Emokykla.lt
Vartotojų straipsniai Erasmus+ programa leidžia oriai susipažinti su Vakarų Europos švietimo sistemomis
 

Erasmus+ programa leidžia oriai susipažinti su Vakarų Europos švietimo sistemomis

2015-10-17
Erasmus+ programa leidžia oriai susipažinti su Vakarų Europos švietimo sistemomis
Jolanta VARANAVIČIENĖ, auklėtoja ekspertė, tarptautinių projektų koordinatorė
Kauno r. Karmėlavos lopšelis-darželis „Žilvitis“
Erasmus+ programa leidžia mums, darželio pedagogams, oriai susipažinti su Vakarų Europos švietimo sistemomis. Oriai tai reiškia: nesukant galvos, kaip susimokėti už maistą, nakvynę ir seminarus.
Olandai jaučiasi saugūs
 
Pirmą kartą svečiuodamasi Nyderlanduose paprašiau vieno brandaus olando apibūdinti gyvenimą šioje šalyje. Ilgai negalvodamas jis atsakė: „Mes jaučiamės saugūs“. Tik gerokai vėliau, bendraudama su tarptautinių projektų partneriais olandais, supratau, ką reiškia šie lakoniški žodžiai. Nyderlanduose žmonės jaučiasi saugūs psichologiškai, finansiškai ir fiziškai, nes turi per ilgus šalies gyvavimo metus sukurtą, asmenybės laisvę ir saugumą garantuojančią edukacinę ir socialinę sistemą.
 
Kauno r. Karmėlavos darželis jau antrus metus įgyvendina Erasmus+ strateginės partnerystės projektą „Lėlių misija: vaikystė be sienų“. Būtent Erasmus+ programa leidžia mums, darželio pedagogams, oriai susipažinti su Vakarų Europos švietimo sistemomis. Oriai tai reiškia: nesukant galvos, kaip susimokėti už maistą, nakvynę ir seminarus.
 
Seminaro „Šokis ir muzika – ikimokyklinio ugdymo efektyvi strategija“ metu aštuonių Europos šalių pedagogai dalijosi patirtimi šioje svarbioje vaikų ugdymo srityje. Turėjome unikalią progą išbandyti savo profesinius gebėjimus pravesdami edukacinę veiklą mažiesiems olandams.
 
Projekto partneriai olandai – specialiojo ugdymo mokykla De Bolder, kurioje pagal bendrąsias programas ugdomi vaikai, turintys įvairių elgesio sutrikimų, Dauno sindromą, kitų negalių. Šio tipo mokyklose siekiama vaikus sugrąžinti į įprastas bendrojo lavinimo mokyklas. Beveik 90 proc. olandų vaikų pradinę mokyklą pradeda lankyti nuo 4 metų, o nuo 5 metų ugdymas yra privalomas. Pagrindinės ugdymo strategijos – eksperimentai, ugdymas per praktiką, muziką, žaidimus. Panašiai, kaip ir pas mus.
 
Kuo skiriamės?
 
Be abejo, Olandija – turtinga valstybė. Sužavėjo ugdymo priemonių gausa, turtinga aplinka. Kaip minėjo vienos iš aplankytų mokyklų direktorius Tonie, iš tos gausos kartais kyla problemų, nes pedagogams tampa sunku pasirinkti vieną efektyviausią ugdymo priemonę. Kiekvienas mokyklos kampelis pritaikytas vaikų veiklai – ne tik klasės ar grupės, bet ir koridoriai, salės, palėpės...).
 
Kitas didžiulis skirtumas – pagarba pedagogui. Aplankytose mokyklose sužavėjo mokytojui pritaikyta darbo aplinka: mokytojų kambariai, kuriuose nėra kompiuterių – kad žmonės galėtų pailsėti ir pabendrauti. Visose klasėse / grupėse stalai, pritaikyti pedagogų ūgiui. Vaikai sėdi specialiose kėdutėse, kad pedagogui nereikėtų lenktis. Grupėse pastatyti sauskelnių keitimo stalai, kurių aukštis yra lengvai reguliuojamas. Kartu su kolege Jūrate vis tardavome viena kitai: „Kaip gera būtų čia dirbti...“
 
Kaskart grįždama iš tarptautinių seminarų klausiu savęs „Kuo tai buvo naudinga man, kaip ikimokyklinio ugdymo pedagogei?“. Atsakau: „Tuo, kad praplėtė profesinio suvokimo ir savęs vertinimo ribas.“ Galbūt mes dar nesame tiek turtingi, kad galėtume turėti tokį ugdymo priemonių pasirinkimą kaip olandai, tačiau turime teisę reikalauti, kad ne tik vaikų ugdymo, bet ir pedagogų darbo sąlygos būtų gerinamos, kad darbo vietoje pedagogas jaustųsi saugus (pirmiausia psichologiškai ir emociškai) ir gerbiamas. Juk nuo pedagogo pasitenkinimo savo darbu priklauso ir ugdymo kokybė.
 
Šio seminaro metu aš ir vėl paprašiau, šiuokart pradinės mokyklos direktorės Janet, apibūdinti gyvenimą Olandijoje. Ji atsakė: „Daug keliauju, bet dar neatradau šalies, kurioje būtų geresnės sąlygos gyventi, nei mano šalis“. Kada mes taip galėsime pasakyti apie Lietuvą..?
Projektas finansuojamas Erasmus+ programos, kurios veiklą Lietuvoje kuruoja Švietimo mainų paramos fondas, lėšomis. Erasmus+ programa padeda gerinti mokymo ir mokymosi kokybę nuo ikimokyklinio iki vidurinio ugdymo Europos mokyklose. Programa mokymo personalui suteikia profesinio tobulėjimo ir bendradarbiavimo su partneriais Europoje galimybes.