Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  

Laiškai tėvams apie vaikų tyrinėjimus

2019-12-04
Susijusios temos: Edukacija Šeima
Laiškai tėvams apie vaikų tyrinėjimus
Neringa Bulevičienė
Vilniaus l.-d „Pušaitė“ priešmokyklinio ugdymo pedagogė
 Praktiškai vaikai daro tą patį, ką daro mokslininkai – kelia klausimus, tyrinėja, renka informaciją, diskutuoja apie savo atradimus, dalijasi idėjomis, daro spėjimus. Tyrinėjimai leidžia vaikui užsimiršti, pasinerti į neatrastą pasaulį, laukti galutinio rezultato, jaustis svarbiam, drąsiai plėtoti savo idėjas.
Vaikams kyla daug klausimų apie juos supantį pasaulį. Jie klausia: „Kodėl sniegas baltas?“, „Kam reikalingos musės?“, „Iš kur atsiranda vaivorykštė?“. Vaikai nuolat dalijasi patirtimi, gebėjimais: „Pažiūrėk, ką aš pastačiau. Kubą ir kubiukus“, „Aš vakar kepiau su mama keksiukus“, „Mes vakar su sese maišėme spalvas“, „Čia mes su mama suvėrėme tau apyrankę“.
 
Priešmokyklinio amžiais vaikai itin noriai dalijasi savo patirtimi, yra gana savarankiški, kad atliktų vienokią ar kitokią užduotį, todėl kiekvieną savaitę esame numatę bent po vieną Tyrinėjimų dieną, dažnai praktikuojame STEAM metodiką.
 
Specialiai įrengtos tyrinėjimo erdvės grupėje nėra, tačiau yra pakankamai priemonių, kurios skatina, sužadina pažinimo džiaugsmą – liniuotės, svarstyklės, mikroskopas, gamtinė medžiaga, pedagogių pagamintos priemonės, konstruktoriai, meninės priemonės ir kt.
Numatę eksperimentą, įprastinėje aplinkoje (lauke ar grupėje) sukuriame tam palankią aplinką, parenkame reikalingas priemones. Neretai prašome priemonėmis pasirūpinti vaiką – taip ugdome jo atsakomybės jausmą. Vaikams patinka stebėti, tyrinėti aplinką, atlikti įvairius bandymus, matuoti, kokį kelią nuriedėjo iš tunelio išvažiavusi mašinėlė, skaičiuoti, brėžti linijas, daryti vabalų apskaitas, žymėti kalendorių, balose kelti ratilus, stebėti savo atspindį, pagauti „saulės zuikius“, pagaliuku braižyti abėcėlę, skaičius, apglėbti medį, matuoti jo apimtį, lyginti lapų spalvas, žaisti rudens seklius, apžiūrėti augalų šaknis, numatyti, kokie bus rezultatai. Tyrinėjant, eksperimentuojant visiems kartu, kuriamas komandinio, projektinio darbo modelis. Atliktus pastebėjimus galima lyginti, diskutuoti, sutikti arba nesutikti su nuomone. Taip ugdomi veikimo drauge pagrindai, formuojami bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžiai.
 
Praktiškai vaikai daro tą patį, ką daro mokslininkai – kelia klausimus, tyrinėja, renka informaciją, diskutuoja apie savo atradimus, dalijasi idėjomis, daro spėjimus. Tyrinėjimai leidžia vaikui užsimiršti, pasinerti į neatrastą pasaulį, laukti galutinio rezultato, jaustis svarbiam, drąsiai plėtoti savo idėjas.
 
Studijuodami, tyrinėdami artimąją aplinką, vaikai susipažįsta su mokslo sąvokomis, reiškiniais, daiktais. Džiaugsmas matyti vaiko spindinčias akis, nekantrumą, laukiant galutinio rezultato.
 
 
Mieli tėveliai, jūsų vaikai yra be galo smalsūs, žingeidūs ir mėgsta tyrinėti. Jums nereikia ypatingų gebėjimų ir žinių, kad padėtumėte savo vaikams. Mokslo reiškinių yra visur. Jie aplink mus – nuo muilo burbulų pūtimo, iki ledo ar verdančio vandens. Jūsų entuziazmas ir teigiamas požiūris į tyrinėjimus bus dar labiau įkvepiantis.
Garsiai stebėkitės, pvz.: „Įdomu, ar pavyks iš kaštonų sudėlioti kvadratą, o apskritimą?“, „Kas bus, kai ledo kubelis ištirps?“, „Kokios spalvos gausis sumaišius mėlyną ir geltoną?“. Jūsų klausimai ir komentarai padės plėtoti vaikų mąstymo įgūdžius.
Ieškokite galimybių lavinti vaiko mąstymą kasdieninės veiklos metu: žaidžiant, maudantis, keliaujant, vaikštinėjant.
 
Atminkite, kad jums nebūtina žinoti visų atsakymų. Jei vaikas smalsus, nori viską žinoti, užduoda daug klausimų ir nori atsakymų – tai geras ženklas.