Emokykla.lt
Vartotojų straipsniai Smagūs pirštukų žaidimai lavina ne tik motoriką, bet ir kalbą
 

Smagūs pirštukų žaidimai lavina ne tik motoriką, bet ir kalbą

2016-11-04
Susijusios temos: Vaiko kalba Vaiko ugdymas
Smagūs pirštukų žaidimai lavina ne tik motoriką, bet ir kalbą
Alina VITKALOVA
Klaipėdos lopšelis-darželis „Volungėlė‘‘
Lavinti vaikų smulkiąją motoriką galima žaidžiant visai paprastomis ir prieinamomis priemonėmis: buities rakandais, buitinių atliekų detalėmis, biriais produktais...
Mokslininkai teigia, kad tarp smulkiosios motorikos judesių ir sklandaus vaiko kalbėjimo yra tiesioginis ryšys, mat smulkiosios motorikos lavinimas didina galvos smegenų žievės aktyvumą.
 
Smulkiosios motorikos lavinimo užduotys padeda vaikams susikaupti, išlaikyti dėmesį, lavina mąstymą, parengia vaiko ranką rašymui. Tam reikalinga kryptinga lavinamoji veikla – kad lavėtų kalba, reikia nuolatos mankštinti vaiko pirštukus. Vaikams siūlome žaidimus, lavinančius smulkiąją motoriką, smulkiuosius raumenis, judesių lankstumą, tikslumą, rankos-akies koordinaciją.
 
Lavinant smulkiąją motoriką svarbu daug dėmesio skirti bendravimui, vaiką sudominti, stebėti, kas jam patinka: ar veikla su gamtine medžiaga, ar dėlioti, verti smulkius daiktus, ar kt. Visas veiklas turi lydėti aiški kalba, taisyklingas žodžių tarimas, smagus ir nuoširdus bendravimas.
 
Lavinti vaikų smulkiąją motoriką, padėti susikaupti, išlaikyti dėmesį, ugdyti kūrybingumą, bendravimą, lavinti kalbą, pažinti spalvas galima žaidžiant visai paprastomis ir prieinamomis priemonėmis: buities rakandais (dubenėliais, šaukšteliais, kokteilių šiaudeliais, skalbinių segtukais, dangteliais, piltuvėliais, kiaurasamčiu ir pan.), buitinių atliekų detalėmis (kamšteliais, plastikiniais buteliukais), biriais produktais (makaronais, pupelėmis, dažytais akmenėliais ir pan.).
 
Ugdytiniai noriai skuba į „Laboratoriją“. Čia kabina šaukštais ir į piltuvėlius pilsto spalvotą smėlį, dažytus smulkius akmenėlius, klausosi įvairių garsų, sužino naujų žodžių: smėlis  „šnabžda“, akmenėliai „brazda“. Susikaupę vaikai stengiasi neprapilti pro šalį, taip lavindami rankos-akies koordinaciją. Veikdami grupelėmis ugdosi gebėjimą žaisti vienas šalia kito, keistis žaidimo vietomis, bendrauti. Mėlynos spalvos smėlį puošdami kriauklėmis vaikai ugdosi kūrybingumą, įvardija spalvas.
 
O kas nenorės išsivirti „kamštelių“ sriubos! Juk kaip įdomu stebėti vandenyje plūduriuojančius įvairių spalvų kamštelius, skylėtais šaukštais maišyti „sriubą“, semti kamštelius, stebėti, kaip pro skylutes išbėga vanduo, berti juos į dubenėlius.
 
Kito žaidimo metu vaikai kamštelius rūšiavo pagal spalvas: reikėjo iš daugybės kamštelių surasti pasirinktos spalvos ir dėti juos į paruoštas, permatomas „stiklinaites“ – nukirptus plastiko butelius, kuriuos vaikams patogu ir lengva laikyti vienoje rankoje. Draugai vienas kitam neleido apsirikti: mėlynos spalvos kamšteliui atsidūrus prie geltonų, tuoj visi pastebėdavo. Taip vaikai ugdėsi gebėjimą ne tik skirti, bet ir įvardyti spalvas.
 
Kitos veiklos metu reikėjo į didelio kiaurasamčio skylutes sukišti plunksnas. Ši veikla sukėlė ne tik susidomėjimą, bet džiugių emocijų. Taip pat vaikai į plastiko butelyje padarytas skylutes kaišiojo švelnias, įvairiaspalves vielutes, stengdamiesi jas visas užpildyti. Šios veiklos metu vaikai ne tik lavino akių-rankų koordinaciją, bet ir kalbą – pradėjo vartoti naujus žodžius: „kiaurasamtis“, „švelnios vielutės“ ir kt.
 
Vaikams taip patiko lavinti pirštukus šių paprastų priemonių pagalba, kad net sunku buvo atitrūkti. O mes, auklėtojos, toliau galvojame, kokias dar netradicines priemones pasiūlyti vaikų žaidimams.
Šaltiniai:
 
Nuotraukos Almos Rumšienės