Emokykla.lt
D.U.K.
2012-11-06 Dukrytė darželyje nevalgo. Ką daryti, kaip kalbėtis?
2,5 metų dukrytė pradėjo lankyti darželį. Eina gana ramiai, jokių isterijų, pasilieka aišku liūdna, bet pasilieka. Kol kas būna tik iki pietų. Jau norime palikti ir visą dieną, bet problema tame, kad ji darželyje nevalgo. Tai aš suprantu, kaip protestą, bet kaip elgtis, ką daryti, kaip kalbėtis? Ar žadėti kažką, ar griežčiau jai paaiškint? 
 
2012-11-06
 
Atsako psichologė Dovilė Jankauskienė
 
Pradėjus lankyti darželį vaiko laukia dar vienas rimtas išbandymas - adaptacija. Pirmieji mėnesiai ikimokyklinėje įstaigoje skausmingi ne tik mažiesiems, bet ir tėvams bei pedagogams. Vaikui tenka priprasti prie naujos dienotvarkės, grupės draugų, nepažįstamų žmonių, žaislų, naujų veiklos formų. Pakanka durų girgžtelėjimo, svetimo žmogaus pasirodymo - ir išsiskyrimo verksmas užpildo visą grupę.
 
Tuo metu auklėtojos daro viską ir yra pasiryžę viskam, kad tik numaldytų mažųjų ašaras, o mamos ir tėčiai valandų valandas rymo prie durų ar trypčioja po langais, nesiryždami išeiti. Nuo ko priklauso adaptacijos procesas, kokie signalai verčia sunerimti, kaip palengvinti išsiskyrimo skausmą ir ko geriau nedaryti.
 
Lemia individualios savybės
 
Vaikų adaptacijos procesas trunka nuo dviejų savaičių iki šešių mėnesių. Paprastai grupėje esti keli ypač sunkiai išsiskyrimą su mama išgyvenantys vaikai bei 2-3 labai lengvai prisitaikantys mažyliai.
 
Kaip vaikas priims naują aplinką bei žmones, priklauso nuo daugelio dalykų. Visų pirma, tai individualios mažylio savybės. Vieni į svetimų žmonių būrį ateina lengvai, kiti - patiria didelę traumą.
 
Prisitaikymo naujoje aplinkoje sėkmė labai priklauso ir nuo tėvų. Itin jautriai atėjimą į darželį išgyvena siaurame rate auginami vaikai, t. y. kai mažylis ilgą laiką būna su vienu asmeniu - mama, močiute, aukle. Daug lemia ir tėvų galimybės "pratinti" vaiką prie naujos aplinkos. Lengviau išsiskyrimą išgyvena tie vaikai, kurie pirmąją savaitę paliekami neilgam, o buvimo įstaigoje laikas ilginamas pamažu. Pvz., pirmadienį darželyje vaikas praleidžia pora valandų. Šis laikas kasdien ilginamas. Penktadienį vaikas lieka pietų miego. Savaitgalį mažylis turi laiko savo naują patirtį integruoti.
 
Miegas, valgymas ir emocijos
 
Pirmaisiais mėnesiais labai svarbu akylai sekti adaptacijos procesą. Tam gali padėti dienoraštis, kuriame fiksuojami svarbiausi adaptacijos proceso rodikliai - mažylio miegas, valgymas ir emocinė būsena. Pagal juos galima spręsti, kaip vaikas išgyvena išsiskyrimą su artimaisiais.
 
Jei mažylis lengvai atsisveikina su tėvais, mielai bendrauja su kitais vaikais bei auklėtojais, pats susiranda žaislų, pasiima juos ir dalijasi su kitais, pats valgo, gerai miega, o pabudęs ramiai guli lovelėje, vadinasi, adaptacija įveikta.
 
Savo ruožtu nuolatinės ašaros, atsisakymas valgyti, neramus miegas apsiglėbus savo rūbelius, vaikų ir auklėtojų vengimas, pavydas ir nenoras dalintis žaislais, mechaniniai veiksmai, pavyzdžiui, valandų valandas besitęsiantis supimasis ant arkliuko, bandymas skriausti save - plaukų rovimas, griuvimas ant žemės, rodo, kad mažylis išsiskyrimą su šeima išgyvena sunkiai, o naujoje aplinkoje dar nesijaučia saugiai.
 
Jei vaiką ima kankinti nemiga, atsiranda regresas - šlapinimasis į lovą, imama reikalauti čiulptuko, tėvams, derėtų sunerimti. Dažniausiai šios problemos išsisprendžiamos keliems mėnesiams nutraukus darželio lankymą. Ypatingais atvejais gali prireikti ir psichologo pagalbos.
 
Kad adaptacijos procesas nebūtų toks skausmingas, darželio lankymui derėtų pasiruošti iš anksto. Visų pirma, mažylius auginančioms mamoms nereikėtų vengti įvairių susibūrimų bei renginių. Kuo dažniau vaikas bus tarp kitų suaugusiųjų ar bendraamžių, tuo lengviau išgyvens išsiskyrimą su šeima.
 
Vaiko nepasitenkinimą darželyje gali sukelti ir nauja dienotvarkė. Todėl pasirinkto darželio dienos ritmu - kada čia valgoma, miegama, žaidžiama - reikia pasidomėti iš anksto ir jo laikytis namie. Gerai būtų panašaus dienos ritmo laikytis nusekliai. Tai vaikui suteikia saugumo ir pasitikėjimo aplinka jausmą.
 
Didžiausios tėvų klaidos
 
Mažylių adaptaciją gali apsunkinti iš pirmo žvilgsnio visai nekalti pačių tėvų veiksmai, pastangos. Jokiu būdu nevalia pasiduoti emocijoms. Pirmaisiais gyvenimo metais motinos ir vaiko ryšys yra toks stiprus, jog motinos ašaras, nerimą, blaškymąsi vaikas jaus ir per atstumą.
 
Bene didžiausia klaida - jau pirmosiomis dienomis vaiką darželyje palikti visai dienai. Yra svarbu ir būtina skirti laiko pratinimuisi. Tačiau nedera ir persistengti. Nerekomenduojama vaikui pratintis kartu su mama. Dažniausiai po tokio "pratinimosi" viską tenka pradėti iš naujo, nes vaikas darželyje jaučiasi jaukiai tol, kol šalia yra mama. Užtenka vieną dieną valandą kartu pabūti, susipažinti su aplinka, kur spintelė, kur tualetas, kur lovelė. Jau peržengus darželio slenkstį derėtų vengti ir ilgų emocingų atsisveikinimų. Geriau tai padaryti ryte namie, priešingu atveju prie sugraudento mažylio prisijungs visas choras grupės draugų.
 
Jei vaiko buvimas darželyje yra pagrįstas susitarimo principu, t. y. jei už tai, kad vaikas pabus vienas, įsipareigojate jam atsilyginti, visada tesėkite savo pažadą, antraip kitą kartą apgaulė gali ir nebeišdegti. Bet geriau to vengti, tai tik kraštutinė priemonė. Nederėtų leisti vaikui į darželį neštis savo žaislų. Tai skatina konkurenciją, įtampą, o brangaus žaislo praradimas ar sugadinimas sukels ne tik mažojo isteriją, bet ir jūsų pačių nepasitenkinimą. Kita vertus, yra atvejų, kada mylimas rankšluostėlis, kvepiantis namais ar miego žaisliukas iš tiesų palengvina išsiskyrimo skausmą.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje