Emokykla.lt

Bendruomenės talka – lyg epizodas iš bičių gyvenimo

2019-05-11
Susijusios temos: Pedagogika Šeima Vaiko ugdymas
Bendruomenės talka – lyg epizodas iš bičių gyvenimo
Vida DRĄSUTĖ
Kauno Valdorfo darželis „Šaltinėlis“
Valdorfo pedagogika 2019 m. švenčia savo gyvavimo šimtmetį. Valdorfo ankstyvojo ugdymo pedagogikos vienas pagrindinių tikslų yra ugdyti vaiką savo pavyzdžiu.
 
Valdorfo darželyje veiklos gausu kiekvienam
 
Maisto ruošimas, stalo dengimas, grupės tvarkymas, žaislų taisymas ar naujų gaminimas, įvairūs kiti rankdarbiai, gėlių sodinimas, laistymas, ravėjimas, lapų grėbimas – tai veiklos, kurias vaikai noriai atlieka, pradžioje padedami suaugusiojo, o vėliau savarankiškai. Lyg bitutės čia nuolat dūzgia ir veiklos nestokoja vaikai, o auklėtoja, lyg bitė motinėlė, rodo jiems pavyzdį. Talkindamas vaikas pamažu tampa aktyviu bendruomenės nariu, juk taip pat jis mokosi ir šeimoje, kuomet mato, kaip mama ir tėtis tvarkosi, sodina, gamina maistą, konstruoja. Nematydamas pavyzdžio savojoje aplinkoje vaikas tokių įgūdžių neįgyja ir jam tos veiklos tampa svetimomis.
 
Ne šiaip sau veikla darželyje palyginta su veikla bičių šeimynoje – šiemet, minint 100-ąjį Valdorfo pedagogikos jubiliejų, tarptautinė iniciatyva „Waldorf100“ kviečia stabtelti ir susimąstyti apie bites, jų egzistavimą, svarbą ir išlikimą. Bitės, darbščios būtybės, ne tik padedančios daugeliui maistinių kultūrų daugintis, bet ir turinčios dvasinės galios. „Visas avilys persmelktas meilės gyvenimui“, – pastebėjo Rudolfas Šteineris. Deja, bitės nyksta visame pasaulyje. Tad norima veikti ta linkme, kad jas išsaugotume.
 
 
Geras pavyzdys užkrečia
 
Šiemet Kauno Valdorfo darželio „Šaltinėlis“ bendruomenė – tėvai, seneliai, tetos, dėdės, vaikai, pedagogai ir kiti darželio darbuotojai – susirinko į talką kurti bei dailinti aplinką, sodinti gėlynus ir kitus augalus, kad bitės čia rastų eleksyrą, kurį galėtų dalinti kitiems. Veikdami kartu kartu su suaugusiaisiais vaikai jaučiasi galintys padėti ir prisidėti prie tos aplinkos kūrimo, o taip formuojamas ir požiūris į jos išsaugojimą, prižiūrėjimą, tausojimą.
 
Toks pavyzdys yra ne tik sveikintinas, bet ir užkrečiantis. Kasmet į „Šaltinėlio“ bendruomenės talką ateina vis daugiau šeimų ir darželio teritorijoje tądien dūzgiama kaip avilyje: ir ausiai miela, ir akiai gražu, ir širdžiai gera. Mūsų bendruomenė auga kaip viena didelė šeima ir yra draugiška, paslaugi, darbšti, bendruomeniška, besimokanti, bendraujanti, siekianti sukurti vaikams šeimyninę aplinką.
 
 
Šiemet, inspiruoti minėtos Valdorfo iniciatyvos, atnaujinome aplinką: kūrėme spiralės formos labirintą, apsodintą gėlėmis. Kodėl spiralė? Spiralė simbolizuoja gyvenimo kelią, o žydinti spiralė, kurioje savo vietą randa ir bitutės, tai tarsi meilės kelias, kuris įkvepia, palaiko, suteikia jėgų ir veda prie vaiko.
 
Taip pat jau keletą metų palaikome iniciatyvą „Žalia pėda“, kurios tikslas – sodininkavimo pagalba ugdyti kūrybingą bei atsakingą jaunąją kartą, gebančią rūpintis supančia aplinka. „Žalia pėda“ šiemet vykdo projektą „Labirintas“. Tad dviejų įkvepiančių iniciatyvų derinys susiliedamas tarsi sudaro begalybės simbolį, reiškiantį dvigubos sėkmės ženklą ir atspindintį Valdorfo simbolį, kurio centre visada matome vaiką.
 
 
Kokia ta „Šaltinėlio“ talka?
 
Grupė tėvelių sodina krūmus, medelius, gėles, vaistažoles, uogas, daržoves, vaikai veža karučiuose juodžemį, laisto, kiti tėveliai atnaujina lauko inventorių, smėlio dėžes, kloja takelius iš akmenėlių, geni medžius, stato tvoreles. Kvepia ant laužo gaminamas plovas. Čia vaikų irgi netrūksta – jie noriai atneša malkų, vandens, beria kruopas, ragauja, išreiškia savo nuomonę sakydami „mmm... geras, kaip skanu“, „man atrodo jau išvirė“. Gera dirbti visiems kartu, bendrauti, o vėliau piknikauti ragaujant ant laužo pagaminto plovo. Susirinko tikrai gausi minia, tad valandėlė kita ir galėjome visi kartu grožėtis aplinka. O ji be galo graži, jauki, įkvepianti, natūrali ir kviečianti žaisti, kurti, mėgautis gamta. Dar malonesnis jausmas apima, kai žinome, kad ji sukurta mūsų pačių, kasmet tobulinama, nuolat prižiūrima. Iš tiesų gera matyti žydintį ir laisvai kvėpuojantį darželį!
 
 
Būk vertas vaiko pamėgdžiojimo
 
Štai kodėl Valdorfo pedagogikoje svarbus reikalavimas suaugusiajam – būti vertam vaiko pamėgdžiojimo. Tokie veiksmai kviečia susidomėti, prisijungti, sudomina vaiką, o atliekamos veiklos lieka užpildytos tikslingu džiaugsmu. Mūsų mažieji pastebi ir atkartoja mūsų elgesio modelius, ypatybes, pvz.: atsargumą, kuriuo daiktai dedami, kaip kalama vinis tvirtinant namelio stogą, ar atliekant tam tikrus darbus dėvimos specialios pirštinės, kaip kapojamos malkos, kaip gręžiama, kaip kasama, kaip sodinama. Vaikai pritūpę stebi kiekvieną mūsų veiksmą, jiems netrūksta ir klausimų, pavyzdžiui: „O kodėl reikia pilti kitokios spalvos žemės kai sodinamos gėlytės? O kodėl žemė šilauogėms yra oranžinė?“. Jiems netrūksta ir pamąstymų: „O jeigu aš atnešiu daugiau sliekų, kur pasodinti augaliukai, tai nebereikės grėblioti?“, „O tie vabaliukai irgi džiaugiasi, kai naujus augaliukus sodiname?“, „O kaip bitutės žino, kuri gėlytė saldesnė?“. Jie stebi ir tai, kaip mes prižiūrime ir kaip paliekame savo darbo aplinką, kaip elgiamės ir bendraujame su kitais žmonėmis, kaip elgiamės prie bendro stalo ir pan. Turime suvokti savo judesių, elgesio kokybę, nes patinka mums tai ar ne, mes vėliau pamatysime, kad vaikai mus atspindi, ir tai, ką mes jiems parodome savo elgesiu, kūno kalba, nuotaika, balso tonu, jie viską atkartoja savo veikloje, iš pradžių žaidime, o vėliau ir realiame gyvenime. Taip pat turime būti neabejingi jų klausimams ir kartu su jais pasinerti į filosofiją. Taip auginsime jų žinias, skatinsime norą domėtis, ieškoti atsakymų patiems, kūrybiškai mąstyti.
 
 
Kai suaugusieji dalyvauja prasmingame ir tikslingame darbe, vaikai auga laimingesni, jų gyvenime yra daugiau prasmės, daugiau klausimų ir daugiau atsakymų, jie ir žaidžia daug vaizdingesniu, turiningesniu ir prasmingesniu būdu. Veikime kartu su vaikais, įkvėpkime juos prasmingiems darbams ir pamėgdžiojimui, kuris būtų to vertas, apglėbkime juos meile, šiluma, įkvėpimu, bendravimu ir gera nuotaika.
 
Nuotraukos Eglės RANDĖS