Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
Vartotojų naujienos Kauno pedagogių išvyka į Rygą: gerosios patirties beieškant
 

Kauno pedagogių išvyka į Rygą: gerosios patirties beieškant

2016-04-28
Kauno pedagogių išvyka į Rygą: gerosios patirties beieškant
Asta VEVERSKYTĖ
Kauno lopšelis-darželis „Girinukas“
 
Kauno lopšelio-darželio „Girinukas“ tobulėti nusiteikę  pedagogai įgyvendino keletą mėnesių kartu su Kauno pedagogų kvalifikacijos centru rengtą kvalifikacijos tobulinimo programą „Mokymosi aplinkų kūrimas, modernizavimas mokinių pasiekimų pažangai užtikrinti Latvijos ugdymo įstaigose“. Įstaigos pedagogai apsilenkė keturiuose Rygos darželiuose, kur daug pamatė, sužinojo, patyrė.
 
 „Austrina“ (lietuviškai – augimas) – naujos statybos, 200 vietų lopšelis-darželis Rygoje. Jame didelis dėmesys skiriamas vaikų fiziniam ugdymui: puikiai įrengtos sporto salės, du baseinai, kieme kiekvienai grupei atskira sporto aikštelė. Vaikai kiekvieną dieną dalyvauja kūno kultūros užsiėmimuose, kurie dažnai vyksta lauke. Ugdomoji veikla planuojama temomis. Visa įstaiga metams pasirenką vieną temą, kurią metų bėgyje išdėsto potemėmis. Šių mokslo metų tema – „Miškas“. Kiekvienoje grupėje įrengti gyvieji kampeliai, skatinantys vaikus rūpintis gyvūnais, paukščiais, augalais.
 
„Madarina“ – darželis pastatytas 1932 m. ir  nuo to laikų nepakeitęs savo paskirties. Šis darželis išsiskiria metodikų gausa. Čia matėme Montessori, Valdorfo pedagoginių sistemų, etnokultūrinės programos elementus. Grupėse gausų priemonių, sukurtų pačių pedagogų, pasitelkiant natūralias medžiagas. Didelis dėmesys skiriamas muzikiniam vaikų ugdymui, investuojama į kokybiškus, vaikams pritaikytus liaudies instrumentus. Vaikai mokomi groti dūdelėmis, kanklėmis, mušamaisiais instrumentais. Visiems didelį įspūdį padarė vaikų muzikinis sveikinimas: kankliavo 15 kankliuotojų, fleitomis grojo 20 dūdorių. Pasikalbėjus su muzikos mokytoja paaiškėjo, kad tai – muzikinis būrelis, kurį lanko vaikai, mylintys muziką. Darželio rūsyje įrengtos edukacinės erdvės. Medžio dirbtuvėse vaikai gamina inkilus, lėktuvėlius ir kitus darbelius iš medžio. Užsiėmimus veda darbų mokytojas. Erdvi virtuvėlė sukuria jaukią aplinką diskusijoms, pyragų ar bandelių degustacijai ne tik vaikams, bet ir jų tėvams, pedagogams.
 
Valdorfo darželis abejingų nepaliko. „Tai – mažosios Rumšiškės“, – šnabždėjosi „Girinuko“ pedagogės. Lauko virtuvė, vanduo pumpuojamas lauke rankine pompa, daržas, tvartelis auginamiems poniams,  požeminė slėptuvė, dirbtinai suformuotas miško fragmentas ir dar daug kas džiugino ir kėlė nuostabą. Darželio direktorė  Ligita Gulbė – išskirtinė asmenybė. Jos tikėjimas tuo, ką ji daro, gali nugriauti kalnus. „Aš bandau įtikinti Latvijos valdžią, kad švietimas, kultūra ir religija ne našta valstybei, bet trys esminiai momentai, apie kuriuos reikia nuolatos mąstyti, kuriant šalies ateitį“, – kalbėjo Valdorfo darželio įkūrėja ir vadovė. Jos metodai – tai jos gyvenimo būdas. Vieniems labai patiko, kiti – abejojo kai kuriais metodais.
 
„Varaviksne“ (lietuviškai – vaivorykštė) – seniausias Latvijoje privatus darželis, kuriam kitais metais bus dvidešimt metų. Tai – nedidelis 6 grupių darželis. Darželis yra pripažintas ekologiniu darželiu. „Mes esame žalieji – ne tik valgome ekologiškus maisto produktus, rūšiuojame šiukšles, turime savo daržą, išskirtinai prižiūrime savo aplinką, bet ir mąstome žaliai“, – kalbėjo darželio darbuotojai. Kad tai netušti žodžiai, įsitikinome patys: grupėse gausu įvairiausių pavasarinių sodinukų, daigų, kurie vėliau bus perkelti į lauko daržą, vaikai darbelius kuria iš antrinių žaliavų, aplinka apželdinta įvairiais augalais, šiukšlės rūšiuojamos.
 
Keliaudami po Rygos darželius pamatėme ne tik pastatų ir aplinkos įvairovę, bet ir metodikų, priemonių gausą. Nepaliko abejingų etnokultūros puoselėjimas – rūbai, instrumentai, profesionalūs pedagogai, repertuaras išmintingai parinktas vaikų amžiaus grupėms, liaudies kūryba adaptuota šiuolaikinėmis stilistinėmis ir techninėmis priemonėmis, gražiai interpretuojama vaikų kartu su pedagogais.
 
Atkreipėme dėmesį ir į profesionalų lauko erdvių apželdinimą, gilų supratimą, kad aplinkos grožis yra didelis turtas, sveikatos šaltinis, edukacijos įrankis. Aplinką čia puoselėja visa bendruomenė kartu su vaikais. Gausu įvairiausių lauko priemonių, įrankių, pritaikytų vaikams dirbti lauke. Prioritetai skiriami ekologiniam vaikų ugdymui, dalyvavimui tarptautiniuose projektuose, fiziniam vaikų aktyvumui, etnokultūriniam ugdymui.
 
Po kelionės kolegės dalinosi įspūdžiais, diskutavo, aptarė, ką galima pritaikyti ir mūsų įstaigos darbe.