Atsiųsti knygą (pdf 1,23 MB)
Ankstyvoji intervencija vaikystėje (AIV) yra svarbi sritis tiek politiniu, tiek ir profesiniu požiūriu. Ji siejama su ankstyvojo amžiaus vaikų bei jų šeimų teise sulaukti jiems reikalingos pagalbos. AIV tikslas − paremti ir įgalinti vaiką, jo šeimą bei susijusias tarnybas, o kartu kurti inkliuzinę ir darnią visuomenę, suprantančią vaikų ir jų šeimų teises.
 
Svarbūs dokumentai, priimti per paskutiniuosius 20−30 metų rodo idėjų bei teorijų evoliuciją, iškelia naują AIV koncepciją, kai tiesiogiai siejami sveikatos apsaugos, švietimo ir socialiniai mokslai (ypač psichologija). Naujoji AIV koncepcija orientuota į vaiko raidą ir į socialinės sąveikos įtaką žmogaus raidai apskritai, o ypač − įtaką vaikui. Tai rodo perėjimą nuo į vaiką orientuotos intervencijos prie visapusiškesnio požiūrio, atsižvelgiant į vaiką, šeimą ir aplinką, ir atitinka platesnę idėjų negalės srityje raidą, t. y. perėjimą nuo „medicininio” link „socialinio” modelio.
 
Vykdant Agentūros projektą, buvo išskirti tokie elementai, svarbūs naujajai AIV koncepcijai: paslaugų prieinamumas, jų artumas, finansinis prieinamumas ir paslaugų įvairovė.
 
Paslaugų prieinamumas, artumas, finansinis prieinamumas ir paslaugų įvairovė
 
Yra bendri Europos AIV paslaugų požymiai:
  • Įvairios galimos ir lengvai prieinamos paslaugos yra teikiamos šeimos prašymu.
  • Paslaugos šeimoms turi būti teikiamos kiek įmanoma anksčiau ir nemokamai arba kainuoti minimaliai, taip pat jų turima sulaukti visada, kai tik reikia ir kuo arčiau gyvenamosios vietos. Paslaugos privalo tenkinti šeimos poreikius, ir intervencija turi būti orientuota į šeimą.
  • Kadangi įvairiose šalyse paslaugų pobūdis skiriasi, iškyla bendradarbiavimo, taip pat tarnybų ir resursų koordinavimo svarba teikiant šias paslaugas ir užtikrinant jų kokybę.
  • Teikiant AIV, turi būti derinamos sveikatos apsaugos, socialinės ir švietimo paslaugos. Tai atitinka teorinį AIV pagrindą, pagrįstą skirtingomis disciplinomis bei socialiniais mokslais. Vaiko raidos požiūriu, sveikatos apsaugos, socialiniai ir kiti mokslai apie žmogų yra tarpusavyje susiję. Nėra vienintelio modelio, kuriuo būtų galima remtis: skirtingos teorijos leidžia plačiai suvokti AIV, sutelkiant dėmesį į vaiką, šeimą ir bendruomenę, pereinant nuo „medicininio” link „socialinio” modelio. 
Tikslinės grupės, komandinis darbas, specialistų rengimas ir veikla
 
Pagrindiniai Agentūros vykdyto projekto susitikimuose aptarti aspektai:
  1. Projekto ekspertams ypač rūpėjo socialinių pokyčių poveikis AIV tikslinei grupei bei didėjantis skaičius vaikų, turinčių psichologinių ir socialinių-emocinių prolemų.
  2. Skirtingų sričių specialistai yra atsakingi už pagalbos teikimą vaikams ir jų šeimoms. Specialistai negali dirbti atskirai − čia svarbi veikla interdisciplininėje komandoje. Tam, kad specialistai galėtų dirbti kooperatyviai, jie turi visi kartu papildomai mokytis ir patobulinti žinias, įgytas per pagrindines studijas. Toks bendras profesinis rengimas galimas per specializuotas arba kvalifikacijos kėlimo studijas. Bendras specializuotas profesinis rengimas sudarytų sąlygas įgyti būtinų žinių apie vaiko raidą, darbo metodus, tarnybų bendradarbiavimą, komandinį darbą, atvejo vadybą, asmeninių gebėjimų tobulinimą ir darbą su šeimomis. Specialistai turi išmanyti, kaip įtraukti tėvus ir dirbti kartu su jais ir/ar visa šeima, gerbti jų poreikius ir prioritetus, kurie gali skirtis nuo specialistų požiūrio.
  3. Specialistai, siekdami užtikrinti aukštą ankstyvosios pagalbos kokybę ir pradėti teikti ją tuoj pat, kai tik problema išaiškinama, taiko skirtingus veiklos būdus, įtraukdami į šį procesą šeimas ir skatindami jas dalyvauti. Tais atvejais, kai reikia intervencijos, šeimos ir specialistų komandos bendradarbiavimo pagrindu rengiamas Individualus planas (skirtingose šalyse jis dar gali būti vadinamas Šeimos planu arba Šeimos paramos planu), kuris orientuojamas į šeimos poreikius, stipriąsias jos narių savybes, prioritetus, tikslus bei taikymui ir vertinimui tinkamas veiklas. Toks dokumentas padeda dalytis informacija ir lengvina būtinos pagalbos tęstinumą tais atvejais, kai vaikas pereina iš vienos tarnybos/institucijos į kitą arba kai šeima persikelia gyventi kitur.
Visi minėti elementai sudaro rekomendacijų, skirtų tobulinti ir konsoliduoti esamas AIV paslaugas, pagrindą bei jų teikimą. Rekomendacijos pateiktos paskutiniajame šio dokumento skyriuje.