Emokykla.lt
Vartotojų naujienos Žiemiški ikimokyklinukų tyrinėjimai ir atradimai
 

Žiemiški ikimokyklinukų tyrinėjimai ir atradimai

2016-02-15
Susijusios temos: Vaiko kalba Ugdymo įstaigos
Žiemiški ikimokyklinukų tyrinėjimai ir atradimai
Vanda ZAURIENĖ
Šiaulių logopedinė mokykla

Sausio mėnesį Šiaulių logopedinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo grupėje „Nykštukai“ pradėjau vykdyti gamtos tyrinėjimo projektą „Mažieji tyrinėtojai“. Projekto tikslas – tyrinėjant aplinką ir atliekant įvairius bandymus supažindinti vaikus su gamtos reiškiniais ir pokyčiais, atskleisti žmogaus ir gamtos ryšį, lavinti ir turtinti vaikų rišliąją kalbą.
 
Jau antrą mėnesį atidžiai stebime orų permainas, gamtos pokyčius ir kasdien sutartiniais ženklais žymime orų kalendorių. Vaikai išmoko atpažinti ir pavadinti žiemos požymius: šalta, sninga, žemę uždengia sniegas, jis saulėje blizga, vandens telkinius padengia ledas. Mažieji tyrinėtojai įsiminė orų įvairovę apibūdinančius žodžius: giedra, saulėta, apsiniaukę, debesuota, su pragiedruliais, sninga, pusto, lyja. Mokytis naujų žodžių mums padėjo ir senolių išmintis: minėme mįsles apie snaiges, sniegą, ledą ir vandenį. Tautosakos taikymas lavinant vaikų rišliąją kalbą ir turtinant žodyną yra itin svarbus ugdant vaikus, kurių kalbos išraiška ir suvokimas yra nepakankamai išlavėję.
 
Vaikams labai patiko naujas Senių Besmegenių pavadinimas – snieginukai. Ilgai laukėme palankaus oro snieginukų lipdymui. Kol lauke buvo šalta, o sniegas purus ir netinkamas lipdymui, snieginukus konstravome grupėje. Prisiminėme geometrines formas ir figūras, rūšiavome detales pagal dydį ir spalvą. Kai sulaukėme atodrėkio, išskubėjome į kiemą lipdyti mažų snieginukų. Vaikai įsitikino, kad sniegas gali būti ir purus, ir lipnus. Žiemos pramogos suteikė vaikams džiaugsmo ir pasitikėjimo savo jėgomis. Snieginukams deklamavome eilėraštį „Mes nulipdėm sniego senį“.
Kūrėme darbelius parodai „Snieginukų karalystė“. Vaikai išbandė įvairias technikas: piešė kvapnia dantų pasta, vinutėmis badė kontūrus kartono lakštuose, puošė darbelius smulkiais vatos ir popieriaus gniužulėliais, dekoravo rašymo elementais. Parodos atidarymas buvo labai linksmas, visi didžiavomės ir džiaugėmės savo ir draugų kūriniais.
 
Palydėdami paskutinį žiemos mėnesį atlikome bandymus „Iš ko sudaryta snaigė, sniegas ir ledas?“. Kartu tyrinėjome žiemos kritulių sandarą ir savybes. Vaikai lyg užhipnotizuoti stebėjo sniego ir ledo tirpimo procesą, uostė, lietė ir ragavo... Įsitikinome, kad snaigė, sniegas ir ledas – tai sušalęs vanduo. Be to, išsiaiškinome, kad sniegas ištirpsta dvigubai greičiau nei ledas, o snaigė virsta lašeliu vos per kelias sekundes.
 
Svarbiausia, kad vaikai stebėdami gamtos reiškinius ir atlikdami įvairius bandymus ne tik įgijo žinių apie mus supančią aplinką, praturtino žodyną, bet ir patyrė atradimo džiaugsmą.