Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
Vartotojų straipsniai Mažųjų skaitovų konkursas „Pusnynuos nykštukai miega“
 

Mažųjų skaitovų konkursas „Pusnynuos nykštukai miega“

2015-02-20
Susijusios temos: Kūrybingumas Vaiko ugdymas
Mažųjų skaitovų konkursas „Pusnynuos nykštukai miega“
Sigita URBANAVIČIENĖ, direktoriaus pavaduotoja ugdymui
Vilniaus sav. Grigiškių darželis-mokykla „Pelėdžiukas”
Eilėraščio mokymasis ir deklamavimas, tai ne tik smagus laisvalaikio praleidimo būdas, bet ir efektyvi atminties lavinimo forma, pasitikėjimo savimi ir savarankiškumo stiprinimas, teigiamų emocijų ir draugystės šaltinis.
Namely prie ąžuolo seno daug amžių nykštukai gyvena, uogauja ir verda uogienę sau ir svečiams vakarienei (Noros Jazbutytės eilėraščio „Linksmieji nykštukai“ ištrauka) – 2015 m. sausio 29 d. nameliu ir senu ąžuolu  trumpam pavirto Vilniaus sav. Grigiškių darželis-mokykla „Pelėdžiukas“: čia vyko Vilniaus miesto Naujamiesčio mikrorajono ikimokyklinių įstaigų metodinio būrelio „Spindulys“ mažųjų skaitovų konkursas „Pusnynuos nykštukai miega“.  
 
Konkurso pavadinimas gimė neatsitiktinai: jau dvylika metų įstaigoje organizuojami kalėdiniai šeimų meno projektai, o 2014 m. projektas vadinosi „Kalėdinis nykštukas“ (buvo eksponuota net 110 nykštukų!). Skaitovų konkurso tikslas – tobulinti ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų komunikavimo kompetenciją, kūrybingumą, skatinti vaikų saviraišką.
 
Svarbiausi konkurso vertinimo kriterijai: kalbos raiškumas, sceninė laikysena. Vienas iš konkurso reikalavimų – pasipuošti deklamuojamo eilėraščio tematika (manoma, kad aprangos detalės padeda mažam vaikui įsijausti, susitapatinti su personažais, lengviau nugalėti scenos baimę). Eilėraščių pasirinkimas buvo laisvas, nes „nykštukų miego karalystėje“ galima laisvai improvizuoti... 
 
Į renginį atvykusius mažuosius skaitovus svetingai sutiko Grigiškių darželio-mokyklos „Pelėdžiukas“ 4a klasės mokiniai nykštukai. Konkurse dalyvavo 21 ugdytinis iš 9 ugdymo įstaigų: Grigiškių darželio-mokyklos „Pelėdžiukas“ ir lopšelio-darželio „Lokiuko giraitė“, Vilniaus lopšelių-darželių „Aušrelė“, „Beržynėlis“, „Šnekutis“, „Geniukų kalvė“ ir „Viltenė“, Vaduvos darželio-mokyklos, Vilkpėdės darželio-mokyklos. Vaikams pasiruošti konkursui padėjo pedagogai ir tėveliai.
 
Mažieji skaitovai deklamavo apie žiemą, sniego senį, pusnis ir baltus nykštukus, laiką ir zylutę, musę troleibuse, močiutes ir net apie ąžuolą... Jauniausiai skaitovei Nojai iš Grigiškių lopšelio-darželio „Lokiuko giraitė“ – tik treji metai, tačiau mergaitė sužavėjo ne tik drąsa, taisyklinga kalbos raiška, bet ir gebėjimu įsijausti ir puikiai perteikti eilėraščio nuotaiką ir turinį. Suaugusieji džiaugėsi vaikų nuoširdumu, kūrybingumu, eilėraščių įvairove, naudingu ir prasmingu renginiu.
Kad neprailgtų laikas, renginio vedantieji Nykštukų mama ir Žaliasis nykštukas organizavo  trumpas aktyvias pertraukėles, kuriose sujungė judesį ir garso tarimą. O kol vertinimo komisija skaičiavo balus, įstaigos priešmokyklinio ugdymo grupės „Voriukai“ ugdytiniai parodė nuotaikingą spektaklį „Nykštukų nuotykiai“. Visi konkurso dalyviai buvo apdovanoti padėkos raštais, atminimo dovanėlėmis. Penki skaitovai pelnė vertinimo komisijos diplomus už gražų, originalų ir įspūdingą pasirodymą.
 
Kol mažieji renginio dalyviai „Nykštukų kavinėje“ vaišinosi kvapnia nykštukų arbata ir skanumynais, pedagogai ir tėveliai aplankė darželyje-mokykloje „Pelėdžiukas“ organizuotą grupių bendruomenių kūrybinių darbų parodą „Medis ir vaikai“, skirtą komunikavimo kompetencijos lavinimui. (Kiekvienos grupės bendruomenė turėjo atlikti namų darbą, pvz.: sukurti ir užrašyti  pasaką apie ąžuolą, sukurti eilėraštį apie eglę, sukurti maloninių, mažybinių žodžių, iliustruoti  duotą eilėraštį, surasti paveikslėlių, sugalvoti, garsažodžių, sukurti kryžiažodžių ir galvosūkių ir kt.). Kūrybinių darbų atlikimas namuose ne tik skatino kalbinę raišką, bet ir suartino šeimas. Kiekvienam dalyviui įteiktas logopedės Žanetos Cipkuvienės parengtas lankstinukas „Žaidimai ir pratimai vaikų girdimajam suvokimui ir foneminei klausai lavinti“. 
 
Deklamuodami eilėraštį ar atlikdami namų darbus vaikai ir suaugusieji įsitikino, kad eilėraščio mokymasis ir deklamavimas, tai: 
  • smagus laisvalaikio praleidimo būdas; 
  • taisyklingo garsų tarimo priemonė;
  • naujų žodžių, sąvokų ir prasmių krepšelis;
  • kalbos ritmo, intonacijos, kūno kalbos derinys;
  • meilės supančiam pasauliui pradžiamokslis;
  • puikios idėjos pasaulio pažinimui, pokalbiui, diskusijai;
  • kelionė į fantazijos, vaizduotės, kūrybos ir improvizacijos pasaulį; 
  • efektyvi atminties lavinimo forma;
  • laikysenos ir sceninės kultūros formavimas;
  • pasitikėjimo savimi ir savarankiškumo stiprinimas;
  • teigiamų emocijų ir draugystės šaltinis.