Emokykla.lt

Ką gali duoti Šekspyras darželio pedagogui?

2017-09-28
Ką gali duoti Šekspyras darželio pedagogui?
Jolanta VARANAVIČIENĖ
Kauno r. Karmėlavos lopšelis-darželis „Žilvitis“
„Visas pasaulis – scena, o moterys ir vyrai – tik artistai“. Šis šūkis nuolat lydėjo mane ir kolegę Rositą Alionienę seminaro „Shakspeare in Europe“ Oksforde (Jungtinė Karalystė) metu. Mūsų darželis šiuo metu įgyvendina programos Erasmus KA2 projektą „Vaikystė be sienų: atviri sau ir kitiems“.
Skaitančiajam gali kilti klausimas, ką gali duoti Šekspyras darželio auklėtojoms? Gali! Seminaro Oksforde tikslas – tobulinti pedagogų viešojo kalbėjimo įgūdžius, mokyti kalbos dramaturgijos, spontaniškumo ir gebėjimo be streso priimti iššūkius, prisijaukinti situacijas ir išeiti iš komforto zonos patiriant džiaugsmą.
 
Seminarui vadovavo profesionalaus aktorius Ed Cousins, kuris jau daug metų organizuoja aktorystės kursus visos Europos pedagogams.
 
Vienas pagrindinių seminaro metodų buvo Šekspyro tragedijos „Karaliaus Lyras“ siužetų improvizavimas. Improvizacija (italų kalba improviso reiškia nelauktai; lotynų kalboje dalelytė im- žodžio reikšmę paverčia priešinga, proviso – numatyti iš anksto) reiškia procesą, veiksmą, veikiant iš anksto nepasiruošus. Improvizacija bendrinėje kalboje reiškia spontaninį kūrybos galių demonstravimą, jų panaudojimą ar pritaikymą konkrečioje situacijoje.
 
Seminaro dalyviams teko rizikuoti, stebėti ir analizuoti save ir kaip jaučiasi auditorija, techniškai atlikti žaidimus, kurie lavina komunikabilumą, suvaldyti laiką, kurti vaidybines situacijas neapibrėžtoje situacijoje ir suprasti, kada istorija turi baigtis. Kuomet kalbėdami viešai improvizuojame, yra ir dramaturgija, ir potekstė, ir humoras – esame nenuspėjami, mūsų kalba yra įtikinama, įkvepianti, įdomi, skatinanti veikti.
 
 
Įtemptas seminaras neprailgo, o po kasdienių trijų–keturių valandų improvizavimo ir aktorystės bei viešojo kalbėjimo pratybų, lankėmės Stratforde prie Eivono, Šekspyro gimtajame name klausėmės sonetų, miestelio teatre žiūrėjome modernaus teatro spektaklį. Seminaro kulminacija tapo spektaklis  „Karalius Lyras“ žymiajame Šekspyro teatre Globe.
 
Ką davė šis seminaras mums, auklėtojoms? Pasitikėjimą savimi, drąsą kalbėti viešai ir improvizuoti, vaidybos pratybas galėsime panaudoti ne tik su vaikais, bet ir su būsimų seminarų savo darželyje dalyviais. Tačiau svarbiausia, kad ir vėl pasijutome esą Europos mokytojų bendrijos dalimi.
 
Darželių auklėtojoms įsibėgėjančių mokslo metų proga norisi palinkėti išminties šiais Šekspyro žodžiais iš tragedijos „Koriolanas“:
 
„Nes paprastas žmogus pakelt pajėgia tik paprastas bėdas...
Bet atlaikyt ramiai pačius pikčiausius
Dūžius likimo teįstengia tas,
Kas aukšta išmintim apdovanotas.“