Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
Šilutės lopšelis-darželis „Žvaigždutė“ – patirtis naudojant inovatyvias aplinkas

Šilutės lopšelis-darželis „Žvaigždutė“ – patirtis naudojant inovatyvias aplinkas

2024-01-31
Šilutės lopšelis-darželis „Žvaigždutė“ – patirtis naudojant inovatyvias aplinkas
 Įgyvendinant atnaujintas ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo  programas, ieškoma vis naujesnių ugdymo metodų, kad ugdymo(si) turinys būtų įdomus, kuriantis iššūkius. Kintanti aplinka nepalieka nuošalyje ir kitų vis ryškiau iškylančių problemų. Šiandien nuo įtampos ir streso nėra apsaugoti ir darželinukai. Jei pozityvus stresas gali paskatinti vaiką veikti ir mokytis, būti produktyvesniam, įtampa trikdo ne tik kasdienę veiklą, motyvaciją, bet gali neigiamai atsiliepti ir sveikatai.
Mūsų įstaigos pedagogai ieško būdų, kaip kuo sėkmingiau stiprinti emocinės sveikatos išraišką ir gebėjimą būti laimingu, nes tai yra poveikis skatinantis vaikų smalsumą, norą ieškoti, kurti. Iššūkiu tampa atrasti metodus, priemones ir būdus, padedančius sudominti, įtraukti ugdytinius į jiems suprantamą, patrauklią, žaismingą, veiklą. Pastebėjome, kad Šilutės lopšelyje-darželyje „Žvaigždutė”  įrengtose edukacinėse erdvėse, sensoriniame, tyrinėjimų ir žaidimų kambariuose, vaikai greičiau, lengviau įsisavina informaciją dalyvaudami patyriminėje veikloje.  
Atėję į sensorinį kambarį ugdytiniai vienu metu  lavina visų pojūčių jutimus – regos, klausos, uoslės. Įrenginiai, esantys kambaryje (šviečiantys burbulų vamzdžiai, šviesos pluoštai, sensorinės plytelės, šviesos stalas, muzika ir kt.) kviečia tyrinėti, atitrūkti nuo įprastos aplinkos. Darbo patirtis parodė, kad ir maži vaikai patiria įtampą stresą, daugelis jų yra hiperaktyvūs, jiems sunku susikaupti, sukoncentruoti dėmesį. Šios problemos sprendimui, pabandėme taikyti vieną iš atsipalaidavimo priemonių-savimasažo techniką „Pasinerk į pojūčių bangą“. Vaikai daro masažo pratimus sau ar šalia esančiam draugui, klausosi relaksacinės muzikos, stebi aplinkoje besikeičiančias spalvas, mokosi atsipalaiduoti. Savimasažai padeda sumažinti stresą,  nerimą, galvos skausmus, raumenų patempimus ir įtampą, virškinimo sutrikimus, skausmą. Svarbiausia, kad vaikui būtų malonu ir jis norėtų tai daryti  ne tik sau, bet ir kitiems grupės draugams, o grįžus namo-mamai, tėčiui, sesutei, broliui. Pastebėjome, kad tai patogus ir nesudėtingas įtampos ir diskomforto mažinimo būdas. Žinoma, sensoriniame kambaryje galima ir  nieko neveikti, tiesiog atsigulti ant čiužinuko, įsitaisyti ant sėdmaišio ir mėgautis garsais, kvapais ir vaizdais.
Kitas įtampos mažinimo būdas, kurį taikome savo įstaigoje, veikla tyrinėjimų kambaryje. Čia vaikams suteikiama galimybė realizuoti save kūrybinėje erdvėje: tyrinėti, ieškoti, atrasti, pažinti, kurti. Šie ieškojimai ir atradimai leidžia vaikams išlaisvinti kūrybiškumą, labiau pasitikėti savo jėgomis, atrasti bendraminčių. Ypatingai tai atsiskleidžia prie šviesos stalų. Ši veikla taip pat ramina, atpalaiduoja, suteikia jaukumo, skatina kurti. Vaikai iš įvairių gamtinių medžiagų, spalvotų akmenėlių, konstruktorių detalių, dėlioja dėliones, mozaikas, kuria spalvotas kompozicijas, individualiai ir grupelėmis piešia smėlyje. Šviesos stalai naudojami supažindinant su raidėmis, skaičiais, formomis, spalvomis, atspalviais, o žaidžiant žaidimus, lavėja smulkioji motorika, akies ir rankos koordinacija, vaikai mokosi rašyti skaitmenis, kurti vaizdus, bendrauti ir bendradarbiauti. Pastebėjome, kad veikla prie šviesos stalų ugdytiniams suteikia džiaugsmo, pasitikėjimo savimi, lavina jų emocinį intelektą, skatina veikti aktyviai ir motyvuotai.
Šiandien labai svarbu ugdyti kritiškai mąstančius vaikus, gebančius priimti sprendimus, mokančius veikti kūrybiškai. Individualizuoti ir diferencijuoti ugdymą puikiai padeda išmaniosios technologijos, o ieškojimai ir atradimai atskleisti ir pažintinį pasaulį. Vienas iš tokių būdų, kurį taikome - interaktyvios grindys, skirtos lavinti vaikų reakciją, loginį mąstymą, judėjimą, atmintį, regimąjį suvokimą, dėmesį ir, be abejo, gebėjimą susikaupti.  Naudojant interaktyvias grindis, mokomieji užsiėmimai vyksta aktyvių žaidimų formatu. Tai veiksnys, turintis teigiamą poveikį vaiko sveikatai ir protiniams gebėjimams. Žaidimų metu, ugdytiniai turi galimybę lavinti: matematinius, vaizduotės,  kalbinius, gamtos pažinimo gebėjimus ar žaisti smagius žaidimus. Vieni įdomiausių žaidimų mūsų vaikams: „Meškinas ir medus“, kuris moko atidumo ir atsargumo. Čia žaidėjai turi kuo greičiau sugaudyti visas medaus statines ir būti labai atsargūs, neužgauti bitučių. Žaidimas „Vairuotojas ir čempionas“ moko vaikus, valdant automobilį trijų eismo juostų kelyje, atskirti kairę ir dešinę puses.
Ugdymo proceso „Grupėje be sienų“ organizavimas edukacinėse erdvėse sužadina smalsumą vaikams priimtinomis šiuolaikiškomis priemonėmis, veiklomis ir jų deriniais. Tai leidžia pasiekti efektyvesnių rezultatų ir paskatinti natūralų mokymosi procesą, gerina  emocinę sveikatą.
Dalinamės savo patirtimi:
Žaidimai su geometrinėmis figūromis pagamintomis iš spalvotos skaidrios plėvelės. Išdėlioti skirtingas geometrines figūras po vieną ant šviesos stalo, tyrinėti ir įvardinti: kokia jų spalva ir forma, palyginti pagal dydį, išrinkti, kuri geometrinė figūra didžiausia, mažiausia, dėlioti seką nuo mažiausios iki didžiausios ir atvirkščiai. Žaisti rūšiavimo žaidimus, iš bendros krūvelės atrinkti ir sudėti į vieną: visas vienos spalvos, vienos rūšies, įvardinti, suskaičiuoti, kiek kokios spalvos, yra kiekvienoje krūvelėje.
 Skaičiavimo žaidimų idėjos. Naudojant spalvotas ,,kėdutes“ ant šviesos stalo, įrengti koncertų salę: sudėti spalvotas ,,kėdutes“: eilėmis, suskaičiuoti, kiek ,,kėdučių“ yra eilėje, palyginti, kurioje eilėje yra daugiau/mažiau, kurioje eilėje mėlynų, geltonų ar raudonų yra daugiausiai/mažiausiai.
Piešimo, skaitmenų rašymo žaidimų idėjos. Užpylus ant šviesos stalo bet kokių smulkių kruopų, grikių, ryžių, perlinių, miežinių, pirštukais, pagaliuku ar šiaudeliu rašyti įvairius skaitmenis, raides, piešti.
  Žydronė Aleničevienė, priešmokyklinio ugdymo mokytoja
Daiva Bačiulienė, ikimokyklinio ugdymo mokytoja
Rasa Stasytienė, socialinė pedagogė