Emokykla.lt
D.U.K.
2013-04-03 Kaip reaguoti į vaiko grupėje ištartą keiksmažodį?
Kaip reaguoti į vaiko grupėje ištartą keiksmažodį? Kokių priemonių ar būdų imtis, siekiant sustabdyti keiksmažodžių lavinas penkiamečių grupėje?
 
2013-04-03
 
Atsako psichologė Ramunė Želionienė
www.psichologeramune.lt
 
Vaikai keiksmažodžių išmoksta lygiai taip pat, kaip ir kitų žodžių. Jei darželio grupėje atsirado bent vienas vaikas, kuris garsiai taria keiksmažodžius, visi kiti vaikai taip pat išmoks keiksmažodžių. Vieni juos tars garsiai, kiti – ne.
 
Jei keiksmažodžių vartojimas tarp vaikų plinta, tai gali reikšti, kad keiksmažodžiai vaikų artimiausioje aplinkoje yra savaime suprantami. Jei vaikai, kurie anksčiau nesikeikė, pradėjo keiktis, vadinasi, darželio grupės vaikai orientuojasi į lyderį, kuris keikiasi, ir atkartoja jo elgesį bei kitais būdais stengiasi prie jo pritapti.
 
Labai didelę įtaką vaikų grupėje turi auklėtoja. Nesvarbu, kaip elgiasi kiti suaugę žmonės vaikų artimiausioje aplinkoje, auklėtoja, kuri ugdytiniams yra didelis autoritetas, vaikus paveiks į gerąją pusę. Sumanus ugdytojos elgesys gali paveikti netinkamai besielgiantį lyderį ir padaryti jį savo draugu.
 
Gerosiomis patirtimis dalijasi humanistinės pedagogikos atstovai: besikeikiantį vaiką galima paskirti atsakingą už gražius žodžius ir jų vartojimą; su vaiku aptariama strategija, ką jis galėtų padaryti, kad kiti grupės vaikai sakytų kuo daugiau gražių žodžių.  Nevalia bausti už negražius žodžius nė vieno. Svarbu skatinti sakyti gražius žodžius ir pastiprinti tinkamą vaikų elgesį.
 
Vaikams galima papasakoti istoriją, pagrįstą moksliniais faktais, kaip pasikeičia vandens struktūra, kai šalia jo tariami gražūs ir negražūs žodžiai. Į tris stiklines vazas su vaikais pripilkite vandens ir įberkite į jas vienodą kiekį grūdų.
Vieną vazą pastatykite taip, kad jos nesimatytų.
Kitą vazą pastatykite kuriame nors kampe ir pasiūlykite vaikams, kai jie supyksta, nueiti ir išlieti savo pyktį tai vazai.
Trečią vazą su grūdais pastatykite šviesioje saulėtoje vietoje ir dažnai su vaikais sakykite tiems grūdams gražius žodžius, kad jie gražiai sudygtų.
Kurį laiką stebėkite, kas vyksta su grūdais visose trijose vazose. Pasikalbėkite su vaikais, kad ir žmoguje yra labai daug vandens.
 
Atraskite sakmių, kuriose pasakojama apie gražaus žodžio galią. Pasakokite jas vaikams. Skatinkite vaikus susimąstyti, kas vyksta su žmogumi, kai ištariamas negražus žodis.
 
Po ištarto negražaus žodžio prašykite vaikų prasiskalauti burną vandeniu. Susitarkite dėl kitų ritualinių veiksmų vaikams ištarus negražius žodžius. Nesierzinkite dėl negražaus žodžio. Delikačiai priminkite sakmę ar susitarimą. Įpročiams pakeisti reikia laiko ne tik suaugusiesiems, bet ir vaikams.
 
Dar viena puiki išeitis – auklėtojai kartu su vaikais aktyviai veikti, t. y. žaisti kartu su jais. Vaikai netinkamai elgiasi tuomet, kai suaugusieji nusišalina. Likę vaikai bendrauja taip, kaip gali. Suaugusiojo tikslas – nukreipti vaikus elgtis tinkamai. Paprasčiausias būdas –  kartu su vaikais aktyviai, o ne pasyviai leisti laiką. Kuo mažiau auklėtoja formaliai prižiūrės vaikus, tuo didesnį poveikį turės.
 
Neįmanoma koreguoti vaikų elgesio tik moralais, žodiniais pastebėjimais ar bausmėmis ir priekaištais. Veikdamos kartu su vaikais auklėtojos turi ne tik daugiau galimybių parodyti teigiamą pavyzdį, bet ir laiku sustabdyti blogą elgesį ar kitaip sumaniai nukreipti vaikų elgesį tinkama linkme.
 
Atminkite – dažnai sakomi keiksmažodžiai išnyks tik su laiku. Staiga niekas nepasikeičia. Būkite kantrūs.
 
Daugiau psichologų atsakymų į įvairius klausimus ieškokite čia.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje