Emokykla.lt
Vartotojų naujienos Kaip aplinką paversti ugdymo įrankiu?
 

Kaip aplinką paversti ugdymo įrankiu?

2017-07-14
Susijusios temos: Tarptautiniai projektai
Kaip aplinką paversti ugdymo įrankiu?
Jolanta VARANAVIČIENĖ ir Ona NEMURIENĖ
Kauno r. Karmėlavos lopšelis-darželis „Žilvitis“
 
Vietos, kuriose gyvename ar keliaujame, moko ir ugdo mus visą gyvenimą. Ar mokytojai pakankamai išnaudoja vietą, kaip vaiko ugdymo šaltinį? Kaip reikia „skaityti“ miestą, muziejų ar tiesiog aplinkinių namų architektūrą? Kaip ugdyme panaudoti gyvenamosios vietos ypatumus?
 
Per dvidešimt mokytojų iš įvairių Europos šalių mokėsi „skaityti miestą ir dalytis kraštovaizdžiais“ nuostabioje Graikijos saloje – Santorinyje. Kaip aplinką, kurioje gyvename, paversti ugdymo įrankiu? Kitas klausimas – kaip aplinką, kurioje keliaujame, paversti saviugdos įrankiu? Šie klausimai buvo pagrindinė Erasmus+ projekto „Vaikystė be sienų: atviri sau ir kitiems“ kursų „Dalijimasis kraštovaizdžiu“ (angl. „Sharing landscapes“) tema.
 
Miestas, miestelis ar kaimas, kuriame yra mokykla, gali tapti knyga. Daugiasluoksne, daugiaprasme, laukiančia savo skaitytojo – vaiko ir mokytojo. Ugdyme mes galime pasitelkti savų miestų ir miestelių žmones, pastatus, gamtą, garsus. Kaip tai padaryti? Tiesiog į ugdymą žvelgti kūrybiškiau ir atviriau, išeiti iš savo, ugdytojo, „dramblio kaulo bokšto“ ir pamatyti, kad be knygų, pratybų sąsiuvinių, metodinių nuorodų ir įvairiausių „nuokrypų“ iš viršaus egzistuoja realus gyvenimas, kuriame gyvename realiu laiku. Sakysite, ar reikėjo vykti į Santorinį, kad paaiškėtų tokios tiesos? Kartais tam, kad pamatytume save iš kito atskaitos taško, reikia atitrūkti, išvykti, pamatyti kitus kraštus, kitas mokyklas, sutikti kolegas iš įvairių Europos vietų.
 
Ką veikėme? Kursų vadovas David Powell su profesionalų komanda supažindino su kraštovaizdžio tyrinėjimo sąvokomis, pristatė mokymo(si) lauke metodus, kinetinio ir erdvinio mokymo(si) sampratas. Informacinių technologijų specialistas Pete Stevens supažindino su įvairiomis programėlėmis mobiliesiems įrenginiams, kurias išbandėme kurdami elektronines knygas ir pasakojimus apie gražiausią Santorinio salos kurortą Oia, filmukus apie visos savaitės veiklą Santorinyje, QR kodus liaudies muziejaus eksponatams, testus vaikams apie ūkininko veiklą Megalochori kaime, filmuodami ir iš vietinės tavernos tiesiogiai transliuodami graikiško maisto gaminimo procesus. Muziejuose fiksavome objektus mobiliosiomis priemonėmis, kūrėme vaikams pritaikytas interaktyvias programėles. Akrotiri archeologijos muziejuje išbandėme išplėstinės realybės (angl. „augmented reality“) bei 360 laipsnių fotografijos galimybes ugdyme. Vieta yra erdvė idėjoms. Laikydamiesi šios koncepcijos, Oia miestelyje ieškojome vaizdų, įprasminančių duotas idėjas. Suvokėme, kad fotografavimas nėra vien tik vaizdų fiksavimas, bet taip pat gali būti ir sąmoningas miesto skaitymas, suvokimas.
 
Pyrgos Kalistis miestelyje gavome užduotį paimti interviu iš vietinių gyventojų ir sukurti vaizdo filmuką apie turtingą miestelio istoriją. Priešistoriniame Theros muziejuje turėjome pravesti edukacinius užsiėmimus – pristatyti vieną muziejaus objektą savo ugdomiems vaikams. Pasirinkome dviejų tūkstančių metų senumo vonią ir pravedėme edukacinę veiklą apie vandenį ir prausimąsi. Šios užduotys reikalavo ne tik interaktyvių programėlių išmanymo, bet ir gebėjimo bendrauti su žmonėmis, greitai reaguoti, atvirumo kitoms kultūroms.
 
Kursai buvo intensyvūs, pilni iššūkių, turtinantys ne tik profesine, bet ir asmenine prasme. Tikrai žinome, kad kitais metais mūsų darželio vaikų ugdymas bus gerokai įdomesnis, ir tai pastebės ne tik vaikai, bet ir jų tėvai.