Emokykla.lt
Vartotojų straipsniai Seminaro Graikijoje patirtis – nebijokime klysti
 

Seminaro Graikijoje patirtis – nebijokime klysti

2017-07-25
Susijusios temos: Tarptautiniai projektai
Seminaro Graikijoje patirtis – nebijokime klysti
Jolanta VARANAVIČIENĖ
Kauno r. Karmėlavos lopšelis-darželis „Žilvitis“
Baimė suklysti, dairymasis į aplinkinius („ką pasakys kaimynai, bendradarbiai“) žlugdo kūrybingumą, užkerta kelią naujoms idėjoms, jų įgyvendinimui. Karmėlavos lopšelio-darželio „Žilvitis“ pedagogai gi laikosi taisyklės „kas nedirba – tas neklysta“. 
Mūsų įstaigoje nebijoma naujų iššūkių ir nuolat dalyvaujama tarptautinių programų Erasmus, Nord Plus ir eTwinning projektuose. Gegužės mėnesį mano koordinuojamo programos Erasmus KA2 projekto „Vaikų misija: Europa be sienų“ dalyviai – mokytojai iš Prancūzijos, Turkijos, Italijos, Portugalijos, Airijos, Reunion salos ir Graikijos – susitiko seminare Atėnuose.
 
„Vaikai neturi mąstymo rėmų ir baimių suklysti. Tai mes, suaugusieji, išmokome juos bijoti klaidų,“ – tokiais žodžiais seminarą pradėjo Graikijos interaktyvios mokyklos (DES) tarptautinių projektų vadovas Petros Georgiakakis. Seminare diskutuota apie drąsą klysti ir ieškota naujų, interaktyvių ugdymo būdų. Šios mokyklos įkūrėja Billie Riga yra išskirtinė asmenybė, aktyvi, energinga ir veržli moteris, kurios žodyne nėra žodžio „negaliu“.DES mokykloje  laikomasi nebijojimo klysti ir laisvės įgyvendinti savo idėjas filosofijos. Mokyklos fojė ant sienos didžiulėmis raidėmis šviečia žodžiai su akivaizdžia gramatine klaida „WEDO MISTAKES“ (angl., „mes darome klaidas“). Taip padaryta sąmoningai, siekiant skatinti vaikus ir mokytojus nebijoti klysti.
 
DES yra dvikalbė mokykla – ugdomosios veiklos vyksta anglų ir graikų kalbomis. Ugdytiniai – pasiturinčių verslininkų, diplomatų, televizijos ir kino žvaigždžių atžalos, todėl reikalavimai vaikų saugumui bei ugdymo kokybei yra nepaprastai aukšti. Didžiulis dėmesys skiriamas vaikų individualiam ugdymui. Vaikai gali rinktis įvairių muzikos instrumentų individualias pamokas, visuomet atsižvelgiama į vaikų nuomonę. Mokykla turi ir savo ūkį, kuriame laiko du asilus, vištų, turi savo daržą.
 
Seminaro dalyviai, mokytojai iš aštuonių Europos šalių, turėjo pravesti edukacines veiklas vaikams. Didžiulis iššūkis buvo tai, kad pagal mokyklos kūrybiškumo koncepciją, veiklai pasiruošti iš anksto neturėjome galimybės. Reikėjo improvizuoti vietoje, atsižvelgiant į tos dienos vaikų poreikius ir jų aktyvumo lygį. Lietuvių komanda savo užduotį įvykdė puikiai. Vaikai šoko, žaidė lietuvių liaudies žaidimus. Maloniai nustebino vaikai, kurie ne tik sveikinosi lietuviškai, bet ir mokėjo pasakyti „Mano vardas yra...“.
 
Supratome, kad dvikalbis ugdymas atveria nepaprastai dideles galimybes kalbų mokymuisi jau ankstyvajame amžiuje. Lietuvoje, deja, vaikai per vėlai pradeda mokytis užsienio kalbų, nes mūsuose vis dar gajus stereotipas, kad pirmiausia vaikas turi išmokti gimtąją kalbą, o vėliau jau pradėti mokytis užsienio kalbų. Tačiau naujausi tyrimai (ir asmeninė ugdymo praktika) rodo, kad vaikai kalboms imliausi yra būtent ankstyvojoje vaikystėje. DES mokykloje vaikai graikų, anglų ir prancūzų kalbas girdi natūralioje aplinkoje, t.y. jie nėra mokomi akademiškais metodais.
 
Auklėtojai Elenai Zavodskienei didelį įspūdį paliko tai, kad pamokos dažnai vyksta kieme, po medžiais, kur vaikai mokosi groti, piešia, dirba planšetėmis. Darželio lauko aplinka labai paprasta: kieme kalneliai iš padangų, tvoros iš palečių, šiltnamis, asiliukai... Lopšelio erdvės mažos, jaukios ir daug žaislų. Auklėtojos padėjėjai Audronei Butkuvienei didžiausią įspūdį padarė vaikams suteikta kūrybinė laisvė ir profiliuotai įrengtos mokyklos erdvės. „Vadovė pasitiki pedagogais, o tai leidžia laisvai kurti, tuo pačiu jaustis atsakingais už ugdomą vaiką,“ – teigia Audronė. Auklėtojos padėjėja Virginija Kurauskienė pastebėjo, kad aplankyta mokykla tikrai atitinka projekto kredo – „Vaikystė be sienų“. Vaikai mokosi, žaidžia, groja visur: kieme ant suolelio, po medžiais – ugdymas vyksta visur. Virginijai įstrigo, kad mokytojai čia atrodo laimingi, laisvi ir mylintis savo darbą.
 
Nepaisant įtemptos seminaro dienotvarkės, turėjome laiko apsilankyti Atėnuose. Seminaro dalyviams buvo pravesta informatyvi ekskursija Akropolio muziejuje, klausėmės graikų liaudies dainų, šokome graikiškus šokius, ragavome tradicinius valgius ant jūros kranto. Svarbiausia tai, kad suvokėme, jog be klaidų nebūtų ir pažangos, jog klaidų baimė žlugdo asmenybės kūrybiškumą, jog klysti yra žmogiška.
 
Supratome, kad kiekvieną dieną žmonės padaro didesnių ar mažesnių klaidų ir patiria nesėkmių, tačiau jos neturi kelti nusivylimo ir nepasitikėjimo savimi. Klaidos turi skatinti tiek mokytojus, tiek vaikus tobulėti. Visi žmonės turi trūkumų ir iš tiesų būtent jie daro mus unikaliais ir išskirtiniais. Nereikia bijoti žengti klaidingą žingsnį – išmokime vertinti klaidas ir nesėkmes kaip likimo dovanas, padedančias augti mūsų asmenybei.