Emokykla.lt
D.U.K.
2012-02-01 Dukrytė nuolat prišlapina kelnes. Kodėl ji taip daro ir kaip jai padėti?
3 metukų mergytė nuolat prišlapina kelnes. Tai padariusi net nori nuslėpti ir vaikšto šlapia. Mes ant jos nepykstam tik kartais padejuojam, kad vėl laikas keistis. Nesuprantu, kodėl ji taip daro ir kaip jai padėti?
 
2012-02-01
 
Atsako psichologė Dovilė Jankauskienė
 
Kiekvienas vaikas turi išmokti įvertinti savo kūno signalus ir laiku atkreipti dėmesį į juos. Vaikui tai yra labai svarbu ir net jei jam dar nesiseka su tuo reikalu tvarkytis, apie tai jis daug galvoja. Tuštinimosi ir šlapinimosi rūpesčiai visais raidos tarpsniais pasireiškia ne tik tuštinantis ar šlapinantis, bet ir mažylių požiūriu į galimą netvarką, pvz., kai bando laistyti gėlę ar įpilti vandens į puodelį, kai žaidžia ir išmėto žaislus, kai nuobodžiauja ar bando muštis su kitais ar atvirai protestuoja atsisakydami paklusti suaugusiųjų reikalavimams.
 
Suaugusieji dažnai nežino, kad tai yra šlapinimosi arba tuštinimosi sunkumų apraiškos. Tai gali pasireikšti ir baime susitepti piešiant, žaidžiant su smėliu ar lipdant iš molio. Ir atvirkščiai, viską terlioti, teplioti, nesistengti išlikti švariu. Arba pykti , zirsti, užsispirti.
 
Vaiką svarbu ne pratinti prie tualeto, o mokyti naudotis tualetu. Naudojimuisi tualetu svarbus visapusiškas aktyvus vaiko dalyvavimas: pats mažylis mokosi suprasti savo kūno signalus, o ne mama jam nurodo, ji stovi šalia ir padeda jam susitvarkyti.
 
Sauskelnes reikėtų keisti stovinčiam vaikui, tai stiprina jo savarankiškumą ir atsakomybę. Jei vaikas sutvarkomas gulintis, jis tarsi verčiamas regresuoti ir būti “kūdikiu”. Vaikas padedamas mamos, apsirengia ir nusirengia, nuleidžia tualeto vandenį, kartu su mama išmeta sauskelnes, skalauja apatinius drabužius. Mama ar šalia esantis suaugęs asmuo pabrėžia vaiko pasiekimus, skatina jais didžiuotis, užtaria mažylį dėl nesėkmės, išreiškia viltį, kad jis pats greitai ir gerai sugebės tai padaryti.
 
Vaikas sugeba naudotis tualetu, kai jo ankstyvasis mėgavimasis nešvara virsta jo paties noru būti švariam ir suaugusieji remia šį pasikeitimą. Valymas, žavėjimasis švara ypač akcentuojamas plaunant ir tvarkant žaislus, tvarkant stalą po valgio, taip pat dainuojant tvarkymosi dainelę. Šeima gali sukurti pati ar naudotis jau sukurtomis, kad ir tokia:
”Kiekvienas daiktas turi savo vietą, savo vietą numylėtą”.
 
Pagrindinė švaros ir tvarkos taisyklė yra tokia: kiekvienas žaislas turi būti padėtas į jo vietą prieš pasiimant kitą žaislą, o kiekviena netvarka, nesvarbu tyčinė ar atsitiktinė turi būti sutvarkyta.
 
Sprendžiant šią problemą svarbu:
  • Geri mamos ir vaiko santykiai,
  • Nuoseklus švaros ir tvarkos laikymasis namuose,
  • Pagalba vaikui, kai jis susitepa ar bijo ką nors veikti, kad tik nesusiteptų,
  • Vaiko bendradarbiavimo skatinimas mokantis naudotis tualetu, t.y. daryti kartu, o ne už jį,
  • Džiaugtis pasiekimais, palaikyti nesėkmei ištikus,
  • Atkreipti dėmesį į vaiko nerimą ir įtampas,
  • Gerbti vaiko “aš pati, aš pats”.
Kartais užsitęsę įvairūs somatiniai simptomai gali rodyti nesveiką bandymą įveikti traumą. Kuo vaikas mažesnis, tuo dažniau pastebimi vegetacinio, motorinio pobūdžio sutrikimai (vėmimas, šlapimo nelaikymas, tuštinimosi sutrikimai, mikčiojimas, nagų kramtymas, plaukų pešiojimas, neramus miegas). Vieni šių simptomų yra suvokiami, kiti – ne.
 
Vaikas gali sakyti:”kai bijau, labai noriu sisiuko”. Kai simptomai nesuvokiami, vaikas tiesiog nelaiko šlapimo, arba pvz., jį pykina ir jis vemia ar pan. Jei šlapimo nelaikymą ar dažną šlapinimąsi laikytume simptomu, svarbu sužinoti, ką tas veiksmas vaikui duoda, gali būti kad šis būdas pašalina įtampą.
 
Simptomas rodo, ko vaikui trūksta. Jei vaiko nekamuoja jokia liga, o kelnytės dažnai šlapios: gal tai pranešimas, kad sunku užaugti, gal per dideli reikalavimai ar per didelė globa, trukdanti pajusti atsakomybę už save. O gal įvyko kažkas baisaus (vaiko akimis) tualete, užtenka vieno nelemto gąsdinančio įvykio. Simptomą galima suprasti kaip vaiko prašymą padėti.
 
Užsitęsęs simptomas rodo, kad vaikas jau pasirinko būdą kaip įveikti sunkumą ir palaikyti psichikos pusiausvyrą.
 
Simptomą pašalinti įmanoma tik pakeitus jį kitu, pozityvia galimybe susitvarkyti ir palaikyti psichikos pusiausvyrą. Terapiniame pagalbos procese vaikas negėdinamas, nebaudžiamas ir negąsdinamas. Jis ir taip išgyvena gėdą ir baimę. Būtina vaiką paremti taip, kad jis galėtų kitaip pažvelgti į sunkumus ir save, stiprėtų jo savivertė ir pasitikėjimas. Kai vaikui sunku susieti priežastis ir pasekmes, sudėtinga papasakoti kaip jaučiasi dėl dar skurdaus žodyno padeda vaidmeniniai žaidimai, pasakų skaitymas, piešimas, akvarelės liejimas. Mažyliui sunku žodžiais apibūdinti emocines būsenas ar aiškiai suformuluoti problemą, tačiau jo sąmonė viską registruoja.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje