Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
Vartotojų straipsniai Veikla su moliu Klaipėdos lopšelyje-darželyje „Volungėlė“
 

Veikla su moliu Klaipėdos lopšelyje-darželyje „Volungėlė“

2015-03-02
Susijusios temos: Kūrybingumas
Veikla su moliu Klaipėdos lopšelyje-darželyje „Volungėlė“
Vida KURŠAITIENĖ ir Reda KARČIKIENĖ, auklėtojos
Klaipėdos lopšelis-darželis Volungėlė“
Liaudies menas turi būti mūsų meno pamatas. Iš jo turi iškilti savotiškas lietuvių stilius, kuris yra mūsų pasididžiavimas, nes tas gražumas, kurį turi savyje, yra grynas, savotiškas ir išimtinai lietuviškas. (M. K. Čiurlionis)
Koks malonumas liesti žemės grumstelį – molį, bandant iš jo nulipdyti pirmąjį darbelį! Molis padeda formuoti mintis, atveria vaikui naują kelią, kuriuo jis žengdamas pažįsta pasaulį. Pagrindinis įrankis vaikams žaidžiant su moliu yra rankos, bet papildomos priemonės tik dar labiau praturtina vaikų patirtį. Įgavę patirties vaikai eksperimentuoja. Stebėdami vaikų meninę veiklą galime numatyti tolimesnę veiklą, padedančią brandinti jų kūrybingumą. Džiugu matyti, kaip lavėjant įgūdžiams vaikai pradeda kurti išradingiau, patys sugalvoja, ką lipdys, ar įkvėpimo ieško kitų vaikų darbeliuose.
 
Įvairių formų lipdymas ir sujungimas ugdo mąstymą ir susikaupimą. Norime pasidalinti veiklos su moliu patirtimi. Molio kambarėlyje vaikams stengiamės perteikti mūsų tautos meninį paveldą ir skatiname kurti. Molio gabalėliai vaikų rankose virsta gražiausiais darbeliais, išdekoruotais sagelėmis ar kitomis formelėmis, atrastomis mamytės ar močiutės spintoj. 
 
Ugdome ir plėtojame vaikų kūrybines galias, vesdamos juos į kūrybos pasaulį, nevaržydamos kūrybinės laisvės. Stengiamės, kad lipdydami vaikai pajustų patį proceso malonumą, neatimdamos iš jų savito pasaulio suvokimo, atradimo pažinimo jausmo. Kurdami vaikai lavina vaizduotę, kūrybingumą, pastabumą, lavėja jų savarankiškumas. Stengiamės vaikus sudominti, kad jie norėtų fantazuoti, kurti tai, ką patys nori, nesikišame į jų kūrybos procesą. Tada ir darbeliai būna nevienodi, išskirtiniai, labai gražūs.
 
Lipdymo priemonės: prijuostė, kočėlas, lentelė moliui kočioti (turi būti aptraukta stambiai austa medžiaga, kad molis nepriliptų). Dekoravimo ir puošybos priemonės yra labai buitiškos ir paprastos: įvairių formų sagos, lazdelės, įvairaus storio kokteilių lazdelės, sausainių formelės. Taip pat darbeliai gali būti puošiami įvairių audinių antspaudais. Svarbu žinoti, kad parinkus dekoravimo būdą lipdomi paviršiai turi būti pašiaušiami – paviršių reikia subraižyti dantų krapštuku ar kitu smailiu daiktu. Paskui paviršius nutepamas skystu moliu ir lipdoma. Dekoravimo ir puošybos elementai (pvz.: duobutės, įvairūs raštai, linijos) įspaudžiami į minkšto molio paviršių. Tam naudojami dantų krapštukai, šukos, šiaudeliai, flomasterių kamštukai ir kt.
 
Molio darbelius puošiame pačių pasigamintais dažais. Į indelį įpilame lipalo ir įmaišome ketvirtį arbatinio šaukštelio pasirinktos spalvos guašo. Tokie dažai atsparūs vandeniui, greitai džiūsta. Jei neleisime dažams pridžiūti, rankas ir teptukus nesunkiai nuplausime vandeniu. Labai svarbu, kad vaikas lipdydamas darbelį iš molio jo neperdžiovintų, tuomet molis pradės skilinėti ir sukurti darbelio nepavyks.
 
Klaipėdos lopšelyje-darželyje „Volungėlė“ vienas iš svarbiausių ugdomosios veiklos integracinių elementų – etninė kultūra. Vaikai ugdomi integraliai, skatinant etninio meno pažinimą, tyrinėjant, puoselėjant tradicijas. Veiklos su moliu tematika yra numatyta įstaigos etnokultūrinio ugdymo programoje. Vaikai yra supažindinami su kosmologiniais, arba Gyvybės medžio, ženklais, simboliais ir skatinami juos naudoti savo darbeliuose su moliu:
  • Žemės ženklai: kvadratas, rombas, pynė, kasa, šulinio ženklas, pasaulio medis, paukščiai, eglė, spiralė.
  • Dangaus ženklai: apskritimas (skritulys), ratas, mėnulis.
  • Ugnies ženklai: kryžius, kryžius judesyje, pasviręs kryžius, kryžius apskritime.
  • Vandens ženklai: taškas, daug taškų, trikampis, zigzagas, spiralė. 
Skatiname vaikų kūrybingumą, nes tai gebėjimas originaliai mąstyti, kurti, išreikšti save. Matome, kaip vaikai lipdydami vis labiau pažįsta pasaulį, įgyja vis daugiau žinių ir patirties. Keliaujame nuo nežinomo prie žinomo, nuo nepatirto prie naujų patyrimų, pažinimų ir atradimų.
 
Ant sienos senas laikrodis skaičiuoja laiką, o senoviniuose rėmeliuose – ne seni laikai ir žmonės, o dabartinis mūsų darželio gyvenimas.