Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
„Raganiukės“ teatras neša Einšteino žinutę: skaitykite vaikams pasakas – ir skaitykite daugiau

„Raganiukės“ teatras neša Einšteino žinutę: skaitykite vaikams pasakas – ir skaitykite daugiau

2020-07-10
Susijusios temos: Šeima Kūrybingumas Skaitymas
„Raganiukės“ teatras neša Einšteino žinutę: skaitykite vaikams pasakas – ir skaitykite daugiau
Kotryna Petraitytė
Vertingas, prasmę turintis kūrinys ar veikla turi ne tik sudominti, pralinksminti ir prikaustyti dėmesį, bet ir kurstyti vaizduotę, lavinti laisvąjį mąstymą bei, tuo pačiu, žmogaus laimei esminį emocinį intelektą.  
Vaikams nereikia dar vieno naujo išmaniojo ar lavinamojo žaislo! Vaikams reikia pasakose gyvenančių mitinių būtybių ir magijos. Manimi patikėti, žinoma, neprivalote! Tačiau leiskite pradėti citata: „Jei norite, kad jūsų vaikai būtų protingi, skaitykite jiems pasakas. Jei norite, kad jūsų vaikai būtų dar protingesni, skaitykite jiems dar daugiau pasakų.“ Ši mintis priskiriama ne kam kitam, o vienam didžiausių pasaulio protų – Albertui Enšteinui. Skamba paradoksaliai? Pasaulio fizikos genijus iš tiesų vaizduotei skyrė pirmesnę vietą nei faktinėms žinioms ir teigė tai, kuo, tikriausiai, nė vienas nedrįsime suabejoti – kiekvieno žinios turi ribas, o tuo tarpu vaizduotė – beribė. Būtent todėl, jo manymu, pasakos yra labai svarbus elementas vaiko vystymuisi – tik fantazuoti gebantis žmogus gali išgalvoti tai, ko dar nėra, ir taip leisti sau ir pasauliui veržtis pirmyn. Karantino ir vasaros laikotarpiu, kai vaikų klausimą „ką veikti?“ dažnai norime atremti filmukais ar naujais žaislais, „Raganiukės“ teatro kūrybinė grupė kviečia pagalvoti apie vaikams siūlomo turinio prasmę ir galimas alternatyvas.
 
Ginti įprotį vaikus apstatyti išmaniaisiais žaislais, pramogine literatūra ir filmukais galėtumėte sakydami, kad jie „prifarširuoti“ naudingų pasaulio pažinimo faktų, o išmanūs žaislai vaiką supažindina su technologijomis ir jų galimybėmis. Bet kur įsiterpti ir išsikeroti taip svarbiai ir naudingai vaiko vaizduotei, jei dažno šiuolaikinio filmuko vaizdai keičiasi kas kelias sekundes, o išmanieji žaislai viską daro – eina, važiuoja, skrenda, kalba – patys?
 
Vertingas, prasmę turintis kūrinys ar veikla turi ne tik sudominti, pralinksminti ir prikaustyti dėmesį, bet ir kurstyti vaizduotę, lavinti laisvąjį mąstymą bei, tuo pačiu, žmogaus laimei esminį emocinį intelektą. Tokią galimybę suteikia daugiasluoksnė kūryba – pasakos, vaikų teatrai, menas, lėti filmukai – užsiėmimai, kurie savo esybe yra ne iki galo užpildyti, tiksliau, užsipildo tada, kai turi auditoriją, žmogų, kurio vaizduotėje gali atgyti. Tik įjungęs savo fantaziją vaikas gali priversti paprastą popierinį lėktuvėlį skristi ir tik atkakliai siekiant tikslo bei patikėjus stebuklu pasakoje – ir gyvenime – pasiekiama laiminga pabaiga.
 
Kviesdamas nepamiršti svajoti, „Raganiukės“ teatras karantino laikotarpiu laikinai savo veiklą perkėlė į ekranus. Teatro kūrybinė grupė ėmėsi kurti vaidybinius filmukus, kuriuose jau pamilti pasakų herojai leidžiasi į nuotykius ir vaikus kviečia keliauti kartu. Be ypatingų specialiųjų efektų, animacijos ir su gera doze vaizduotės kuriami iki 10 minučių trukmės filmukai, kuriuose lėtai, vaikams suprantama kalba ir simboliais narpliojamos draugystės, meilės, iššūkių, pasaulio pažinimo paslapčių kupinos temos. Tokie filmukai, panašiai, kaip skaitomos ar teatre vaidinamos pasakos, vaiką švelniai veda atradimo, supratimo ir pažinimo keliu – matydami pasaulį per sau suprantamą prizmę, vaikai ima atrasti naujas idėjas ir galimybes. Būtent tai, o ne faktų bagažas, vaikui vėliau leidžia drąsiai priimti jam metamus gyvenimo iššūkius ir rasti atsakymus net pačiose kebliausiose situacijose – juk jos, kitaip, nei faktai, niekada nebūna standartiškos. Sveikintina ir filmukų trukmė – teigiama, kad atsitraukti nuo ekrano ir pereiti prie kito užsiėmimo vaikui lengviau, kai pasakojimas ar jo etapas baigiasi.*
 
Kalbėdama apie naujus „Raganiukės“ teatro projektus režisierė R. Urbonavičiūtė sako, kad kurti vaikams – didelė atsakomybė, tam tikra misija. Pasakose, kaip ir gyvenime, dažnai nutinka ir skaudžių, net žiaurių įvykių, tačiau stengimosi to užmaskuoti ir teisinimosi „tu dar per mažas“ vaikų teatre nėra – ir negali būti. Juk būtent čia ir glūdi didžiulė pasakų nauda – vaikui leidžiama suprasti, kad gali būti visaip, tačiau beiselgiantys teisingai, kovojantys už gėrį galiausiai nugalės ir gyvens „ilgai ir laimingai“.
 
Multimilijonierius E. Musk, neseniai į kosmosą kartu su NASA paleidęs pirmą komercinę raketą SpaceX, specialiai savo vaikams įsteigė mokyklą „Ad astra“ (joje priimti dar keli ypač gabūs vaikai, dabar mokykloje yra apie 40 mokinių). Mokykloje sustiprintai mokomasi technologijų, matematikos ir etikos, o kalbos, menai ir kūrybinis rašymas yra greičiau išimtis iš mokymosi plano, nei taisyklė – paprastai dalykai visai nedėstomi. Vaikai studijuoja dirbtinio intelekto darbą, diskutuoja globalinėmis temomis, mokosi apskaičiuoti ir projektuoti naujus objektus. Tačiau kaip jiems žinoti, kad projektuojant tuos objektus ir suklydus skaičiavimuose pasiduoti neverta, nes tik drąsiai kovojantys už savo tyras svajones gyvens „ilgai ir laimingai“? Kaip jiems patikėti, kad jie gali daugiau, nei sako skaičiai ir dabar egzistuojanti teorija? Juk ir patys šviesiausi protai daugybę metų buvo įsitikinę, kad Žemė plokščia. Skaitykite vaikams pasakas – ir skaitykite jų daugiau.
 
Vaikų teatro „Raganiukė“ filmukus, pasakų skaitymus, naujas iniciatyvas bei informaciją apie vasaros spektaklius sekite Raganiukės teatro Facebook paskyroje.
 
*Kiek kartų teko susipykti su vaiku, kai lygiai po valandos jį norėjote atitraukti nuo ekrano? Čia, anot minėtojo psichologo B. Bettelheim, abu – tiek vaikas, tiek tėvai – turi pagrindą supykti. Tačiau negi mes patys nesusierziname, kai įtemptu serialo momentu pasibaigia serija? Tik mes, kitaip, nei vaikai, galime paspausti mygtuką „kitas“ ir tuoj pat sužinoti, kas bus toliau. Tuo tarpu vaikas privalo laukti kitos dienos, kada jam bus leista tęsti. Natūralu, kad tai erzina ir sukelia pykčių – vaikai savo emocijų dažnai nė nesistengia slėpti ar slopinti. Psichologas pataria – tam, kad to būtų išvengta, būtina „ekrano“ valandėles (ir bet kokius užsiėmimus)  nutraukti tinkamu metu – pasibaigus serijai, filmo daliai ar siužeto etapui. Sau šią užduotį suaugusieji gali pasilengvinti vaikams parinkdami trumpesnius, į serijas suskaldytus filmukus. Lėtas veiksmas ir trumpas pasakojimas jokiu būdu nereiškia, kad vaikas nuobodžiaus – darbuosis jo vaizduotė.