Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
Vartotojų straipsniai Lapė Snapė padeda bendrauti ir ugdyti kalbą
 

Lapė Snapė padeda bendrauti ir ugdyti kalbą

2017-02-01
Susijusios temos: Skaitymas Vaiko ugdymas
Lapė Snapė padeda bendrauti ir ugdyti kalbą
Miroslava LONSKA
Vilniaus r. Rudaminos vaikų lopšelis-darželis „Ąžuoliukas“
Dalijuosi savo patirtimi, kaip ugdau vaikų kalbą bendradarbiaudama su šeima, o tam man padeda žaislas – oranžinė Lapė Snapė.
Dirbu su trejų metų vaikučiais, kurių kalba dar tik formuojasi. Rugsėjo mėnesį į grupę atvyko vaikai iš dvikalbių, trikalbių šeimų. Vieni kalba labai aiškiai, kiti bendrauja savo šeimos kalba. Mano tikslas ir tėvų lūkesčiai – kad vaikai išmoktų bendrauti lietuviškai.
 
Atsiskleisti vaiko kalbai padeda žaislo kelionė į vaiko šeimą, pasakų kūrimas ir sekimas. Graži, vaizdinga pasakų kalba sudomina vaikus, praturtina jų žodyną, skatina juos pasakoti, ugdo kūrybiškumą. Siekiu, kad pasakų sekimas grupėje taptų tradicija. Nuo seniausių laikų, mamos, močiutės sekė pasakas, kurios mokė  pažinti  gėrį ir blogį, žmonių gyvenimą. Pasakų sekimo tradicija buvo perduodama iš kartos į kartą.
 
Mūsų grupėje viskas prasidėjo nuo naujo žaislo – oranžinės lapės. Vaikai žaidė ir išgirdo, kaip lapė pradėjo kalbėti.
 
Gyveno kartą maža laputė. Jį nemėgdavo tvarkyti savo žaislų. Vieną dieną norėjo žaisti, bet nerado savo žaislų. Pradėjo verkti. Ją išgirdo žvirblelis, priėjo prie jos ir klausia:
- Ko verki?
- Nerandu savo žaisliukų.
- Gal tu jų nesutvarkei? Atsimink, kad kiekvienas žaislas turi savo vietą. Pažaidus reikia padėti žaislą į jo vietą. Mylėk savo žaisliukus ir juos saugok.
 
Vaikus skubu sustabdyti nuo netinkamo elgesio, o kaipgi paaiškinti, kaip dera elgtis? Tinkamai elgtis vaikus skatina pasakų personažai, lėlės. Kad pasakos vaikams nebūtų sudėtingos, seku rodydama paveikslėlius, tuomet labai praverčia kūryba ir vaizduotė. Taip ir pradėjo Lapė Snapė savo kelionę į vaikų šeimas. Ji po keletą dienų svečiuojasi kiekvieno vaiko namuose. Tėveliai kuria ir seka vaikams pasakas. Grupės tėvų susitikimų metu pasidalija įspūdžiais, geromis idėjomis.
 
Deimantės mama: „Kuo ankščiau pradėsite sekti vaikams pasakas, dainuoti jiems lopšines, tuo geriau. Pastebėjau, kad pasakos džiugina, jei reikia, nuramina. Be to, pasakos gali tapti puikia tėvų ir vaikų bendravimo priemone, o žaislas namuose man padėjo kartu su dukryte jaukiai praleisti vakarus.“
 
Adrianos mama: „Skaitydama  pasakas, susiduriu su žodžiais, kurių nevartojame. Tai plečia mano bei vaiko žodyną, taip mokomės lietuvių kalbos.“
 
Eldaro mama: „Aš galvoju, kad pasaka padeda vaikui atsipalaiduoti, šalia mamos ar tėčio jis nurimsta, jų sekimas vaikui sukelia daug gerų emocijų.“
 
Ervino mama: „Kad vaikai pamėgtų pasakas ir pamažu įprastų patys imti knygas, siūlau su vaikais eiti į biblioteką, knygų mugę, dalyvauti įvairiuose renginiuose, tačiau asmeninis pavyzdys yra svarbiausia.“
 
Dienos eigoje aš išgirstu, kaip vaikai seka pasaką savo draugui, pasisodina laputę ir kalbasi su ja, kaip jai guodžiasi užsigavę, norėdami mamos, prašo, kad užaugtu didelė. Lapė išmokė eilėraščių, vaikai juos deklamuoja draugams ir tėvams. Tu nematai savęs, savo emocijų, elgesio, bet gali tai pamatyti vaikų veiksmuose, jų kalboje.
 
Džiaugiuosi, kad Lapė Snapė paskatino, kai kurias mamas sukurti savo pasakas, jas kartu su vaikais iliustruoti. Džiugu, kad pasakos gyvena vaikų šeimose. Visiems linkiu kuo daugiau skaityti, kurti, vaidinti ir žaisti pasakas.