Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
Vartotojų straipsniai Foneminės klausos lavinimas priešmokykliniame amžiuje
 

Foneminės klausos lavinimas priešmokykliniame amžiuje

2013-10-24
Foneminės klausos lavinimas priešmokykliniame amžiuje
Rita Dumašienė, logopedė
Nesusiformavus foneminei klausai, vaikas suvokia ne tai ką mes jam sakome, o tai ką jis išgirsta - kai ką tiksliai, o kai ką tik apytiksliai. Pvz., žodis paltas virsta į baltas, vietoj dėdė girdi kėdė.
Foneminė klausa – žmogaus gebėjimas skirti fonemas arba garsus žodyje. Pvz., p-b, k-g duslumą ir skardumą, i-y, u-ū ilgumą ir trumpumą, o-uo, ė-ie siaurumą ir platumą bei kitus skambėjimo skirtumus. Vaikas, ateidamas į mokyklą, jau turėtų skirti visas fonemas žodyje. Paklaustas, pvz., ar yra garsas a žodyje lapė, jis turėtų teisingai atsakyti.
 
Nesusiformavus foneminei klausai, vaikas suvokia ne tai ką mes jam sakome, o tai ką jis išgirsta - kai ką tiksliai, o kai ką tik apytiksliai. Pvz., žodis paltas virsta į baltas, vietoj dėdė girdi kėdė. Foneminės klausos nepakankamumas ypač išryškėja vaikams pradėjus lankyti mokyklą, mokantis skaityti ir rašyti. Dėl foneminės klausos neišsivystymo būna sutrikimai disleksija (skaitymo) ir disgrafija (rašymo).
 
Mokykloje pasitaiko dviejų tipų mokiniai, darantys garsų praleidimo ir sukeitimo klaidų: mokiniai netaisyklingai taria ir rašo, mokiniai taisyklingai taria, bet netaisyklingai skaito ir rašo. Mokykloje antro tipo vaikų yra daugiau. Tai vaikai ikimokykliniame amžiuje turėję tarties sutrikimų. Tarties sutrikimai pašalinti, o foneminė klausa nesusiformavusi.Geriausias būdas foneminės klausos lavinimui yra žaidimas. Korekcinio darbo etapai: girdimojo dėmesio lavinimas, foneminės klausos formavimas.
 
Pradedame nuonekalbinių garsų skyrimo (tylūs – garsūs, aukšti – žemi, šiurkštūs – malonūs). Žaidimai: „Kokie garsai griauna tylą?“, „Kas išgirs daugiau garsų?“, „Atspėk kas skamba?“, „Gatvės garsai“, „Kieno balsas?“, „Darbo įrankių, buitinės technikos garsai“.
 
Kalbinių garsų skyrimas (garsų skyrimas garsų sraute): „Sugauk bitę“ tariami garsai, o vaikas išgirdęs garsą z paima bitės paveikslėlį: a, i, z, p, t, d, z, b, z, o, e, v, z (tariame garsus prisidengę burną), „Išgirsk medžių dainą“ (vaikas išgirdęs garsą š atsistoja) s, z, š, z, s, ž, š, s, ž, š, z, s, š.
 
Skiemenų panašių struktūra skyrimas:
ta-ta-da, pa-pa-ba, sa-sa-za,ka-ka-ta, sa-sy, su-sū, se-sė, si-sy, ko-kuo, pi-pie, nu-nuo. Rankomis parodome garso ilgumą ir trumpumą bei išvardijame garsus. Plojant rankomis, suskaičiuojame visus žodžio skiemenis (ma-ma, ma-ši-na).
 
Atliekame žodžių garsinę analizę. Duodame trumpus žodelius ir skatiname vaiką išvardinti visus garsus, pvz., am, mū, aš, oš... Pateikiame 3-4 garsų žodžius ir skatiname išvardinti visus to žodžio garsus, pvz., man, ola, šoka, saga...
 
Garso vietos žodyje nustatymas
Žaidimas „Kur yra garsas?“ (siena, batas, mėsa, siūlai, šaka, neš, višta, šalikas).
Kirmėlytės galva – žodžio pirmas garsas.
Vidurys – viduryje, esantys garsai.
Uodega – paskutinis žodžio garsas.
Geltonas keturkampis žymi garsą š, raudonas – garsą s.