Emokykla.lt
Vartotojų straipsniai Veiklų su vandeniu įvairovė stebino ir džiugino vaikus
 

Veiklų su vandeniu įvairovė stebino ir džiugino vaikus

2016-07-13
Veiklų su vandeniu įvairovė stebino ir džiugino vaikus
Daiva GERDZEVIČIENĖ
VšĮ „Vaikystės takas“
Visi žinome: Žemė – vandens planeta, be vandens žmogus neišgyventų. Darželyje „Vaikystės takas“ kalbėtis apie vandenį karštą birželio mėnesį ir jį tyrinėti paskatino patys vaikai: vanduo vaikams ištroškus padeda atsigaivinti, jie stebi šalia darželio esančius vandens telkinius, juos domina laivai ir paslaptingos salos, daugybė kitų nenuspėjamų klausimų ir pasiūlymų… Taigi, kartu su vaikais pabandėme į vandenį pažvelgti kiek kitaip.
Pasaulio žemėlapis, enciklopedijos, gaublys vaikams padėjo išsiaiškinti, kiek žemėje yra  vandens, kokie vandenynai, jūros supa mūsų žemyną. Vaikai pamėgino visa tai  pavaizduoti ant apskritimo, jį padalindami į tris dalis ir nupiešdami, kas gyvena  vandenyje ir kas – ant žemės.
 
Kiekvieną dieną su vaikais diskutuodavome ir žemėlapiuose ieškodavome įvairiausių vandens telkinių: vandenynų, jūrų, ežerų, upių... Minėtų telkinių pavadinimus įtvirtinome skaitydami pasakas, istorijas, legendas ir padavimus. Enciklopedijose ieškojome atsakymų į įvairiausius klausimus, tokius kaip: „Ar gali būti spalvotų jūrų ir kokių?“, „Kaip vadinosi žymiausi jūreiviai?“, „Kur teka upės?“, „Ar gali išsilieti jūra?“ ir t.t.
 
Pasivaikščiojimų metu sėmėme vandenį iš upės, tvenkinio, šaltinėlio, balos. Taip pat atlikome stebėjimus su vandeniu iš čiaupo. Drauge su vaikais tyrėme, ar paimti mėginiai atitinka higienos normų reikalavimus. Naudojome testų juosteles, skirtas kontroliuoti akvariumo, tvenkinių ir kitų telkinių vandens parametrus. Svarbiausi parametrai yra šie: pH (šarmų ir rūgščių pusiausvyra), kietumas, nitratai. Gauti tyrimo rezultatai atskleidė, kad vanduo iš čiaupo yra labiausiai atitinkantis higienos rodiklius. Džiaugiamės, kad po atlikto testo vaikai labiau vertina geriamąjį vandenį, jį tausoja ir saugo.
 
Darželyje daug dėmesio skiriame vaikų pojūčiams ir įvairiems bandymams – aktyviai veiklai, kurios metu vaikai kaupia patirtį, diskutuoja, sutelkia dėmesį, samprotauja, kritiškai mąsto. Vienas labiausiai vaikus įtraukusiųs eksperimentų – maišelis su vandeniu, kurį reikia perdurti pieštukais. Įdomiausia tai, kad duriant pieštuką iš maišelio nelaša vanduo. Kodėl? Vaikus domina nauji, neįprasti dalykai, mažyčiai stebuklai, kuriuos atlikus nustembama ir kartu džiaugiamasi, jaučiamas laimėjimas ir atradimas. Darželyje aktyviai bendradarbiaujame su tėveliais, kurie, žinodami mūsų temas, drąsiai siūlo savo atrastus ir išbandytus eksperimentus, o vaikai su malonumu juos įgyvendina.
Norėdami pagilinti vaikų žinias apie vandenį ir ugdyti atsargų bei atsakingą elgesį prie vandens telkinių, išsiruošėme į Lietuvos vaikų ir jaunimo centro (LVJC) baseiną. Vaikai ne tik susipažino su kompetentingomis instruktorėmis, bet ir išgirdo šaunių istorijų apie drąsųjį berniuką Leonardo. Pirmieji žingsniai baseine ir vandenyje paliko vaikams neišdildomus įspūdžius. Grįžę nusprendėme darželio kieme pripildyti pripučiamą baseiną. Šiame baseine ne tik braidėme, kojų piršteliais rinkome plastikinius žiedus, bet ir gaudėme su tinkleliu kamštelius, kuriuos vėliau skaičiavome.
 
Kalbėdamiesi apie vandenį nepamiršome pagrindinės vandens transporto priemonės – laivų. Juos vaikai kūrė drauge su tėveliais, o pristatymo dieną sunešė įvairiausių ir išradingiausių laivų. Vaikai sugalvojo laivams pavadinimus ir atliko bandymus su jais. Drauge stebėjome ir vertinome laivus pagal tris kriterijus: ar laivas plūduriuoja vandenyje bent 5 sekundes, ar neskęsta, ar nekrypsta ant šono. Dauguma laivų puikiai išlaikė šį egzaminą ir tai buvo didžiausias pasisekimas.
 
Laivų konstrukcijas pritaikėme didžiojo laivo statyboms. Pedagogai kartu su vaikais statė piratų laivą iš kartoninių dėžių, dainavo dainas ir netgi leidosi į piratų žygį.  Iškyloje vaikų laukė ne tik ištvermės reikalaujančios užduotys ir įvairios kliūtys, bet ir paslėptas paslaptingas lobis, kurį radus vaikų veiduose išvydome nenusakomą džiugesį ir pasitenkinimą.
 
Plėtodami šį vasaros projektą pastebėjome, kad įvairiapusiškos veiklos su vandeniu atveria vaikams daugiau galimybių pažinti pasaulį, o eksperimentų ir žaidimų metu vaikai ne tik plėtoja kritinį mąstymą, kūrybingumą, bet ir turtina vidinę pasaulėjautą.