Emokykla.lt
Vartotojų straipsniai Kaip literatūros kūriniai padeda mums kasdieniame ugdymo procese
 

Kaip literatūros kūriniai padeda mums kasdieniame ugdymo procese

2019-05-11
Susijusios temos: Kūrybingumas Vaiko ugdymas
Kaip literatūros kūriniai padeda mums kasdieniame ugdymo procese
Vanda TARVYDIENĖ ir Inga GALDIKIENĖ
Palangos lopšelis-darželis „Gintarėlis“
Dirbdamos Palangos lopšelyje-darželyje „Gintarėlis“ ir ugdydamos vaikus pagal įstaigos ikimokyklinio ugdymo programą, suteikiame jiems galimybes rinktis, kurti, duodame laisvę tyrinėti aplinką, vertiname vaikų idėjas, skatiname savarankiškumą ir problemų sprendimą. Ugdyti vaikų kūrybiškumą ir saviraišką mums padeda projektinė veikla, literatūros kūriniai, pasakos. 
Šiemet visą ikimokyklinio ugdymo programą nutarėme perteikti pasitelkusios literatūros kūrinius. Mūsų „Pasakų laboratorijos“ pagrindiniai personažai drambliukai Elmeris ir Vilmeris su vaikais draugauja kiekvienos veiklos metu. Pasirinkti kūriniai įgalina vaikus atskleisti savo potyrius, jausmus, skatina daryti išvadas, o mums, pedagogėms, padeda kūrybiškai ir originaliai perteikti norimą temą.
 
Viena iš pasirinktų temų – „Pažintis su drambliuku Elmeriu“. Vaikai sužinojo, kad dramblys turi straublį, kuriuo prisitraukia vandens ir apsipurškia, kai karšta; dideles ausis, kuriomis kartais vėdinasi; sužinojo, kur drambliai gyvena, ką mėgsta; išsiaiškino, kad dramblys turi itin didelius dantis. Pokalbį apie dantis pratęsėme per sveikatos valandėlę, kurios metu vaikai pasakojo, kaip jie valo ir prižiūri dantukus, samprotavo, kaip dantis valo drambliai, o tai mus paskatino pasitelkti atlikti bandymą ir pagaminti „Dramblių dantų pastą“.
 
Nuolat ieškome įdomesnių knygų, kurias pasitelkusios galėtume, nenukrypdamos nuo ikimokyklinio ugdymo programos, perteikti vaikams reikalingas žinias. Pavyzdžiui, skaičiavimui ir matematikos suvokimui įtvirtinti pasirinkome Evelinos Daciūtės pasaką „Drambliai ėjo į svečius“ ir atlikome įvairias skaičiavimo užduotis.
 
Įsitikinome, kad pasirinkti kūrinėliai puikiai padeda ugdyti vaikų saviraišką ir kūrybingumą. Pasitelkusios kūrinius „Stebuklai žaliajame darže“ ir „Skraidančių lapų šokis“ ugdytinius supažindinome su rudeniui būdingais požymiais, daržovėmis, jų išvaizda, formomis ir spalvomis, ir visa tai buvo perteikta vaikams įdomia ir suprantama forma.
 
Smagu, kad atradome mums itin patikusį vaikų literatūros autorių Kęstutį Kasparavičių, kurio knygų – „Tinginių šalis“, „Apie daiktus“, „Apie šį bei tą“, „Apie gyvūnus“, „Braškių slėnis“ – dėka ugdomąsias veiklas pravedėme originaliai ir išradingai. K. Kasparavičiaus kūrinį „Dryžuota istorija“ suskirstėme į potemes: apie dryžuotas daržoves, eismą, drabužius, povandeninį gyvenimą, muzikos instrumentus, palietėme temą apie jausmus. Ši knyga mums tikrai padėjo kūrybiškiau ir įdomiau vaikus supažindinti su minėtomis temomis.
 
 
Turime ir daugiau pasirinktų autorių ir jų kūrinių, kurių pagalba supažindiname vaikus su spalvomis, nuotaikomis, savaitės dienomis ir dar daug kuo. Tai kūriniai „Vilko spalvos“, „Vilko kelionė aplink pasaulį“, „Vilkas, kuris iškrito iš knygos“. Pastarojo kūrinio dėka vaikai sužinojo, kur randasi knygos, kokios jos būna, kaip jas reikia saugoti, pakliuvo į atskiras pasakas, kuriose galėjo pasijusti jų dalyviais.
 
Į savo ugdomąsias veiklas įtraukiame ir tai, kas vaikams tuo metu aktualu ar iškilusi kokia problema. Pavyzdžiui, berniuko baimė kirptis plaukus išsirutuliojo į temą „Kirpykla“.
 
Grupės tradicijos pas mus labai svarbios, viena jų – vaikų gimtadieniai. Kiekvienas gimtadienis turi savo temą, kurią pasirenka patys vaikai arba pedagogas parenka pagal vaiko pomėgius: „Peliukės gimtadienis“, „Žaliasis gimtadienis“, „Fėjų gimtadienis“, „Drugelių gimtadienis“, „Kareivėlio gimtadienis“.
 
Taip vykdydamos savo ugdomąsias veiklas suteikiame laisvę vaikų kūrybingumui ir saviraiškai, o visas reikalingas žinias ir gebėjimus vaikai įgauna įdomiais ir jiems suprantamais metodais ir būdais.