Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
Vartotojų straipsniai Projektas „Medis ir vaikai“ padėjo atrasti naujas erdves ugdymui
 

Projektas „Medis ir vaikai“ padėjo atrasti naujas erdves ugdymui

2015-06-18
Projektas „Medis ir vaikai“ padėjo atrasti naujas erdves ugdymui
Sigita URBANAVIČIENĖ, direktoriaus pavaduotoja ugdymui
Vilniaus sav. Grigiškių darželis-mokykla „Pelėdžiukas“
Miškas, kai jame auga tik beržai, tai – beržynas, o kai miške auga tik eglės tai – eglynas. Medžiui augti reikia ne tik žemės, saulės, lietaus, bet ir žmogaus.
Vilniaus sav. Grigiškių darželis-mokykla „Pelėdžiukas“ įsikūręs medžių apsuptyje, Vokės upelio slėnyje. Vasaros metu ugdytiniai džiaugiasi medžių teikiama vėsa, paukščių čiulbesiu, tačiau turtinga gamtinė aplinka nėra pakankamai išnaudojama edukacinių veiklų, plenerų, tyrinėjimų organizavimui, vaikai nepažįsta įstaigos teritorijoje augančių medžių. Todėl 2014–2015 m. m. įstaigoje įgyvendinome ugdymo projektą „Medis ir vaikai“, kurio tikslas – supažindinti vaikus su medžiais, jų svarba, ugdyti atsakingą elgesį gamtoje, formuoti estetinius jausmus, taip pat atrasti naujas erdves ugdymui, pajusti judėjimo džiaugsmą. Nuo rudens iki pavasario vaikus susipažindinome su medžiais, siekėme kūrybingiau panaudoti turtingą gamtinę aplinką, stiprinome šeimos ir įstaigos partnerystę, o pradinėse klasėse projekto veiklas integravome į mokymo procesą.
 
Projekto pradžioje ikimokyklinio ugdymo grupės „Boružiukai“ auklėtoja Vilma Virganavičienė inicijavo ir surengė ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų kūrybos parodą „Medis kitaip“. Parodos tikslas – skatinti pedagogų saviraišką, kūrybingumą, iniciatyvumą. Naudojant įvairią gamtinę medžiagą (sausas medžio šakeles, lapus, kankorėžius, medžio žievę) gimė unikalūs meno kūriniai: „Sveikatos medis“, „Pelėdos linksmybės“, „Šermukšniai žiemą“, „Migruojančios boružės“, „Koralas jūros dugne“, „Jūros gaidys“, „Metų laikai“ ir kiti.
 
2014 m. spalio viduryje surengėme ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo grupių pramogą, kurios metu dainavome, žaidėme lietuvių liaudies žaidimą „Žilvitis“, vaikai daugiau sužinojo apie įstaigos teritorijoje augančius medžius: klevą, beržą, ąžuolą, eglę, žilvitį. Animacinis filmas „Ąžuolo istorija“ padėjo vaikams suvokti medžio svarbą žmogaus gyvenime. Šio renginio metu grupės burtų keliu išsirinko medžius: „Skruzdėliukams“ ir „Šimtakojams“ teko eglė, „Žiogeliams“– beržas, „Boružiukams“– pušis, „Drugeliams“– klevas, „Bitutėms“– ąžuolas, o „Voriukams“– kaštonas. 
 
Visus mokslo metus grupių medžiai tarsi gyveno su vaikais: įvairiu metų laiku buvo stebimi ir analizuojami medžių pokyčiai, ieškoma panašumų ir skirtumų, klausomasi medžių kalbos, kaupiama ir rengiama metodinė medžiaga. Projekto metu išryškėjo šeimų noras domėtis medžiais, saugoti gamtą, ją puoselėti, ja džiaugtis. 
 
2015 m. sausį įstaigoje surengėme vaikų, tėvų ir auklėtojų kūrybinių darbų parodą, skirtą komunikavimo kompetencijai tobulinti. Grupių bendruomenės atliko įvairias užduotis: kaupė paveikslėlius, kūrė garsažodžius, ketureilius, medžius puošė originaliais žaisliukais, iliustravo Kosto Kubilinsko eilėraštį „Berželio širdis“, kūrė pušies kankorėžio nuotykius, istorijas apie ąžuolą, eilėraščius apie eglę, sukūrė ir iliustravo žurnalą „Klevelis“, parengė metodinę priemonę „Kaštonas“, skirtą komunikavimo ir pažinimo kompetencijų tobulinimui. Originali kūrybinių darbų paroda suteikė daug prasmingų akimirkų.
 
Kasmet vasaris įstaigoje skelbiamas sveikatingumo mėnesiu. Šiemet darželio–mokyklos „Pelėdžiukas“ ugdytiniai kūrė lankstinukus, kuriuose atsispindėjo sveikatos stiprinimo tema, vaikų atradimai, stebėjimai, gydomosios medžių savybės. Ankstyvojo amžiaus „Skruzdėliukų“ grupės bendruomenė paruošė mankštos ir masažo pratimus rankytėms panaudojant kankorėžius, o per Kalėdas eglutę papuošė pačių pagamintais žaisliukais.
Priešmokyklinio ugdymo grupių pedagogės Daiva Vinckevičienė ir Beata Ligeikienė, auklėtojos Ramunė Princeva, Irena Šepeliova ir Margarita Cibulskienė surengė 5–7 metų amžiaus vaikų „Protų mūšį“. Ugdytiniai kūrė medžių dėliones, kryžiažodžius, aiškinosi medžių naudą žmogui, bandė suvokti patarlių apie medžius prasmę, komentavo iliustracijas, rūšiavo, lygino, skaičiavo medžių sėklas, žaidė, deklamavo eilėraščius ir dainavo dainas apie medžius. 
Vokės upelio slėnis gerokai pasikeitė. „Skruzdėliukų“ grupė jame pasodino eglutę, šalia jos sukūrė poilsio zoną, ją papuošė spalvotomis medinėmis dekoracijomis. „Boružiukų“ grupės tėveliai sukūrė taikinius „Gėlytės“, skirtus akies ir rankos koordinacijos lavinimui, o „Drugelių“ grupės tėveliai iš statybinio padėklo surentė stalą. Didžiuojamės, kad turime puikius tėvelius!
„Bitučių“ grupė pusiausvyros lavinimui „nutiesė“ tiltelį, pagamino didelę šaškių lentą, o šaškes – iš sudžiūvusių ir nudažytų ritinėlių. „Žiogelių“ grupės vaikai pušų kamienus papuošė skaitmenų kortelėmis ir kvietė žaisti žaidimą „Surask skaičių“. Staliaus Vladimiro rankose nenaudojamos medinės lentelės virto gražia dėlione, o iš vėtros nulaužto medžio ritinėlių buvo sukurtas originalus vėrinys „Medinis žalčiukas“. (Beje, žalčiai čia kartais atklysta, bet vaikai juos jau skiria, stebi iš tolo.)
„Voriukų“ grupės ugdytiniai eglės, pušies, beržo, kaštono, klevo, ąžuolo kamienus papuošė užrašais, kurie skatina raidžių pažinimą, simbolinį skaitymą. Prie pušų kamienų pririšti spalvoti maišai skatino tvarkyti aplinką, rinkti kankorėžius, kurti menines kompozicijas. Pradinukai suskaičiavo įstaigos kieme augančius medžius, o rezultatus pateikė diagramoje. Pušyne įrengta tinklinio aikštelė viliojo vaikus smagiems žaidimams. Dabar lauke nebus kada nuobodžiauti! 
Vaikams daug džiaugsmo suteikė šermukšnių sodinimas kieme. Sodinukus padovanojo mūsų kaimynai Alina ir Romas Račkovskiai. Pradinių klasių mokiniai įstaigos kieme pasodino 4 ąžuoliukus. Visiems medeliams mokiniai sugalvojo vardus: 1a klasės mokinių ąžuoliukas – Stipruolis, 2a klasės – Galiūnas, 3a klasės – Trečiokas, 4a klasės – Plačiašakis. Vaikai palinkėjo ąžuoliukams užaugti gražiais, galingais ir stipriais medžiais. 
Kiekvieną dieną vaikai aplanko medelius, džiaugiasi ūgtelėjusiomis šakelėmis. Vaikai suprato, kad medžiai labai reikalingi paukščiams – čia jų namai, medžiai gydo žmones, medžiams skauda, medžiams būna ir šalta, ir liūdna. Miškas, kai jame auga tik beržai, tai – beržynas, o kai miške auga tik eglės tai – eglynas. Medžiui augti reikia ne tik žemės, saulės, lietaus, bet ir žmogaus.