Emokykla.lt
D.U.K.
2012-07-24 Kaip paskatinti vaiką, kad jis norėtų lankyti darželį?
Turiu 2 metų ir 4 metų sūnus. Vyresnis šiais metais pradės lankyti darželį. Problema tame, kad jau dabar kyla įtampa tarp vaikų. Vyresnis nori būti jaunesniojo vietoje, t.y. nori likti kaip ir anksčiau namuose ir neiti į darželį. Kaip turėčiau paskatinti vaiką, kad jis norėtų lankyti darželį? O gal turėčiau ryžtis abu vaikus tuo pačiu metu vesti į darželį?
 
2012-07-24 
 
Atsako psichologė Dovilė Jankauskienė
 
Susidariusi situacija gali slėpti keletą problemų. Gali būti, kad vyresnėlis jaučia pavydą mažajam broliukui ir jam sunku priimti situaciją, kad mama ne tik jo ir jis mamai ne vienintelis. Padidėjusi vaikų tarpusavio konkurencija įtraukė mamą į vaikų kovos sistemą. Mamai arodo sunku išlikti tvirtai ir laikytis savo nuomonės.
 
Kas vyksta šeimoje atsiradus antrajam vaikui? Kiekvieno iš buvusios trijų asmenų grupės nario elgesys keičiasi. „Vaikas karalius” staiga nuverčiamas nuo sosto. Atvykėlis yra kūdikis ir pirmasis vaikas turi užimti naują vyreniojo vaiko poziciją. Kiekvienas vaikas pradeda ieškoti savo vietos šeimos. Kaip pasakymas, kad žolė už tvoros atrodo žalesnė, taip ir vaikui atrodo, kad kito pozicija geresnė.
 
Antras vaikas kelia pavojų pirmajam vaikui. Pirmasis vaikas arba pasiduos arba kompensuos savo padėtį bandydamas pirmauti bent tam tikrose srityse. Šitai būdinga ir antrojo vaiko santykiams su pirmuoju. Paprastai jis priešinasi pirmagimio lyderiavimui – stangiasi jį aplenkti arba pasiduoda.
 
Vaikai yra stebėtojai – savotiški ekspertai, o interpretuodami tai ką pastebėjo, jie kartais klysta ir prieina prie klaidingų išvadų. Ieškodami savo vietos pasirenka neteisingus kelius. Suprantama, kad kiekvienos šeimos situacija yra unikali. Tačiau kokie bebūtų, ankstyvi vaiko sprendimai suformuoja įspūdį visam gyvenimui. Kai šeimoje vyksta intensyvios varžybos tarp pirmojo ir antrojo vaiko jos stumia vieną ir kitą į priešingas puses. Tai išryškėja dar labiau, kai tėvai pateikia vieną vaiką kaip pavyzdį kitam arba komentuoja nederamą elgesį, klaidingai galvodami, kad taip jie aktyvina abiejų pastangas. Tėvai pasiekia priešingų rezultatų – kiekvienas vaikas užleidžia sėkmingesniam varžovui ir iš nusivylimo pasuka priešinga kryptimi.
 
Tai gi vienas vaikas, jūsų atveju, jaunėlis turi kažkokių pranašumų ir gal būt didesnį jūsų palaikymą, nes išpildė jūsų lūkesčius. Jaunesnis vaikas gali jaustis susireikšminęs ir nerimauti, nes išlaikyti šią poziciją yra sunku. O vyresnėlis gali išgyventi nevykėlio jausmą, kad nuvylė tėvus, jie jo nemyli ir dabar dar turės eiti į darželį. Vaikui gali atrodyti, kad darželis tai vieta, kur tėvai išsiunčia nemylimus vaikus. Tėvų, kad paprasta kritika priimama skaudžiai, tarsi tampa dar vienu įrodymu, patvirtinančiu susikurtą vaiko įsitikinimą. O jausmai broliukui artėja prie neapykantos. Tėvai nesąmoningai šiuos jausmus skatina, bardami “blogąjį” ir girdami “gerąjį”, taip nuteikdami vieną vaiką prieš kitą. Vaikas pasirenka būti: blogu, silpnu, išdykusiu, nevykusiu ir pan. jei tėvai tai akcentuoja.
 
Šioje situacijoje svarbu tėvams:
  • atidžiai stebėti vaikų jausmus ir jautriai reaguoti;
  • priimti kievieną vaiką tokį koks jis yra. Kiekvienas turi unikalių savybių, jas svarbiausia ir akcentuoti.
  • atsargiai ir jautriai žiūrėti į situaciją, kai vienas vaikas tampa velniūkščiu, o kitas šeimos geruoliu;
  • skirkite kiekvienam vaikui asmeninio laiko bendravimui, žiūrėkite į akis, apkabinkite, pamyluokite;
  • įsivardinkite savo jausmus kiekvienam vaikui. Neįmanoma ir sunku mylėti vaikus vienodai. Jei kokie nors vaiko bruožai jus erzina, gal tai kažkas jūsų ko nenorite pripažinti. Susitvarkiu su savo projekciniais jausmais paprastai priešiškumas vaikui išnyksta.
Kita šio klausimo dalis, kaip mamai likti tvirtai ir nuosekliai, neįsivelti į vaikų kovas ir išlaikyti ribas. Labai svarbu, kad suaugusieji šeimoje užimtų vadovaujančias pozicijas ir turėtų aiškų žinojimą ką daryti, bet nebūtų autokratiški ir dominuojantys. Kartais sunku suvokti skirtumą tarp tvirtumo ir dominavimo. Vaikams reikia tvirtumo. Jis formuoja tam tikras ribas, be kurių vaikai jaučiasi nepatogiai ir nesaugiai. Kai nėra ribų vaikai stengiasi pasiekti tiek, kiek gali. Paprastai visa tai baigiasi didelės įtampos trūkimu ir konfliktu.
 
Tvirtumui be dominavimo reikalinga abipusė pagarba. Turime gerbti vaiko nuomonę, jausmus, bet ne būtinai viskam pritarti t.y. reikia gerbti ir save. Pagarbą sau galima pasiekti atsisakant pildyti visas vaiko užgaidas ar baimes. Pagarba vaiko poreikiams ir norams yra labai svarbi. Bet reikia išmokti suvokti ir atskirti poreikius nuo užgaidų ir problemų. Vaikas gali priešintis ėjimui į darželį įvairiausiais būdais, bet tėvų išlikimas tvirtais, mylinčiai ir gerbiančiais įvairiausius vaiko jausmus, padės jam prisitaikyti prie naujos situacijos ir paaugti.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje