Emokykla.lt
Vartotojų straipsniai Prancūziškas ruduo Vilniaus lopšelyje-darželyje „Ozas“
 

Prancūziškas ruduo Vilniaus lopšelyje-darželyje „Ozas“

2016-10-24
Susijusios temos: Vaiko ugdymas Ugdymo įstaigos
Prancūziškas ruduo Vilniaus lopšelyje-darželyje „Ozas“
Jurgita RIAUBYTĖ
Vilniaus lopšelis-darželio „Ozas“
„Daržovių ir vaisių savaitės“ pabaigoje kilo idėja: pasiūlyti vaikams virtualiai nuvykti į Paryžių ir pažiūrėti, kaip žmonės ten gyvena, ką veikia, kokias daržoves valgo. Idėjai įgyvendinti pasirinkome vaikų literatūros leidyklos „Burokėlis“ išleistą pasaką „Vilkas keliauja aplink pasaulį“.
Vilniaus lopšelio-darželio „Ozas“ savitumas – vaikų ugdymas pasitelkiant pasakas. Jas lopšelio-darželio pedagogai integruoja į ugdomąjį procesą. Pasakos vienija kartas, tai – vienas iš kelių, kuriuo suaugusieji perduoda žmonijos sukauptą išmintį savo vaikams. Knygų skaitymas, pasakų sekimas yra puikus būdas sustiprinti vaikų ir suaugusiųjų emocinius ryšius, lavinti vaikų vaizduotę, ugdyti dorines nuostatas, estetinį skonį, jautrumą kalbos grožiui. Klausydamiesi pasakų, o vėliau ir patys jas kurdami, vaikai pažįsta gyvenimiškąsias situacijas, atpažįsta jausmus ir mokosi juos valdyti bei išreikšti. Pasakos itin svarbios lavinant vaiko kūrybinę saviraišką (iš lopšelio-darželio „Ozas“ ikimokyklinio ugdymo programos).
 
Kaip ir kasmet, šį rudenį su 4–6 metų vaikais kalbėjomės apie vaisius ir daržoves, susipažinome su jų įvairove. Vaikai vardijo jiems žinomas daržoves: agurkai, bulvės, burokai ir kt., atrado egzotiškose šalyse augančius vaisius: mangai, ličiai, melionai ir t. t. Vaisus ir daržoves matavome, svėrėme, lyginome pagal spalvą, dydį, dalinome pusiau, ketvirčiais (įsisavindami naujas sąvokas: pusė, ketvirtis), ragavome ir aptarėme skonius.
 
Atlikome bandymą – štampavome kopūsto lapais. Tiesa, išgauti atspaudus pavyko ne visiems, bet nenusiminėme. Štampavome ir obuolio skiltelėmis, gamindami „obuolių konservus“. Ši užduotis sukėlė vaikams džiugių emocijų, ugdytiniai patyrė atradimo džiaugsmą, daug juokėsi, kai kurie „pasigamino“ net po du stiklainius.
Reklaminiuose prekybos centrų žurnaluose ieškojome vaisių ir daržovių nuotraukų, kūrėme „vitaminų namus“.Kartu su vaikais susipažinome su rašytiniais simboliais A, B, C ir sužinojome, kad vitamino A yra bulvėse, špinatuose, morkose, pomidoruose, o vitamino C gausu citrinose, brokoliuose, netgi melionuose.  
„Daržovių ir vaisių savaitės“ pabaigoje kilo idėja: pasiūlyti vaikams virtualiai nuvykti į Paryžių ir pažiūrėti, kaip žmonės ten gyvena, ką veikia, kokias daržoves valgo. Idėjai įgyvendinti pasirinkome vaikų literatūros leidyklos „Burokėlis“ išleistą pasaką „Vilkas keliauja aplink pasaulį“. Pasakoje vilkas keliauja po Londoną, Romą, Rio de Žaneirą, Nepalą, kur patiria smagių nuotykių ir siunčia vaikams atvirlaiškius. Skaitydamos šią nuotaikingą pasaką naudojome tikrus vaikų parvežtus atvirlaiškius iš kelionių su tėveliais po svečias šalis (parvežti atvirlaiškį – grupės „Boružėlės“ tradicija). Šalių, kuriose lankėsi vilkas, ieškojome šviečiančiame „stebuklingame“ gaublyje, pirštais bandėme pamatuoti, kiek pirštukų telpa, pavyzdžiui, nuo Lietuvos iki Nepalo – suskaičiavome net dvylika.
 
Plačiau su vaikais aptarėme Paryžių ir šio miesto įžymybes: Eifelio bokštą, Triumfo arką, Luvrą. Vilkas vaikams papasakojo, kad Paryžiuje yra labai daug kavinių, o paryžiečiai labai mėgsta vaisių fondiu. Šis terminas kilęs iš prancūziško žodžio fondre (tirpti) būtojo laiko fondu (ištirpęs). Fondiu – patiekalas, valgomas keliese iš vieno indo, kuris yra šildomas po apačia degančių žvakių. Valgytojai, naudodamiesi šakutėmis, mirko vaisių gabalėlius į pusskystį karštą šokolado padažą.
 
Nutarėme išbandyti fondiu grupėje. Ugdytiniai iš namų atsinešė reikalingų priemonių: vaisių, šokolado ir fondiu indus. Ruošdami fondiu, jį skanaudami, vaikai ne tik smaguriavo, bet ir ugdėsi bendradarbiavimo gebėjimus, pajuto kaip smagu dalintis, veikti kartu su kitais vienoje komandoje.
 
Lukas (5 m.) dienos pabaigoje sakė, kad tai buvo „geriausia diena pasaulyje“, o Evelinai (5 m.) labiausiai patiko, kad galėjo „nulaižyti šaukštą, kuriuo auklėtoja maišė šokoladą“. Net praėjus savaitei vaikai dar atsiminė patirtus įspūdžius „Kai tu, Hektorai, nebuvai, mes buvom Paryžiuj“, – sakė Mangirdas (4 m.) draugui. Tėja (4 m.), rodydama į draugo marškinėlius su Eifelio bokštu: „Čia Paryžius, mes su Vilku buvom Paryžiuje“.
Ši edukacinė veikla buvo teigiamai įvertinta ir grupės tėvų. Tėjos mama Ramunė sakė: „Visą vakarą Tėja tik ir pasakojo, kaip ir su kuo valgė vaisius ir prašė, kad pasigamintume šokoladinį fondiu ir namie“. Mangirdo tėveliai pasakojo: „Turbūt neįmanoma rasti vaiko, kuris nemėgtų šokolado. Ne išimtis ir mūsų Mangirdas – jis tikras smaližius. Kai sužinojo, kad eina į svečius pas vyresnius vaikus (o jau vien tai yra įvykis!), kad ten bus visas šokolado fontanas ir jame bus galima „maudyti“ jo mėgstamus bananus ir vynuoges, ir dar bus galima skanauti – iš džiaugsmo net amo neteko ir laimei nebuvo ribų! Namo Mangirdas grįžo išdidus ir pasakojo sesėms, o tos negalėjo patikėti: negi būna šokoladinių fontanų? Gerai, kad auklėtoja atsiuntė nuotraukas – įdėmiai jas apžiūrėjome ir net apsilaižėme visi. Ačiū  už tokią smagią ir nuostabiai gardžią konditerinę edukaciją!“
Šaltiniai:
  1. Sigita Burvytė, Aidana Baravykaitė – Dagienė, Rūta Gekienė, Bronė Baravykienė Vaikų pasakos vaikams: metodinė priemonė / Lietuvos edukologijos universitetas. Socialinės edukacijos fakultetas. Lopšelis-darželis „Ozas“, VŠĮ „Vaikų ugdymas“. – Vilnius, 2014. 35, 66 p.