Emokykla.lt

Kaip padėti silpnaregiam vaikui susidraugauti su knyga

2017-12-10
Kaip padėti silpnaregiam vaikui susidraugauti su knyga
Vesta STASELYTĖ
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centras
Kaip parinkti knygas silpnaregiams ir akliesiems vaikams, kaip mokyti žiūrėti  iliustracijas knygoje, surasti informaciją knygoje, pažinti skaičius ir raides, kada pradėti mokyti skaityti? Tiflopedagogas gali patarti ir padėti tėvams ir pedagogams, kaip ir ką daryti, kad vaikas pažintų pasaulį skaitydamas knygą.
Knyga – puiki lavinamoji priemonė, kuri padeda tikslinti, įtvirtinti sąvokas, gausinti žodyną. Deja, dažniausiai silpnaregiai vaikai nemėgsta žiūrėti knygelių, net ir kartu su suaugusiuoju, todėl svarbu teisingai parinkti ir pateikti vizualinę informaciją. Vaizdinė medžiaga turi atitikti vaiko raidą, pažinimo ir kalbos išsivystymo lygį. Knygos su garsais lavina klausą, lytėjimo pojūčius, atmintį, suteikia smagių įspūdžių ir daug džiaugsmo. Ir silpnaregiams, ir akliems, ir gerai matantiems vaikams labai tinka taktilinės knygos.
 
Pirmosios knygelės vaikams iki 2 metų – tai paveikslėlių knygelės, kuriose vaizduojami artimi kūdikiui daiktai: lėlė, kamuolys, kaladėlės ir panašiai. Paveikslėlis knygoje turi būti ryškus, kontrastingame fone, vaikui suprantamas. Kartu su vaiku vartant tokią knygelę būtina pasidėti šalia arba surasti aplinkoje tokius pat daiktus, kad silpnaregis atpažintų kas pavaizduota knygelėje ir tai supratęs apsidžiaugtų.
 
Nuo 2–3 metų silpnaregiam vaikui tinka knygos, mokančios pažinti ir pavadinti naminius ir laukinius gyvūnus, transporto priemones, žaislus. Svarbu, kad knygoje būtų suderintas objektų dydis, spalvų kontrastas ir teksto šriftas bei teksto gausa . Labai tinka knygos su tikroviškais garsais – padeda lavinti ne tik klausą, bet ir lytėjimą bei atmintį.
 
Norėčiau išskirti taktilines knygas – tai viena iš efektyviausių regėjimo negalią turinčių vaikų komunikacinių ir bendrųjų  gebėjimų lavinimo  priemonių. Jos tinka tiek aklam ar silpnaregiam vaikui, tiek gerai matančiam vaikui. Taktilinė knyga spausdinama  įprastuoju ir Brailio raštais, pasitelkiant iškiliuosius paveikslėlius. Teisingai pagaminta ir pateikta ji suteikia galimybę skaityti matantiems ir neregiams kartu, jei toks vaikas bus ne vienas šeimoje ar darželio grupėje.
 
 
Ir tik tada kai jau vaikas noriai varto knygas kartu su suaugusiuoju, maždaug nuo 5–6 metų, reikia pratinti jį prie gausių iliustracijomis ir tekstu knygų. Svarbu nepamiršti tiflopedagogo patarimų, kaip tą knygą pateikti silpnaregiam vaikui, kad ji teiktų džiugesį ir būtų suprantama:
  • Silpnaregiui sunku suprasti mažesnio formato, neryškų, perkrautą detalėmis vaizdą. Kartais net pamatęs žinomą daiktą, jo neatpažįsta, klausia – kas čia?  Todėl vaikui skaitant knygą leiskite piešinėlį ištyrinėti, liesti, gerai apžiūrėti. Klauskite: kur obuolys? kur pelytė? kas sėdi ant kėdės?...
  • Vaizdus knygoje būtina lyginti su natūraliais daiktais. Jei rodote vaisius, daržoves, verta juos tokius pat pasidėti šalia knygelės palyginimui. Jeigu knygelėje pavaizduoti gyvūnai, tai aptarkite juos su vaikais, pavyzdžiui – štai lapė, žiūrėk kokia didelė jos uodega, pažiūrėk kiek ji turi kojų, jos labai švelnus kailiukas.
  • Būtina aptarti daiktų dydį ar svorį, kurį galima lyginti su vaiko kūno dalimis, pavyzdžiui, jo dydis kaip tavo delnas, kaip tavo rankos nykštys, jis šiek tiek aukštesnis už tave.
  • Akliems vaikams, net ir nemokantiems skaityti, leiskite paliesti užrašą Brailio raštu.
  • Jei knygelė su užduotimis, atlikite užduotis kartu su vaiku, ir tik tada skatinkite tai daryti vaiką savarankiškai.
  • Vyresnį vaiką, kuris mokosi skaityti, pamokykite dėti skirtuką ar kontrastingą juostelę po skaitoma eilute, uždengti dalį puslapio vienos spalvos popieriaus lapu, jei yra tekstas ir iliustracija.
  • Būtina parinkti tinkamą apšvietimą patalpoje ir darbo vietoje, kur skaitoma knyga.
  • Naudokite tstovelį knygai bei techninės pagalbos priemones, padidinančias skaitomą tekstą.
  • Labai svarbu darbo ir poilsio režimas – darykite pertraukėles akių poilsiui kas 20 minučių, pavyzdžiui pasižiūrint su vaiku pro langą, keičiant veiklas. 
 
Tinkamai parinkta knyga paskatina bendrauti su vaiku, suteikia vaikui daug žinių, įtvirtina jau įgytas žinias, padeda pažinti aplinką ir aplinkos reiškinius, suteikia džiaugsmo dalijantis įspūdžiais. Svarbu, kad vaikai skaitydami išmoksta sutelkti dėmesį, pastebėti detales, turtina savo žodyną, lavina mąstymą.
 
Šaltiniai:
Vesta Staselytė, tiflopedagogė
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centras, Švietimo pagalbos ir vertinimo skyrius