Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
Vartotojų naujienos Kaip urbanizuotoje aplinkoje ugdyti vaikų gamtamokslinę patirtį?
 

Kaip urbanizuotoje aplinkoje ugdyti vaikų gamtamokslinę patirtį?

2017-11-20
Susijusios temos: Vaiko ugdymas
Kaip urbanizuotoje aplinkoje ugdyti vaikų gamtamokslinę patirtį?
Aida MAKUTĖNIENĖ, Goda STONKUVIENĖ
Vilniaus lopšelis-darželis „Pipiras“
 
Vadovaudamiesi šiuolaikinio vaikų ugdymo(si) paradigma, siekiame vaikus ugdyti visapusiškai, darnoje su gamta. Visgi, kaip pasiekti, kad miesto vaikai kuo daugiau turiningo ir prasmingo laiko vaikai praleistų lauke? Ar įmanoma urbanizuotoje lauko aplinkoje ugdyti vaikų gamtamokslinę patirtį? O jeigu taip, tai kokiais būdais ir metodais mes turėtume to siekti? Šiais rūpimais klausimais buvo diskutuota tarptautinėje mokslinėje-metodinėje ikimokyklinio ugdymo įstaigų konferencijoje „Vaikų ugdymas(is) per patirtį lauko edukacinėse aplinkose ikimokyklinėje įstaigoje“.
 
Vilniaus miesto savivaldybės Kolegijų salėje surengta konferencija sulaukė didelio pedagogų susidomėjimo. Savo patirtį, kuriant ir organizuojant veiklas lauko edukacinėse aplinkose, pristatė Vilniaus, Kauno, Vilkaviškio atstovės, stendinius pranešimus parengė ne tik Lietuvos, bet ir Norvegijos bei Turkijos pedagogai. Konferencijoje pranešimus skaitė vienuolika dalyvių, taip pat buvo galima susipažinti su dešimties stendinių pranešimų medžiaga.
 
Vilniaus miesto savivaldybės administracijos atstovė ekologė dr. Ona Motiejūnaitė pasidalijo patirtimi apie savivaldybei pavaldžių įstaigų aplinkosauginio švietimo programą. Ekologė džiaugėsi, kad nemažai darželių savo lauko aplinkose kuria edukacines erdves, įrengia tyrinėjimų stoteles: „Vabaliukų namai“, „Bitučių avilys“, kuriuose apsigyvena  įvairiausi vabalėliai, o vaikams be galo įdomu juos stebėti.
 
Kauno lopšelio-darželio „Žvangutis“ vadovės pristatė savo įstaigos patirtį, kuriant ir formuojant edukacines lauko aplinkas įtraukiant tėvus. Buvo organizuojamos akcijos ir talkos. Anot pašnekovių, tėveliai, aktyviai įsitraukę į erdvių formavimo ir kūrimo darbus, vėliau padeda juos išlaikyti, moko vaikus tausoti ir saugoti gamtą.
 
Vilkaviškio vaikų lopšelio-darželio „Buratinas“ pedagogės džiaugėsi, kad darželio lauko erdvė yra gana didelė, kupina įvairių augalų, medžių, tad svarbu kūrybiškai išnaudoti jos teikiamas galimybes. Žavėjomės nuotraukomis, kuriose atsispindėjo vaikų kurtos mandalos iš kankorėžių, pagaliukų, gėlių žiedų ir lapų. Taip pat visus labai sudomino vaikams įkurtas „Apžvalgos bokštas“. Ši vieta, pasak pedagogių, vaikų viena mėgiamiausių. Čia jie žiūronais gali stebėti aplinką, šnekučiuotis niekieno netrukdomi.
 
Vilniaus lopšelio-darželio „Pipiras“ auklėtoja Goda Stonkuvienė pristatė šiais mokslo metais įkurtą ir sėkmingai vykdytą visuomenės aplinkosauginį švietimo projektą „Gamtos atradimai: žaidžiu, kuriu ir sužinau!“, kuriuo siekiama saugoti ir stiprinti vaikų sveikatą, ugdyti gamtamokslinę jų patirtį, taip pat darželio lauko aplinkoje kurti edukacines erdves. Pedagogės džiaugėsi sukurtomis erdvėmis „Riešutų giraitė“, „Žydinti pieva“, „Obelų sodas“, „Linksmosios pėdutės“ ir kitomis. Kiekviena erdvė – tai smagių iššūkių ir patirties oazė, kurioje vaikams smalsu, įdomu ir linksma. 
 
Konferencijos dalyves sudomino logopedės Vaidos Povilaitienės pasakojimas, kaip lauko erdvėse gimusios idėjos vėliau sėkmingai tęsiamos logopediniuose užsiėmimuose. Džiugiai nuteikė praktiniai kalbinės ritmikos pratimai „Tulpė“ ir „Pienės pūkas“, kurių metu pačioms teko raiškiai deklamuoti ketureilį, palydint rankų judesiais.
 
Pedagogės savo pasakojimais atskleidė, kokios yra sumanios, kūrybiškos ir išradingos. Visus be galo suintrigavo, kaip geba gamtamokslinę patirtį perteikti Vilniaus senamiesčio vaikų darželiai, turintys itin mažas ir kuklias lauko teritorijas. Antai Vilniaus lopšelio-darželio „Krivūlė“ Valdorfo grupės pedagogės papasakojo, kaip kuklioje darželio aikštelėje, kartu su vaikais, visi draugiškai supylė kalnelį, surentė namelį, įkūrė dirbtuvėles. Nedidelėje lauko teritorijoje vaikai įsirengė daržovių bei prieskonių lysvę, gėlių darželį, augina bei prižiūri Kaukazietišką slyvą. Smagiausia, kad pro pedagogių akis nepraslysta vaikų kūrybinės idėjos. Pasirodo, net kanalizacijos dangtis, nuspalvintas kreidelėmis, vaikams gali virsti tikru meno kūriniu! Auklėtojos pasidalijo stovyklavimo su šeimomis patirtimi, kuomet visa diena praleidžiama gamtoje tyrinėjant, visiems kartu žaidžiant , o vaikus labiausiai džiugina pačių tėvų sukurti ir rengiami vaidinimai.
 
Mintis „už“ ir „prieš“ vaikų ugdymą(si) lauke išsakė Vilniaus lopšelio-darželio „Coliukė“ direktorė, jau ne vienerius metus inicijuojanti ir palaikanti ugdymosi lauke idėjas. O Vilniaus  Salininkų lopšelio-darželio auklėtojoms, daug laiko praleidžiančioms lauke, vadovė parūpino šiltą ir patogią, nuo lietaus apsaugančią aprangą.
 
Turkijos Duzce (Düzce) vaikų darželio auklėtoja Ozge Čeltek (Őzge Çeltek) parengė stendinį pranešimą, kuriame buvo pristatytos lauko edukacinės erdvės bei lauko tradiciniai žaidimai. Pedagogė atskleidė, kad Turkijoje taip pat didelis dėmesys skiriamas vaikų ugdymuisi ir žaidimams lauke, pristatė keletą populiarių lauko žaidimų. Pastebėjome, jog čia mes esame daugiau panašūs negu skirtingi.
 
Įdomu buvo susipažinti ir su Akasia įmonės privačiu darželiu Bergene (Norvegija), kurio savitumą, bei ugdymo metodus ir principus stendiniame pranešime pristatė lituanistinės mokyklos mokytoja Vilma Endriulaitienė. Mokytoja visų klausia: „Ar žinote, ką Norvegijos vaikai darželyje veikai visą dieną? Ogi viską! Pedagogė pabrėžia, jog pagrindinis vaiko ugdymosi metodas – laisvas žaidimas, kurio metu vaikai gali žaisti su viskuo, kas yra saugu. Pagrindinės žaidimo priemonės lauko aplinkoje yra smėlis, vanduo, purvas, medžiai, sniegas, akmenukai, šakelės ir kt. O svarbiausia, kad vaikai, žaisdami lauke, turi visišką teisę išsipurvinti ir dėl to nesirūpinti!
 
Diskutuojant su konferencijos dalyvėmis paaiškėjo, kad Lietuvos darželiai, norintys įrengti ir plėtoti lauko erdves, siekiantys, kad vaikai kuo daugiau turiningo ir prasmingo laiko praleistų lauke, vis dar susiduria su tam tikrais iššūkiais. Mūsuose dar nemažai tėvelių nuogąstauja, kad vaikai nesušaltų, nesušlaptų ir neišsipurvintų žaisdami lauke. Pasirodo, turime ko pasimokyti iš Norvegijos darželių pedagogikos, kurios vienas iš principų – jei vaikas šiandien iš darželio grįžo švarus, tai jo diena nebuvo smagi ir gera.
 
Trumpas konferencijos pristatymas čia.