Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
 

Spalvotos emocijos

2024-03-18
Spalvotos emocijos

Vasario paskutinę savaitę, Vytauto Didžiojo Universiteto Švietimo akademijos vaikų darželyje "Mažųjų akademija" vyko spalvų ir emocijų fiesta. Visą savaitę žaidėme su spalvomis. Viena diena - viena spalva.

Projektas gimė jau kiek ankstėliau, kai tamsa ir niūruma gaubė mūsų Žemę, kai norėjosi šilumos ir šviesos, laukėme, kada gi saulelė kelsis ankstėliau ir lepins mus savo spinduliais ilgėliau. Bet viskas eina savo laiku ir savo vaga, tad nusprendžiau į darželį įsileisti spalvas, o kur spalva, ten ir jausmas, emocija.

Spalvos gydo. Chromoterapija - alternatyvus gydymo metodas, kai siekiant pagerinti paciento savijautą, naudojamos spalvos. Spalvos yra tam tikri elektromagnetinės energijos bangų ilgiai, kuriuos fiksuoja žmogaus akis. Laikoma, kad pagrindinės spalvos yra tos, kurios matomos vaivorykštėje, ir kiekviena jų gali perteikti tam tikrą energiją, kiekviena turi savo unikalių gydomųjų savybių ir gali veikti žmogaus savijautą.

Todėl išsikėliau tikslą paskatinti ugdymo įstaigos bendruomenės narius (vaikus, pedagogus, tėvelius/globėjus) kurti jaukią, džiugią ir spalvotą nuotaiką savo organizacijos viduje, panaudojant 5 spalvas (raudoną, mėlyną, žalią, oranžinę ir geltoną).
Projekto uždaviniai:

1. Skatinti tobulinti savo jausmų, emocijų raišką pasitelkiant spalvas.

2. Lavinti vaikų saviraišką, meninius, matematinius gebėjimus, kūrybiškumą, fantaziją, stiprinti fizinį aktyvumą.

3. Gerinti mokytojų, ugdytinių ir kitų bendruomenės narių emocinę būseną.

Projektas prasidėjo geltona spalva, kuri stimuliuoja mentalitetą, suteikia džiaugsmo, optimizmo, gerina nuotaiką. Padeda susikaupti, mokytis, įsiminti naują informaciją, gerina atmintį. Skatina gyvybingumą, bendravimą. Šią dieną su vaikais sėjome saulėgrąžas, pradėjome pildyti lentelę, per kiek laiko užaugs saulėgrąžos, vaikai įvairiomis technikomis, būdais gamino saulėgrąžas. Auklėtiniai ugdėsi tyrinėjimo, pažinimo įgūdžius, gebėjimą pasirinkti, stebėti.

Antradienis buvo oranžinis. Tai šildanti, atpalaiduojanti, sveikatinanti, išlaisvinanti kūną ir protą, mažinanti įtampą spalva. Su šia spalva lengviau įsisavinti naują informaciją, ji įkvepia ir suteikia optimizmo, skatina kūrybiškumą. Šios dienos veikla buvo susijusi su viskuo kas yra oranžinės spalvos. Rinkome viską iš grupės oranžinio ir dėjome į dėžutę. Turėjome didžiulį rėmą, kurį taip pat nuspalvinome oranžine spalva. Jau betepant spalvas paaiškėjo, kad oranžinių atspalvių yra tikrai ne vienas, buvo nuostabus komandinis darbas, nes visi vaikai draugiškai dažė rėmą. O kai jis nudžiūvo, ugdytiniai ėmėsi kūrybinio darbo ir sukūrė įspūdingą paveikslą. Vaikai pagilino savo estetinio suvokimo įgūdžius, nuolat pasakodami ką kuria, stiprino kalbinius įgūdžius.

Trečiadienis nusidažė žalia spalva. Tai gamtos ir žemės spalva, raminanti, suteikianti vidinės, emocinės ramybės, harmonijos kūnui ir protui. Ši spalva susijusi su augimu, jaunyste ir atsinaujinimu. Vaikai iš namų atsinešė įvairiausių žalios spalvos daržovių bei vaisių. Tyrinėjome per jutiminius pojūčius: regą, skonį, lytėjimą, kvapą. Sudarėme lentelę, kurioje vieni vaikai savarankiškai fiksavo potyrius, kiti padedami mokytojų. Vaikai ugdėsi sveikos gyvensenos įgūdžius, matematikos gebėjimus – rūšiuoti pagal požymius. Galiausiai viską susmulkinome ir gavome puikiausias žalias salotas, kuriomis gardžiavomės visą likusią dieną.

Ketvirtadienis prasidėjo vėsinančiai, raminančiai, nes mėlyna spalva slopina itin stiprias emocijas, isteriją, pyktį, agresiją, dirglumą, stresą. Suteikia išminties, sąmoningumo, ramybės, kantrybės, padeda rasti tiesą. Vaikai su mokytoja žaidė žaidimą „Šokinėju per jūros bangas“, kurio metu vaikai stiprino savo stambiąją motoriką, koordinaciją, gerino komandinio žaidimo įgūdžius. Vėliau auklėtiniai interpretavo pagal dailininko Eric Carle kūrinį „Mėlynas arklys“. Šios veiklos metu vaikai puikiai įvaldė tyrinėjimo būdus (stebėjimą, bandymą, klausinėjimą).

Penktadienį pabaigėme raudona spalva, kuri šildo, stimuliuoja, suteikia energijos. Stimuliuoja visus pojūčius: klausą, uoslę, regėjimą, skonį ir lytėjimą. Raudona šildo kūną. Suteikia drąsos, ryžto, valios, fizinės jėgos, nepriklausomybės. Gali paskatinti konkuruoti, aktyviau sportuoti.

Pasitelkėme į pagalbą minčių žemėlapį ir surašėme kokius raudonus dalykus mes žinome: braškė, pomidoras, gandro kojos, saulėlydis, herbas, Kalėdų senelis, Stop ženklas, kraujas, širdis. Nutarėme patyrinėti širdelę. Su tikru statoskopu vaikai klausė vieni kitų širdelės ritmo ramybės būsenoje ir pašokinėjus. Vaikai suprato, kad fizinė veikla paspartina širdelės darbą, o tai reiškia, suaktyvina kraujotaką ir pagerina bendrą žmogaus savijautą. Kiti matavo kraujospūdį. Pagalbon pasitelkę kraujospūdžio lentelę bandėme palyginti kieno kraujospūdis didesnis, kieno mažesnis, kieno toks kaip lentelėje. Vaikai ugdėsi norą pažinti bei suprasti save, gilino matematinius įgūdžius. Vėliau darėme įvairias širdeles.

Mano įžvalgos po projekto.

Manau, kad projektas pavyko, nes jau nuo pirmos dienos vaikai planavo kuom rengsis kitą dieną, galvojo ar turi kažką su ta spalva. Grupės aplinka nuolatos keitėsi, tai žadino vaikų smalsumą ir kūrė jaukią atmosferą. Visas darželis įsitraukė į projektą, todėl spalvų buvo iš ties daug, emocijos liejosi per grupes:)

Su pagarba

VDU ŠA mokytoja Ramunė Puzienė