Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
Vartotojų straipsniai Apie žaislus silpnaregiams ir akliems ikimokyklinukams
 

Apie žaislus silpnaregiams ir akliems ikimokyklinukams

2016-11-01
Apie žaislus silpnaregiams ir akliems ikimokyklinukams
Vesta STASELYTĖ
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centras
Daugiau nei 15 metų dirbdama Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centre tiflopedagoge, matau, kokie sutrikę į mūsų mokyklą ateina silpnaregių ar aklų vaikų tėvai. Pagrindinis tėvams nerimą keliantis klausimas būna: „Ar mano vaikas galės lankyti bendrojo ugdymo mokyklą?“. Sužinojus, kad čia galima gauti pagalbą, keičiasi tėvų nuotaika ir požiūris į savo vaiką su regos negalia.
Žaidimų svarba
 
Papasakosiu apie labai svarbią ikimokyklinio amžiaus silpnaregių ir aklų vaikų ugdymo sritį – žaidimus. Žaisti yra ne tik smagu – žaidimai plečia vaikų pažinimo funkcijas, lavina kalbą, ugdo vaizduotę, mąstymą. Žaisdamas vaikas mokosi bendrauti ir bendradarbiauti, formuojasi jo supratimas apie mandagaus elgesio taisykles, ugdomas savarankiškumas, tolerancija. Žaidimo metu vaikai išmoksta pasitikėti savimi, rasti alternatyvas. Žaidžiant kuriamas saugus, džiugus emocinis ryšys tarp vaiko ir suaugusiojo, lavėja vaiko motorika, ypač smulkioji, gerėja akies-rankos koordinacija, laikysena. Visos šios išvardintos savybės vėliau bus reikalingos lankant mokyklą. Taigi, žaisdamas ikimokyklinio amžiaus silpnaregis ar aklas vaikas mokosi.
 
Kokius žaislus rinktis?
 
Kokie žaislai, kokios priemonės gali mums padėti ugdant ikimokyklinio amžiaus silpnaregius ar aklus vaikus? Išskirti norėčiau du amžiaus tarpsnius: iki 2 metų ir nuo 2 metų iki mokyklos.
 
Vaikams nuo gimimo iki 2 metų reikia labai daug ryšio su suaugusiuoju, tad šiame amžiuje labai tinkami žaidimai: „aš–tu“, „tavo eilė–mano eilė“; taip vadinami žaidinimai: pirštų žaidimai, kutenimai, ritminiai žaidimai, lopšinės, kuomet vaikutis sėdi suaugusiajam ant kelių arba priešais jį; sūpavimai, mylavimai, jodinimai – su trumpais eilėraštukais, pvz.: „Viru, viru košę“, „Joja joja Jonas, į turgelį ponas“, „Kepu kepu bandutes“ ir panašūs. Kūno lietimo, pirštukų žaidimuose, trumpuose eilėraštukuose esantis ritmas tarsi atkartoja vaiko viduje vykstančius ritminius procesus ir teigiamai, džiugiai veikia vaiką.
 
1–2 metų amžiaus daugelis silpnaregių vaikų pradeda domėtis žaislais ir įvairiais daiktais, kuriais žaisdami jie imituoja suaugusiųjų veiklą. Paprastai silpnaregiai vaikai aplinka domisi aktyviau, o aklus vaikučius reikia to mokyti ir daug aktyvinti. Tam reikia parinkti ryškius, skambančius, įvairių faktūrų, dydžių, formų žaislus, kad vaikui tikrai būtų įdomu:
  • tyrinėjimui (liesti, klausyti, stebėti, stumdyti rankute) tinka muzikiniai, skambantys, mediniai žaislai;
  • žaislų rinkiniai, indeliai, skirti dėti vienas į kitą, vienas ant kito, skatinantys spaudinėti mygtukus, atidarinėti dėžutes;
  • žaislai, imituojantys tikrus daiktus: plastikiniai gyvūnėliai, lėlės, mašinėlės;
  • žaislai, skatinantys spręsti problemas: formų, spalvų, dydžių rūšiavimas;
  • žaislai „stumk-trauk“;
  • knygelės storais viršeliais ir puslapiais;
  • žaislai, pritaikyti žaisti vandenyje, smėlyje;
  • sūpynės;
  • pirštukų dažai, popierius (geriausia nuo A3 formato).
Silpnaregiams ir akliems vaikams nuo 2 metų amžiaus tinka žaislai ir žaidimai, kuriuos galima suskirstyti į kelias grupes:
  • įvairi statybinė, konstrukcinė medžiaga, galvosūkiai;
  • žaislai, lavinantys vaiko judėjimo galimybes: supamieji arkliukai, sūpynės, kamuoliai ir kamuoliukai, laipteliai, tuneliai, baseinai (kamuoliukų ar vandens);
  • ramūs žaidimai, verčiantys susikaupti: dėlionės, loto, domino, kiti stalo žaidimai;
  • žaidimai, lavinantys vaiko kūrybingumą ir smulkiuosius raumenis bei rankos-akies koordinaciją: plastilinas, smėlis, kinetinis smėlis, ryškūs flomasteriai, vandeniniai dažai, kreidelės, vaškinės kreidelės, popierius, žirklės, klijai, karoliukai vėrimui;
  • didaktiniai žaidimai (pvz.: „Surask porą“, „Atpažink ir pavadink spalvas“, „Surask kiekį“, „Surask tokią pat formą“, „Raidės“).
  • lavinamieji kompiuteriniai žaidimai.
Vyresni vaikai pradeda aktyviai žaisti siužetinius žaidimus, todėl jiems patinka žaidimų kampeliai „Parduotuvė“, „Virtuvė“, „Ligoninė“ ir pan.
 
Į ką vertėtų atkreipti dėmesį perkant žaislus silpnaregiam ar aklam vaikui?
  • Žaislo skleidžiamas garsas turi būti negarsus ir maloniai skambėti (akli vaikai bijo garsaus triukšmo).
  • Žaislų detalės turi būti ryškios, kontrastingų spalvų.
  • Žaislai turi būti neperkrauti detalėmis.
  • Žaislų paviršius turi būti įvairių faktūrų.
Labai svarbu suprasti, kad skirtingo amžiaus silpnaregiai ar akli vaikai auga, mąsto, žaidžia, mėgaujasi žaidimais ir bendravimu nevienodai. Dažnai silpnaregiam ar aklam vaikui reikia papildomos stimuliacijos ir objektų įvairovės, kad jis įsitrauktų į siūlomą veiklą ar žaidimą. Tokiam vaikui padėti gali ne tik specialistai, bet ir tėvai. Tik mūsų visų bendradarbiavimo dėka silpnaregis ar aklas vaikas ateis į pirmą klasę pasiruošęs mokytis ir nusiteikęs sužinoti daug naujo.
 
Daugelį akliems ir silpnaregiams vaikams skirtų žaislų esu nufotografavusi ir kviečiu susipažinti: