Atsiųsti knygą (doc 1,10 MB)
Lietuvoje vyrauja valstybinis ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo sektorius, kuris teikia gana unifikuotas ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas bei kitas paslaugas, reikalingas ikimokyklinio/priešmokyklinio amžiaus vaikams ir jų šeimoms. Valstybė iki šiol menkai skatino privačių asmenų dalyvavimą steigiant ikimokyklinio ugdymo įstaigas, organizuojant jų veiklą. Buvo skiriama per mažai valstybės ir savivaldybių dėmesio ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo plėtrai bei paslaugų įvairovei.
 
Dėl šių priežasčių šalyje pastebimos tik atskirų asmenų iniciatyvos steigti nevalstybinius darželius. Steigėjams stinga ne tik valstybės finaninės, bet ir metodinės pagalbos, nes nėra parengta jokios metodinės medžiagos ir metodinių priemonių, skirtų nevalstybiniams ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo programų teikėjams, tuo tarpu kitose Europos Sąjungos šalyse privačių teikėjų veikla ir pagalba jiems yra pakankamai išplėtota.
 
2008 m. Švietimo ir mokslo ministerijos užsakymu Vilniaus Pedagoginio universiteto mokslininkų atliktas tyrimas „Ikimokyklinio ugdymo įvairovė: esama situacija ir gyventojų lūkesčiai“ atskleidė, kad šeimos, auginančios ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikus, pageidauja labai įvairių, taip pat ir netradicinių ugdymo programų, papildomų veiklų, lankstaus įstaigos lankymo grafiko. Tokiai poreikių įvairovei patenkinti reikalinga plėtoti nevalstybinį sektorių, teikiant nevalstybinių įstaigų steigėjams ir programų teikėjams visokeriopą, o pirmiausia – metodinę pagalbą.
 
Šios metodinės rekomendacijos skirtos padėti fiziniams ir / ar juridiniams asmenims, ketinantiems teikti ikimokyklinį ir / ar priešmokyklinį ugdymą nevalstybinėse įstaigose.
 
Metodinių rekomendacijų nevalstybiniams ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo programų teikėjams (toliau – Metodinės rekomendacijos) parengimas yra „Mokyklų tobulinimo programos plius” 11 komponento „Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo plėtra" viena iš veiklų. Komponentas suplanuotas įgyvendinant 2007 – 2013 metų Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos 2 prioriteto „Mokymasis visą gyvenimą“ VP1-2.3-ŠMM-03-V priemonę „Visuotinio priešmokyklinio ugdymo diegimas ir kitų mokymosi visą gyvenimą paslaugų prieinamumo didinimas ypač kaimo vietovėse“ bei “Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo plėtros 2007-2012 metų programos” įgyvendinimo priemonių plano 3.3. priemonę „Teikti konsultacinę ir metodinę pagalbą (mokymas, informaciniai leidiniai ir kita) nevalstybinių ikimokyklinio ugdymo įstaigų steigėjams ir ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo programų teikėjams“.
 
Leidinį sudaro 3 skyriai ir priedai
 
Pirmajame skyriuje „Nevalstybinių ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo programų teikėjų veiklos teisinis reglamentavimas“ aprašomos 2009 metais galiojančiais teisės aktais nustatytos fizinių ir juridinių asmenų galimybės steigti/pertvarkyti nevalstybinę įstaigą, teikiančią ikimokyklinį ir (arba) priešmokyklinį ugdymą, nuosekliai išdėstoma, kokiais teisės aktais ir/ar konkrečiomis jų nuostatomis vadovaujantis atliekami įstaigos steigimo/pertvarkos veiksmai, veiklos nuostatų rengimo ypatumai, procedūros ir veiksmai, kurie atliekami įstaigą įregistruojant.
 
Antrajame skyriuje „Įstaigos veiklos sėkmę užtikrinantys veiksniai („Švietimo ekonomikos ir vadybos ypatumai“ aprašomas nevalstybinių ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo programų teikėjų pasirengimas pradėti vykdyti veiklą, pristatomi ir analizuojami materialiųjų ir žmogiškųjų išteklių telkimo ir valdymo aspektai, pateikiami reikalavimai patalpoms, ugdymo aplinkai, personalui, pateikiami rentabilios įstaigos veiklą užtikrinantys veiksniai.
 
Trečiajame leidinio skyriuje „Nevalstybinių ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo programų teikėjų ugdymo turinio formavimas” pristatoma šiuolaikinio ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio samprata, pagrindžiami ugdymo turinio programos rengimą įtakojantys veiksniai, aprašomi reikalavimai ikimokyklinio ugdymo programos rengimui, pristatomos ugdymo turinio formavimo alternatyvos (pvz. taikant M. Montesori, Š. Suzuki ir kt. metodines sistemas; atsižvelgiant į vaikų specifinius ugdymosi poreikius – gabių, neįgaliųjų ir kt.).
 
Prieduose pateikiami konkretūs reikalingų parengti dokumentų pavyzdžiai: įstaigos steigimo sutartis, įstaigos veiklos įstatai, verslo planas, ugdymo programa, kurie iliustruoja rekomendacijose pateiktos medžiagos pritaikymą praktikoje, taip pat prieduose pateikti teisės aktų, panaudotos bei rekomenduojamos literatūros sąrašai ir internetinės nuorodos. Kiekvienos leidinio dalies stilių lėmė jame nagrinėjamas specifinis objektas, pvz., teisės aktus pristatantis skyrius yra labiausiai grįstas dokumentų analize.
 
Metodinės rekomendacijos turėtų sudaryti prielaidas atsirasti naujoms ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo paslaugoms nevalstybiniame sektoriuje, kurios leistų lanksčiau derinti šeimos, auginančios ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikus, pareigas su profesine veikla, suteiktų galimybę tobulinti ikimokyklinį ugdymą.
 
Atkreiptinas dėmesys, kad teisinė bazė gali būti koreguojama, todėl asmenys, naudodamiesi šiomis rekomendacijomis, turėtų nuolat pasitikslinti, ar pateikti teisės aktai yra vis dar aktualūs.