Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
Vartotojų straipsniai Asmens higienos įgūdžių formavimas ankstyvajame amžiuje
 

Asmens higienos įgūdžių formavimas ankstyvajame amžiuje

2017-02-01
Susijusios temos: Vaiko sveikata
Asmens higienos įgūdžių formavimas ankstyvajame amžiuje
Toma BALSYTĖ
Klaipėdos lopšelis-darželis „Rūta“
Ankstyvasis vaikų amžius – puikus metas pradėti formuoti asmens higienos įgūdžius. Kartu su kolege Liuda Aukštuoliene, pastebėjusios lopšelio „Žirniukų“ grupės ugdytinių savarankiškumo, pasitikėjimo savimi stoką, siekdamos puoselėti sveiko gyvenimo įgūdžius, nusprendėme vykdyti trumpalaikį projektą „Švarūs pirštukai, balti dantukai“.
Pagrindinė projekto idėja – mažais žingsneliais supažindinti vaikus su rankų ir burnos higienos įgūdžiais, juos tinkamai formuoti. Mums padėjo Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuro specialistė Agnė Morkūnienė.
 
Kas rytą atlikome judrią, vaikų labai mėgstamą mankštą „Viens, du, trys, keturi, mes sportuojame visi!“. Supažindinome ugdytinius su asmens higienos priemonėmis:  muilu, dantų šepetėliu ir pasta, rankšluosčiu, šukomis, veidrodėliu. Išsiaiškinę priemonių paskirtį, stebėjome skaidres „Ko reikia, kad būčiau tvarkingas?“. Skatinome vaikus pagal paveikslėlius dėlioti pasakojimą apie tai, kas nutinka, kai žmonės neplauna rankų, neprižiūri dantų. Labai greitai pastebėjome, kaip plečiasi ugdytinių žodynas – vaikai ėmė kalbėti apie mikrobus ir bakterijas, nė vienas nenorėjo jų turėti ant savo rankyčių! Taisyklingais judesiais plauti rankas vaikus mokė visuomenės sveikatos biuro specialistė Agnė Morkūnienė. Mažieji žaidė su muilo putomis, suko, trynė pirštelius, paskui džiaugėsi švariomis, kvepiančiomis rankytėmis.
 
Didelį susidomėjimą vaikams sukėlė dantų muliažas, kurį buvo galima apžiūrėti, paliesti, o svarbiausia – valyti didžiuliu šepetėliu. Džiugu, kad ugdytinių žodyne atsirado sąvoka „dantukus valyti“, o ne „plauti“. Pasimokę taisyklingų judesių, vaikai stengėsi tą patį pakartoti su savo dantukais. Žinoma, mažoje burnytėje viskas vyksta sudėtingiau, tačiau mums užteko vaikų noro ir baltų dantukų šypsenų!
 
Siekdamos, kad asmens higienos įgūdžių formavimas taptų malonia, geras emocijas teikiančia veikla, dainavome daineles, skaitėme pasakas apie švarą, žaidėme pirštukų žaidimus, kūrėme įvairias žaidybines situacijas, padedančias mažiesiems suvokti, kodėl asmens higiena taip svarbu. Atlikome eksperimentą „Ar švarios mano rankytės?“: juodu guašu išteptus delniukus plovėme dubenyje su vandeniu, stebėjome, kaip vanduo nusidažo vis tamsesne spalva. Vaikų reakcija „fuuu“ leido suprasti, kad eksperimentas puikiai pavyko. Švarūs ir gerai nusiteikę dainavome „Dantukų dainelę“, pūtėme muilo burbulus, džiaugėmės, kiek daug gerų darbelių padarėme.
 
Svarbu tai, kad projekto metu galėjome ugdyti vaikų savarankiškumą (mokytis atsiraitoti rankoves, pačiam pasiimti muilą, susirasti savo rankšluostį), pasitikėjimą savimi (paprastos ugdomosios veiklos, žaidimai leido vaikams pajausti didėjančias galimybes vis daugiau išmokti ir padaryti pačiam), mokėme prižiūrėti, saugoti save. Projektui pasibaigus mes ir toliau mažais žingsneliais, tačiau sistemingai ir nuosekliai diegiame asmens higienos pradmenis, aktyviai bendradarbiaujame su tėveliais, dalijamės idėjomis ir įspūdžiais.  
 
Projekto metu užfiksuotos vaikų mintys:
  • Matas, stebėdamas skaidres, lygina švarias ir purvinas rankas: „Aš bijau tų juodų rankų.“
  • Aurelija: „Ant mano rankų mikrobas. Reikia nuplauti.“
  • Deividas: „Šiandien vėl ta daktarė ateis. Su dantų šepetuku.“