Emokykla.lt
Vartotojų straipsniai Padėkime vaikams pažinti pasaulį: žaiskime ir eksperimentuokime kartu
 

Padėkime vaikams pažinti pasaulį: žaiskime ir eksperimentuokime kartu

2016-05-24
Padėkime vaikams pažinti pasaulį: žaiskime ir eksperimentuokime kartu
Miglė RIMEIKĖ
VšĮ „Šiaurės licėjus“
Kodėl saulė nešviečia naktį? O kodėl dantis reikia valytis kas dieną? „Kodėl?“ – mums visiems itin dažnai girdimas klausimas iš vaikų lūpų. Nors šis klausimas kartais gali būti labai sunkus, svarbu kaskart pasistengti į jį atsakyti. Kaip atsakyti į rimtus vaikiškus klausimus, kad būtume suprasti? Žaiskime ir eksperimentuokime kartu.
Pažvelkime, kaip pasaulį nuo mažų dienų atranda patys vaikai: jiems tai nauja ir dar nepažinta erdvė, kurioje viskas ryšku, įdomu, dar neatrasta, o kartais gal net ir baugu. „Ikimokykliniame–priešmokykliniame amžiuje vaikai ypatingai smalsūs: nuolat tyrinėja, išbando naujus dalykus, stebi aplinką, žaidžia su rastais daiktais. Būtent tokiomis formomis atsakymus turėtume pateikti ir mes,“ – pasakoja „Šiaurės licėjaus“ direktorė Jovita Starkutė.
 
Atsakymus pamėginkite patirti
 
Teigiama, kad žmogaus atmintis fiksuoja tas patirtis, kurios sukelia emocijas. Kitaip tariant, geriau įsimename tas žinias, kurios pateikiamos ne vien tik teoriškai, bet mokantis per patirtį ir jos aptarimą. Kognityvinės raidos psichologė Michelle Anthony (2013) teigia, kad atlikdami eksperimentus ir stebėdami, vaikai geriau suvokia kas ir kodėl vyksta aplink juos. Norėdami suprasti procesus ar reiškinius, vaikai turi juos patirti patys. „Tikime, kad vaikai geriausiai mokosi iš savo asmeninės patirties ir atradimų. O kai atrandami ir suvokiami nauji dalykai, galima juos papildyti naujomis žiniomis ir parodyti, kaip jas pritaikyti praktikoje ir nuolat naudoti“, – teigia „Šiaurės licėjaus“ direktorė Jovita Starkutė. Padėti vaikams patirti atsakymus galite pasitelkdami įvairius eksperimentus, tyrimus bei žaidimus.
 
Žaidimų mokslas
 
Žaidimai vaikams – gyvenimo ir lavinimosi būdas. Dar visai maži vaikai pradeda žaisti patys vieni, su įvairiais daiktais bei aplinka. Vėliau atsiranda žaidimai su draugais, vis sudėtingesni, suburiantys grupelę vaikų, formuojantys taisykles, ugdantys fantaziją. Žaisdami vaikai įgyja naujų įgūdžių, patirties, vertybių sugebėjimų. Nuo pat pirmųjų žaidimų ugdoma vaikų motorika, kalba, vaizduotė bei protiniai sugebėjimai. Pradedamos suvokti taisyklės, sėkmingo tarpusavio bendravimo ypatumai, elgesio normos. „Žaisdamas ir įsivaizduodamas vaikas gali įgyvendinti savo svajones, įveikti baimes, nemalonias patirtis. Žaidimas padeda vaikams suprasti aplinką ir išmokti joje veikti,“ – pastebi „Šiaurės licėjaus“ priešmokyklinio ugdymo mokytojas Audrius Petrušis. Žaidimas sukuria optimalias tobulėjimo sąlygas, skatina visapusišką raidą. Žaidime glūdi visi įgūdžiai ir gebėjimai, reikalingi tolimesniam vaiko gyvenimui.
 
„Šiaurės licėjuje“ nuolat skatiname mokinius žaisti vos radus laisvą minutę. Svarbiausia yra pasiūlyti jiems tuo metu aktualius ir naudingus žaidimus: pagal tos dienos temą ar ką tik veiklos metu nagrinėtą klausimą,“ – sako „Šiaurės licėjaus“ direktorė J. Starkutė.
 
Nebijokite eksperimentuoti
 
„Kiekvienam vaikui svarbu gauti kuo daugiau ir kuo įvairesnės patirties, kad jis suvoktų koks didžiulis ir įvairus yra mus supantis pasaulis,“ – teigia „Šiaurės licėjaus” priešmokyklinio ugdymo mokytojas A. Petrušis. Tyrinėdami vaikai ne tik atranda daug naujo, bet ir lavina savo pojūčius, akies-rankos koordinaciją, mokosi ilgiau išlaikyti dėmesį, kaupia patirtį, lavina reakciją. Diskutuodami su tėveliais apie tai, ką daro, kokį atsakymą atranda ar aptardami rezultatą, vaikai stiprina savo kritinį mąstymą, išmoksta spręsti problemas, vis geriau suvokia juos supantį pasaulį. Tyrinėjant ir eksperimentuojant namuose ar lauke svarbu siekti, kad vaikąs pats keltų klausimus. Todėl tėvai turėtų skatinti, palaikyti mažųjų smalsumą, leisdami jiems kuo labiau panirti į tyrinėjimo procesą. Tyrinėjimams ir eksperimentams tinka įvairiausios priemonės, tik reikėtų atkreipti dėmesį į vaiko amžių. Mažesnieji gali jau drąsiai eksperimentuoti su smėliu, vandeniu, balionais ar augalais, įvairiomis dailei skirtomis priemonėmis.
 
„Kiekvieną penktadienį mokykloje organizuojame mokslinę laboratoriją, kur mokiniai patys praktiškai sprendžia savaitės bėgyje jiems kilusias problemas, tikrina gautus rezultatus ar numanomus atsakymus. Tuo pačiu pasikartojame ką jau išmokome bei įtvirtiname savo žinias,“ – pastebi „Šiaurės licėjaus” direktorė Jovita Starkutė.
 
„Šiaurės licėjaus“ mokytojų patarimai:
  • Žaidžiančio vaiko neribokite, o skatinkite jį, padrąsinkite ir patarkite. Svarbu, kad žaisdamas vaikas išgyventų pasisekimą, pasitikėjimą savimi ir džiaugsmą, tada ir ateityje jis tai darys noriai. Tas pats galioja ir skaitant, rašant ar skaičiuojant. Jei tai bus smagus žaidimas, kuriame vaikui sekasi – jis mielai ir toliau tuo užsiims.
  • Nepamirškite saiko: per daug žaislų ir priemonių gali tik trikdyti vaiko žaidimus, apriboti jo fantaziją ir vaizduotę. Taip pat nėra būtina žaislus pirkti. Eksperimentams ar žaidimams skatinkite vaiką susirasti priemones: tai gali būti akmenėliai, pupos, kankorėžiai, siūlai, medžiagos skiautės bei kiti įvairiausi daiktai.
  • Eksperimentuodami leiskite vaikui kuo daugiau veiksmų atlikti pačiam. Jei vaikas jau moka skaityti – tegu pats bando perskaityti instrukciją ir pagal ją žingsnis po žingsnio atlikti eksperimentą.
  • Nuolat užduokite klausimus – leiskite pačiam vaikui samprotauti ir ieškoti atsakymų.
  • Nusiteikite – netvarkos ir dėmių ant drabužių bus. Pasistenkite per daug vaiko neriboti ir nedrausminti. Kitu atveju vaikas tam tikrus momentus gali pradėti suvokti kaip blogus ir nebenorėti eiti į kiemą rankioti lapų, nes tikrai susiteps kelnes, ar mokytis skaičiuoti žirnių, nes virtuvėje jų tikrai prikris ant grindų.
  • Kurkite savo žaidimus. Dažnai galima pasiūlyti tą patį žaidimą ar žaislą panaudoti kiek kitaip nei ankščiau arba šiek tiek pakeisti žaidimo taisykles ir jūsų vaikas vėl degančiomis akimis įsitrauks į „naująjį“ žaidimą. Jeigu leisdami laiką su vaiku vis pasiūlysite neįprastų žinomo žaidimo variantų, po kurio laiko vaikas pradės žaisti daug kūrybiškiau, pats sugalvodamas ir siūlydamas kitokias žaidimo galimybes.
  • Svarbiausia, žaisdami su vaikais, akcentuokite smagų laiką, o ne varžybas. Po kiekvieno žaidimo būtinai padėkokite vienas kitam, pagirkite. Itin svarbu nuolat formuoti supratimą, kad bet koks varžymasis, konkuravimas jokiu būdu nerodo, kad vienas ar kitas yra geresnis, gudresnis, daugiau žinantis ar mokantis. Reikėtų pabrėžti emocinę tokių veiklų pusę, skatinti tiesiog pasidžiaugti vienas kito sėkmėmis ir nenusiminti dėl nesėkmių.
„Šiaurės licėjaus“ mokytojų atsakymai į dažnus vaikų klausimus:
  • Kodėl dantis reikia valytis kas dieną? – Eksperimentas su dantų pasta ir kiaušiniais >>.
  • Brokolių tikrai ne, bet torto dvigubai! – Sveikos mitybos susitarimai šeimoje >>.
  • Skaičiuoti man neįdomu! – Žaidimas, padedantis išmokti ilgio matus >>.