Emokykla.lt
Vartotojų straipsniai Sniegas suteikia vaikams kūrybinę laisvę
 

Sniegas suteikia vaikams kūrybinę laisvę

2017-03-09
Sniegas suteikia vaikams kūrybinę laisvę
Justina VALANČIENĖ
Klaipėdos lopšelis-darželis „Dobiliukas“
Sniegas – unikali ikimokyklinukų saviraiškos ugdymo priemonė, suteikianti galimybę kurti, eksperimentuoti, improvizuoti, atrasti ir suprasti sniego ir ledo paslaptis. Kuriant sniegu, vaikų kūryba būna spontaniška, o žaidimai su sniegu suteikia daug teigiamų emocijų.
Vaikų pažintis su sniegu prasideda nuo paprasčiausio krintančių snaigių iš dangaus stebėjimo ir jų gaudymo delnais. Pastebėję, kad snaigė, nukritusi ant delno, ištirpta, vaikai klausia: „Kodėl?“. Šiuo momentu svarbu, kad šalia esantis suaugusysis paaiškintų vaikui, kad šiluma delne priverčia snaigę tirpti.
 
Stebėjimo metodą naudoju ir sniege paliktų pėdsakų bei pėdų tyrinėjimui. Aiškinamės, kas galėjo palikti sniege pėdsakus ar pėdas, skatinu vaikus ne tik pastebėti paliktų raštų įvairovę, bet ir atpažinti, pavadinti ir įvardyti, kam tie palikti pėdsakai priklauso.
 
Džiaugdamiesi sniego teikiamasis malonumais, vaikai aktyviai juda, išgyvena begalinį džiaugsmą. Su vaikais kuriame statinius, juk lipdymas sniegu kiekvienam vaikui suteikia didelę kūrybinę laisvę.
 
 
Keletas žaidimų su sniegu:
  • „Sniego mūšis“. Žaidimas žaidžiamas poroje, komandoje. Pagal garsinį signalą paskelbiama žaidimo pradžia ir dalyviai mėtosi vieni į kitus sniego gniūžtėmis. Svarbu laikytis šios taisyklės: negalima taikyti į veidą.
  • „Linksma sniego diena su rogutėmis“. Kiekvienas vaikas atsineša savo rogutes ir su jomis leidžiasi nuo kalniukų, apsikeičia su draugais rogutėmis; padedant suaugusiajam, tempia vieni kitus rogutėmis per sniegą.
  • „Sniego skulptūrų kūrimas“. Vaikai poroje, grupelėmis ar visi kartu kuria savo sugalvotas skulptūras iš sniego.
  • „Piešimas ant sniego“ arba „Sniego dažymas“. Piešimas ant sniego vaikams suteikia daug teigiamų emocijų. Galimi įvairūs variantai. Piešiama: pagaliuku ant sniego, braižant, braukant ir pan.; storu teptuku ir guašo dažais ant sniego; taškant guašo dažais nudažytą vandenį iš butelio.
  • „Sniego angelas“. Kiekvienas vaikas atsigula nugara visu ūgiu ant sniego, moja rankomis, po to atsargiai atsistoja ir gėrisi savo kūnu sukurtu sniego angelu.
Žaisdami su sniegu kieme ikimokyklinukukai ugdosi net tik kūrybingumą, saviraišką, socialinius-emocinius įgūdžius, pažintinius gebėjimus, fizinį aktyvumą, bet ir kalbą, kuomet pedagogas pasiūlo vaikams pasidalinti savo mintimis, emocijomis kilusiomis žaidimų su sniegu metu.
 
Vaikų mintys tema „Ką aš veikiu kieme žiemą?“:
 
Luka (5 m.): „Aš buvau ant kalno čiuožti su rogutėmis. Aš nučiuožiau nuo didelio kalno ir ten buvo daug vaikų. Buvo linksma!“
Albertas (5 m,): „Aš buvau kieme, statėm sniego senį, o aš dariau milžinišką gniūžtę.“
Samanta (6 m.): „Aš buvau kieme kaime. Aš su rogutėmis čiuožiau, o tėtis mane užsikabino su rogutėmis ir tempė. Mane dar apklojo su rankšluosčiu, kad nesušalčiau.“
Germantas (5 m.): „Statau senį besmegenį, čiuožiu nuo kalnelio, paslidinėju ant ledo, lenktyniauju nuo kalno, valgau ledų žiemą.“
Lėja (5 m.): „Mes buvom kieme ir nulipdėm senį besmegenį.“
Audrė (5 m.i): „Aš kieme žaidžiu, slidinėju, čiuožiu nuo kalno su rogutėmis ir statau senį besmegenį. Dar su gniūžtėmis žaidžiu. Pareinu iš kiemo raudonais žandais.“
Tautvydas (5 m.): „Jau seniai ėjom ant tokio didelio kalno ir čiuožiau su rogutėm. Nuslydau nuo rogučių.“
Milana (5 m.): „Aš tik čiuožiau. Aš turėjau rogiukus ir čiuožiau ant sniego ten ant tokio didelio kalno.“
Karolina (6 m.): „Aš statau, kai būnu kieme, senį besmegenį  iš sniego rutuliukų.“
Adas (5 m.): „Čiuožinėjau su rogutėm prie savo namų ir nuslydau nuo rogių.“
Lauryna (5 m.): „Mes su mama čiuožėm su rogutėm nuo tokio mažo kalno.
Liepa L. (5 m.): „Mes buvome ant ledo. Po to paslydome ir nukritome. Buvo juokinga!“
Benas (5 m.): „Čiuožiu nuo kalnelio ir nučiuožiu dideliu greičiu.“
Milita (5 m.): „Aš buvau ant ledo čiuožinėjus.“
Arnas (5 m.): „Aš buvau sniego senį nulipdęs, su gniūžtėmis mėčiausi.“
Liepa (5 m.): „Jau tokią naktį darėme angelus su mama, o po to ėjome mėtytis gniūžtėmis.“
Edvinas (5 m.): „Stačiau sniego senį.“
Aleksandras (5 m.): „Einu į namus, o kieme, mama sakė –  negalima būti.“
Elijas (5 m.): „Žiemą aš žaidžiu su sniegu, darau gniūžtes, senį besmegenį.“
 
Iškritusiu sniegu žavisi kone kiekvienas, ypač, kai šerkšnu pasipuošia medžiai, kai pasidengia sniegu pilki namų stogai, kai kiemas pilnas vaikų ir suaugusiųjų klegesio. Kviečiu – žaiskite su sniegu ir dideli, ir maži! Juk vaikystėje susiformavę vaizdiniai išlieka atmintyje labai ilgam. Nuostabių akimirkų!