Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  

Smagiai ir nuotaikingai kartu su STEAM

2021-06-22
Susijusios temos: Edukacija
Vilniaus lopšelio-darželio „Vaidilutė“
vyresnioji mokytoja Rita Pilypaitienė

Baigiantis pavasariui ir artėjant vasarai, Vilniaus lopšelis-darželis „Vaidilutė“ pakvietė ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagoges į virtualų projektą „Tyrinėjame kartu su STEAM“. Projekto tikslas buvo  pritaikant įvairius STEAM ugdymo metodus, sudaryti  vaikams galimybes stebėti ir eksperimentuoti gamtinėje aplinkoje.
Baigiantis pavasariui ir artėjant vasarai, Vilniaus lopšelis-darželis „Vaidilutė“ pakvietė ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagoges į virtualų projektą „Tyrinėjame kartu su STEAM“. Projekto tikslas buvo  pritaikant įvairius STEAM ugdymo metodus, sudaryti  vaikams galimybes stebėti ir eksperimentuoti gamtinėje aplinkoje. Taip pat įvairiais būdais skatinti juos kūrybiškai tyrinėti pavasario ir artėjančios vasaros aplinką, gamtos reiškinius bei aktyviai dalyvauti ugdymo procese. Juk gamtinė aplinka vaikams suteikia tiek daug erdvės pažinimui bei pojūčių lavinimui. Lauko erdvėse vaikai atranda, pritaiko gamtos pasiūlytas priemones, įvairius objektus. Jaučiasi laisvesni. Aplinkos natūralumas, įvairovė leidžia jiems įvairiapusiškai ugdytis, veikti, judėti, gerinti psichinę ir fizinę savijautą.                                                     
Šiandien apibendrinant projektą, galima teigti, kad projekto tikslas – smagiai patyrinėti su vaikais artimiausią gamtinę darželio aplinką buvo įgyvendintas. Visi tyrinėjimai buvo labai įvairūs, kūrybiški, išradingi. Daugiausia tyrinėjimų buvo pateikta iš Vilniaus, Vilniaus rajono, Kauno, Riešės, Raudondvario, Žiežmarių ikimokyklinio bei priešmokyklinio ugdymo įstaigų. Iš viso virtualiame Facebook projekte dalyvavo 31 įstaiga.                                                                                                                                                                                                                                                
Reikia pažymėti tai, kad projekte dalyvavusios pedagogės siekė  atrasti kuo įvairesnių galimybių vaikams veikti gamtoje. Gamtinę medžiagą iš lauko erdvių  jos naudojo  veiklai grupių erdvėse  ir atvirkščiai, kad tyrinėjimas, stebėjimas būtų įdomus, grupės priemones (padidinamuosius stiklus, trafaretus, užduočių lapus ir pan..) taikė lauko erdvėse.
Kokie STEAM tyrinėjimai buvo pateikti projekte? Kokius norėtųsi paminėti labiausiai?               
Projekte „Tyrinėjame kartu su STEAM“  daugiausia atsispindėjo  medžių, krūmų stebėjimai, pirmos augalijos tyrinėjimai. Vilniaus lopšelio-darželio "Vaidilutė" ikimokyklinio ugdymo mokytojos R.Jarienės tyrinėjimas „Pumpurų stebėjimas“,  mokytojos R.Pavilionytės „Pavasario žiedų skaičiavimas“. Plėtojantis projektui, augmenijos stebėjimai ir erdvės išsiplėtė nuo artimiausios, vaikams įprastos, ugdymo įstaigos aplinkos iki tokių erdvių, kaip Nemuno pakrantė. Tyrinėjimą „Kas slepiasi Nemuno pakrantės pievoje?“savo ugdytiniams organizavo Kauno Šančių lopšelio-darželio mokytoja K.Sakalė. Tyrinėjimams buvo naudojamos išmaniosios lupos. Vaikai tyrinėjimo metu  plėtojo pažintinę veiklą, sužinojo, kas auga Nemuno pakrantėje. Kita pateikta projekte tyrinėjimų grupė – tai įvairūs augalų sėjos, sodinimo darbai. Stebėjimai, kaip vystosi, keičiasi daigeliai, augalėliai. Įvairovė: nuo mažos sėklytės, iš kurios išaugs vasarinė gėlė, svogūnėlio iki paslaptingo kaštono vaisiaus, kuris padovanos medį. Nemėžio lopšelio-darželio  mokytojos N. Luščinskienės ir jos grupės vaikų tyrinėjimas „Augalų sėja ir auginimas“, Vilniaus lopšelio-darželio „Vaidilutė“  mokytojos Z. Žvinklienės eksperimentas „Auginame kaštoną", Žiežmarių mokyklos-darželio  „Vaikystės dvaras“ mokytojos V. Sinkevičiūtės - Augės „Tyrinėjame pavasarį“, Vilniaus lopšelio-darželio „Žiedas“ mokytojos I. Daškevičienės tyrinėjimas „Pavasario ieškojimas“.                                         
STEAM tyrinėjimų iššūkiu projekte tapo linksmas ir netikėtas eksperimentas smėlio dėžėje  „Dinozaurų era“. Vilniaus lopšelio-darželio „Lakštingala“ mokytoja S. Bystronovskaja sukūrė smagią istoriją apie  dinozaurus  ir aptarė su savo grupės vaikais, kas jiems nutiko, kai „išsiveržė ugnikalnis“. Priemonės - soda, dažai, actas.                                                                                                          
Šylant orams ir artėjant vasarai, projektą papildė tyrinėjimai, kuriuose  mokytojos su vaikais stebėjo vabzdžių, sraigių, sliekų gyvenimą, įvairovę, aptarinėjo jų naudą ir vietą gamtoje. Pvz.: kokioje aplinkoje sliekai jaučiasi gerai, o kokios vengia. Bandymai išmatuoti surinktus sliekus, palyginti jų ilgį, o po to saugiai juos paleisti. Vilniaus lopšelio-darželio „Vieversys“  mokytojos E.  Cibulskienės tyrinėjimas „Kyšo slieko uodegytė“. Vilniaus rajono Riešės lopšelio-darželio mokytojos J.Verbilienės sraigių tyrinėjimas.                                                                                                                                                          
Projekto darbai buvo labai įvairūs, apimantys daug sričių ir net oro stebėjimus. Pvz.: kaip pamatyti nematomą vėją, suprasti, kad oras juda, nustatyti vėjo kryptį? Tokį tyrinėjimą kartu su grupės vaikais atliko Vilniaus lopšelio-darželio „Vaidilutė“  mokytoja O. Gricienė.                                                                                 
Gausiai pražydus augalams, projekto darbuose išryškėjo ir meninės veiklos tematika. Iš augalų ir jų dalių projektui buvo pristatyti įvairūs „Pavasario paveikslėliai“, dėliojamos figūros, raštai, raidės.Tokių STEAM eksperimentų sumanytojos Vilniaus rajono Lavoriškių lopšelio-darželio mokytojos M. Gotovska- Getman, Kauno Šančių lopšelio-darželio mokytoja G. Jurevičienė , Vilniaus lopšelio-darželio “Vaidilutė“ mokytoja     A. Lionginavičienė.                                                        
O koks įdomus gali būti dirvožemis, kai įvairias jo spalvas ir struktūras pamatai per stiklą, gali jas maišyti ir stebėti. Eksperimento „Dirvožemis stiklainiuose“ autorė – Vilniaus lopšelio-darželio „Vaidilutė“  mokytoja  K. Kazlauskienė.                                                                                                                                                                                                                           
Projekto dalyvių darbuose buvo galima atrasti matematikos užduočių  integravimo (matavimo, skaičiavimo, lyginimo) elementų. Vaikai, atsiraitoję rankoves, sprendė, kokio ilgio, pločio lentų galėtų reikėti statybiniams darbams, matavo, lygino jų plotį, ilgį, meistravo. Tyrinėjimą jiems organizavo Vilniaus lopšelio-darželio „Vaidilutė“ mokytoja Ž. Balčiūnienė. Daiktų svorių tyrinėjimus su 3-4 metų vaikais  atliko to paties lopšelio-darželio mokytojos R. Tautkienė ir G. Oginskaitė- Žalienė.                                                                                                                       
 Projektas baigėsi. Gaivų pavasario dvelksmą pakeitė  netikėtumų ir saulės kupina vasara, kuri taip pat  tikimės taps nauju ieškojimų ir atradimų lauku vaikams. Bet apie projekte pateiktas idėjas ir edukacines veiklas, tyrinėjimus dar bus ilgai diskutuojama. Juk toks ir yra kiekvieno projekto tikslas – dalintis naudinga tarpusavio patirtimi.  Projektą organizavusio Vilniaus lopšelio-darželio „Vaidilutė“ direktorė A. Makutėnienė įsitikinusi, kad šis patirtinis projektas buvo labai įdomus ir naudingas vaikams. Pasak jos, jis ne tik teoriškai, bet ir praktiškai  praplėtė vaikų akiratį, papildė visas vaikų kompetencijas. Be to – tai buvo žadinantis pedagogų kūrybiškumą projektas. Tad ji palinkėjo visoms projekte dalyvavusioms pedagogėms  sėkmės,  lydint vaikus į įkvepiantį gamtos žinių pasaulį. Prisidedame prie šių gražių palinkėjimų -  tegul  STEAM ieškojimų ir atradimų dvasia įkvepia projekto dalyves ir toliau dalyvauti naujuose  projektuose ir iniciatyvose. Gražios visoms vasaros!
 
Vilniaus lopšelio-darželio „Vaidilutė“
vyresnioji mokytoja Rita Pilypaitienė