Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
Projektų veiklos Ankstyvojo amžiaus vaikų ugdymas: patirtis ISSA konferencijoje

Ankstyvojo amžiaus vaikų ugdymas: patirtis ISSA konferencijoje

2019-07-26
Susijusios temos: Projektai
Ankstyvojo amžiaus vaikų ugdymas: patirtis ISSA konferencijoje
Dr. Eglė KRIVICKAITĖ-LEIŠIENĖ
Vytauto Didžiojo universitetas
Ar kada bandėte pažiūrėti į miestą, kuriame gyvena jūsų šeima, trimečio vaiko akimis? Ką ir kaip jis, vaikas, būdamas vos metro ūgio, mato: gatvės jam, turbūt, atrodo kur kas platesnės, medžiai, žolė ir net šaligatvio bortelis kur kas aukštesni? Kokios spalvos vyrauja jo akių lygyje? Kokiu oru kvėpuoja?
ISSA (International Step by Step Association) – tarptautinė asociacija, šiemet mininti savo dvidešimtmetį, vienija švietimo srityje dirbančias organizacijas iš daugiau nei 40 šalių iš Europos, Vidurio Azijos ir kitų žemynų. Tai švietimo ekspertų tinklas, siekiantis užtikrinti kokybiškas ankstyvojo vaikų ugdymo paslaugas visoje Europoje ir Vidurio Azijoje.
 
ISSA yra vertinama tarptautiniu lygiu už rezultatus pasiektus kuriant ir taikant praktikoje ugdymo proceso vertinimo ir tobulinimo įrankius. Šiemet ISSA tarptautinė konferencija „Nurturing Enviroments for the Wellbeing of Young Children and their families“ rengta birželio 18–20 dienomis Leidene, Nyderlanduose. Šioj konferencijoje deleguota projekto „Inovacijos vaikų darželyje“ (Nr. 09.2.1-ESFA-V-726-01-0001) dalyvavo dr. E. Krivickaitė-Leišienė.
 
Ar kada bandėte pažiūrėti į miestą, kuriame gyvena jūsų šeima, trimečio vaiko akimis? Ką ir kaip jis, vaikas, būdamas vos metro ūgio, mato: gatvės jam, turbūt, atrodo kur kas platesnės, medžiai, žolė ir net šaligatvio bortelis kur kas aukštesni? Kokios spalvos vyrauja jo akių lygyje? Kokiu oru kvėpuoja?
 
Teigiama, kad apie iki 2050 metų pasaulyje 70 proc. gyventojų gyvens miestuose. Miestas gali būti galimybių šaltinis augti, ugdyti(s), mokyti(s), tačiau miesto aplinka gali būti ir tikru iššūkiu šeimoms, auginančioms vaikus.
 
Taigi, vaikui draugiškas miestas – koks jis? – klausia Michael Feigelson – Bernard van Leer fondo vykdomasis direktorius ISSA rengtoje konferencijoje. Svarbu suprasti, kam iš tiesų priklauso miestai – juose auga vaikai. Kiek ir kaip miestai pritaikyti vaikams? Projektu Urban95 siekiama atkreipti miestų valdytojų, architektų, projektuotojų dėmesį į mažo vaiko ir jo šeimos poreikius mieste. Mažų vaikų erdviniai poreikiai skiriasi nuo vyresnio amžiaus vaikų ir suaugusiųjų poreikių. Kūdikiai ir vaikai:
  • pažįsta pasaulį daug mažesniu masteliu; tam, kad judėtų miesto / rajono ribose, jie priklauso nuo kitų; turi daug trumpesnį mobilumo diapazoną nei įprastas miesto gyventojas (žr. 1 pav).
 
1 pav. Vaiko mobilumo diapazonas
  • ypač jautrūs oro ir triukšmo taršai; jau kuriamos programėlės, kurios parodo oro užterštumą (žr. 2 pav.)
2 pav. Programėlė, skirta matuoti oro užterštumą
 
Miestuose, kuriuose vykdomas projektas Urban 95, norint pranešti svarbią žinią – mieste auga vaikai – vienu metu uždaromos gatvės ir vyksta įvairi veikla vaikams (pavyzdžiui, pastatomos smėlio dėžės; vyksta spektakliai ar pan.), vadinama Play streets  (žr. 3 pav.). Tikslas – atkreipti dėmesį į mieste gyvenančius vaikus bei jų ir tėvų poreikius mieste.
 
3 pav. Play streests ­ - tokiu būdu norima atkreipti dėmesį į mieste gyvenančius vaikus, jų ir tėvų poreikius mieste
 
Apie idėją mietas vaiko akimis kalbėjo ir kiti pranešėjai. Ceren Guven Guveres (German National Committe of UNICEF) dalinasi Vokietijos patirtimi: vieno miesto meras su vaikais (4–12 m.) išėjo į gatves: vaikai pasakojo, ko, jų akimis, trūksta miestui, ko jie norėtų. Kaip galime žinoti, ko vaikui trūksta, ko jam reikia – jei nepaklausiame jų, neišklausome?
 
Dar viena svarbi žinutė, transliuota konferencijoje, skirta tėvams – išmokime bendrauti su vaikais. Ugdymas prasideda nuo pirmųjų vaiko savaičių; tėvai yra pirmieji vaikų ugdytojai. Nuo vaiko gimimo kiekvienas žaidimo su vaiku, kalbėjimo su vaiku/ kalbinimo momentas, - vaikui yra mokymąs(is)/ supažindinimas su jį supančia aplinka ir pasauliu. Svarbu, kad tėvai tai suprastų.
 
Save the Children atstovė Romilla Karnati pristatė projektą Bulding Brains: Early Stimulation for Children from Birth to Three, skirtą apmokyti tėvus ugdyti vaikus neturint tam reikalingų priemonių (nei vadovėlių, nei išmanių žaislų ir pan.): savo pieštais piešiniais, namuose turimais buities daiktais (stiklinėmis/ puodeliais, šaukšteliais ir kt), gamtos ištekliais (akmenukais, augalų lapais ir kt.). Ne tik atliktų tyrimų rezultatai rodo, kad toks ugdymas yra reikšmingas – gerėja vaikų pažintiniai, socialiniai, lingvistiniai gebėjimai; tačiau ir patys tėvai, dalyvavę šioje progamoje, dalinasi teigiamais įspūdžiais. Svarbiausia – produktyvus bendravimas su vaiku (žr. nuorodą apie projektą: https://www.youtube.com/watch?v=61QXrNZGGlg). Pranešėja teigė, per pirmuosius gyvenimo metus vaiko santykis su tėvais, šeimos nariais, su aplinka turi ilgalaikės įtakos vaiko psichinei ir fizinei raidai, socialinei ir emocinei gerovei. 
 
O tėvų atsakomybę už vaikų kalbos raidą taikliai apibūdino H. R. H. Princess Laurentien: „tėvai už vaiko kalbą atsakingi tiek pat, kaip ir už jo miegą, maistą ir kitus kasdieninius/rutininius ritualus. Kalbėkime su vaikais, kalbinkime juos, pasakokime jiems. Skaitymas ir rašymas prasideda nuo kalbėjimo“.
 
Kitais metais ISSA konferencija organizuojama Belgrade (Serbijoje) spalio mėn. 5–9 dienomis.