Emokykla.lt
Vartotojų straipsniai Šviesos stalas padeda atsiskleisti vaikų kūrybingumui
 

Šviesos stalas padeda atsiskleisti vaikų kūrybingumui

2014-12-16
Šviesos stalas padeda atsiskleisti vaikų kūrybingumui
Daiva BURDULIENĖ, vyresnioji priešmokyklinio ugdymo pedagogė
Vilkaviškio vaikų lopšelis-darželis „Pasaka“
Vaikai iš prigimties yra žingeidūs, kūrybingi, noriai bendraujantys, aktyviai veikiantys ir tyrinėjantys, ir šias savybes reikia puoselėti. Pedagogams dažnai kyla klausimas: kuo dar galėčiau sudominti, motyvuoti ugdytinius? Kokius būdus ir priemones naudoti?
Šiuolaikinių vaikų ugdymas – tai didelis iššūkis ne tik tėvams, bet ir pedagogams. Vaikai iš prigimties yra smalsūs, kūrybingi, noriai bendraujantys, aktyviai veikiantys ir tyrinėjantys –tad šias savybes labai palanku ir puoselėti. Pedagogams dažnai kyla klausimas: kuo dar galėčiau sudominti, motyvuoti ugdytinius? Kokius būdus taikyti ir priemones naudoti, siekiant išlaisvinti kūrybines jų galias? Norėdami skatinti vaikų kūrybingumą pedagogai ir patys turi tobulėti, ieškoti naujų ugdymo būdų ir priemonių. 2012 metais dalyvavau seminare „Vaikų kūrybiniai atradimai prie šviesos stalo“. Kas tas šviesos stalas? Tai iš Šiaurės Italijos miestelio Emilijos Redžo (Reggio nell’Emilia), garsėjančio originaliais pasiekimais švietimo srityje, atėjusi vaikų ugdymo priemonė.
 
Visiems puikiai žinoma, kad šviesa reikalinga ne tik augalams, bet ir visiems kitiems gyviems organizmams. Juk saulėtą, šviesią dieną ir nuotaika būna geresnė, ir darbingumas didesnis, ir žmogus jaučiasi džiugesnis, ramesnis. Šviesa ne tik įkvepia, bet ir nuramina, atpalaiduoja, suteikia jaukumo, skatina kurti. Toks yra ir šviesos stalas, kurį pradėjome naudoti priešmokyklinės grupės „Pelėdžiukai“ ugdomojoje veikloje.
 
Šviesos stalas – tai puiki priemonė vaikams ne tik žaisti kartu, bendrauti, bendradarbiauti, bet ir ugdytis, tobulėti, nebijoti klysti, spręsti įvairius iškilusius klausimus. Ugdomojoje grupės veikloje šviesos stalą naudojame įvairiai. Vaikai iš įvairių gamtinių medžiagų, spalvotų akmenėlių, stikliukų dėlioja dėliones, karpinius, mozaikas, kuria spalvotas kompozicijas; individualiai ir grupelėmis piešia smėlyje. Šviesos stalą naudojame supažindindami su raidėmis, skaičiais, formomis, spalvomis ir atspalviais. Kurdami ir žaisdami bendrus žaidimus, ugdytiniai gali dirbti neskubėdami, užbaigti darbą jiems tinkamu laiku, diskutuoti, analizuoti, kritiškai vertinti.
 
Naudodama šią priemonę savo grupės ugdomojoje veikloje, pastebėjau, kad ji ne tik padeda atsiskleisti vaikų kūrybingumui, bet ir lavina visas vaiko kompetencijas.
  • Meninė kompetencija: lavėja vaiko vaizduotė, kūrybingumas, gebėjimas derinti ir naudoti įvairias raiškos priemones, džiaugtis savo ir bendra grupės kūryba, suvokti ir kurti grožį.
  • Pažinimo kompetencija:  šviesa padeda vaikams sukaupti dėmesį ilgesniam laikui, dirbdami kartu jie mokosi samprotauti, spręsti užduotis, kritiškai mąstyti, lavėja gebėjimas savarankiškai konstruoti, modeliuoti, eksperimentuoti, tyrinėti įvairius objektus.
  • Komunikavimo ir socialinė kompetencija: vaikai mokosi stebėti įvairius vaizdus, klausti, kurti, pasakoti, analizuoti, mokosi bendrauti ir bendradarbiauti, padėti sau ir draugams.
  • Sveikatos saugojimo kompetencija: šviesa vaikus ramina, padeda sutelkti dėmesį, įveikti įtampą, atsipalaiduoti, lavėja smulkioji motorika, akies ir rankos koordinacija, vaikai mokosi palaikyti švarą ir tvarką.
Mano nuomone, šviesos stalas išties suburia vaikus ir skatina kurti drauge. Jis išlaisvina vaikų kūrybingumą, vaizduotę, stumia šalin baimę būti nesuprastam, suklysti, skatina dalijimąsi patirtimi, pasitikėjimą savimi. Svarbiausia – vaikai išmoksta bendradarbiauti, veikti drauge.
Daugiau apie Vilkaviškio vaikų lopšelį-darželį „Pasaka“: