Emokykla.lt

Pokalbiai, skatinantys pažintinę vaiko raidą

2015-07-08
Pokalbiai, skatinantys pažintinę vaiko raidą
Joana Grygutis, psichologė
Ikimokyklinio amžiaus vaikai puikiai suvokia, kad užduodami klausimus suaugusiesiems gali patenkinti savo smalsumą, sužinoti naujų dalykų, todėl labai svarbu į tai žiūrėti rimtai ir taip pat atsakingai atsakyti į juos.
Kodėl svarbu kalbėtis su vaiku
 
Vaiko  psichinių pažinimo funkcijų raida priklauso nuo daugelio veiksnių: knygų skaitymo, paveikslėlių stebėjimo, pokalbių, elgesio su vaiku kaip su protingu ir sau lygiu asmeniu, rimto požiūrio į vaiko klausimus. Vaikas,  kuris geba bendrauti su suaugusiais žmonėmis, prašo, kad jam skaitytų eilėraštukus, pasakas, istorijas, nori spręsti galvosūkius, minti mįsles.
 
Šiuo metu galima įsigyti įvairių, kokybiškų, patraukliai iliustruotų, papildytų naudinga informacija leidinių, kuriuos smagu ne tik vartyti,  bet ir skaityti. Vertingiausi pokalbiai su vaiku vyksta skaitant ir aptariant perskaitytą pasakojimą. Tokie pokalbiai skatina vaiko pažintinę raidą, todėl šiems pokalbiams dera negailėti laiko.
 
Rimtas pokalbis paprastai prasideda nuo vaiko užduoto klausimo. Dažniausiai vaikai suaugusiuosius užverčia klausimais, tad nėra ko baimintis, kad vaikui bus neįdomu. Sunkiau būna suaugusiam žmogui paprastai ir suprantamai atsakyti į kai kuriuos vaiko klausimus.
 
Vaikų klausimai suaugusiesiems
 
Vyresnio ikimokyklinio amžiaus vaikų mąstymo vystymosi spartą galima numanyti pagal jų užduodamus klausimus. Vaikai gali pateikti iki keliolikos tūkstančių klausimų per metus. Labai svarbu į juos žiūrėti rimtai ir stengtis atsakyti kuo nuoširdžiau.
 
Vaikai klausinėja jusdami tam tikrą abejonę. Kartais net jų klausimas sufleruoja vieną iš atsakymo variantų. Tokiu atveju jie nori pasitikrinti, ar teisingai mąsto. Suaugusiojo atsakymas yra tarytum vaikiško mąstymo galutinis  patvirtinimas. Tas atsakymas paprastai yra priimamas kaip vienintelis teisingas ir nekritikuojamas.
 
Rimtas požiūris į vaikų klausimus
 
Ikimokyklinio amžiaus vaikai puikiai suvokia, kad užduodami klausimus suaugusiesiems gali patenkinti savo smalsumą, sužinoti naujų dalykų, todėl labai svarbu į tai žiūrėti rimtai ir taip pat atsakingai atsakyti į juos. Kartais vaikų užduodami klausimai nėra aiškiai suformuluoti, tačiau ne visada verta juos taisyti.
 
Verčiau taisyklingai atsakyti, o ne kritikuoti klausimo konstravimo tvarką. Vaikas, pateikęs klausimą, nori išgirsti atsakymą, o kalbos taisyklių mokymas gali jį tik atbaidyti nuo tolesnio smalsavimo ir žinių paieškos.
 
Namuose vaikai dažniausiai užduoda gerokai daugiau klausimų nei darželyje. Taip yra dėl skirtingos aplinkos: darželyje vaikų yra daug, o auklėtoja viena ir negali vienu metu atsakyti į visų vaikų klausimus. Be to, stebimi būrelio bendraamžių, vaikai rečiau drįsta užduoti klausimus.
 
Namuose vaikas jaučiasi daug laisviau. Užduodamas klausimą gali sutelkti kitų dėmesį tik į save, gali neskubėdamas suformuluoti klausimą ir reikalauti atsakymo į jį. Namuose vaikas jaučiasi drąsiau ir laisvai gali gilintis į pokalbį jį dominančia tema. Neatsižvelgiant į tai,, kur vaikas pateikia klausimą, suaugusieji privalo kantriai ir dėmesingai jį išklausyti ir atsakyti į klausimą.
 
Suaugusiųjų atsakymai
 
Suaugusiųjų pareiga yra tinkamai atsakyti į vaikų pateikiamus klausimus. Atsakydami į vaikų klausimus turėtume laikytis tam tikrų taisyklių:
  • Į vaiko klausimus atsakyti reikia noriai ir laisvai. Nederėtų vaikui pamokslauti ir prikaišioti, kaip reikia mąstyti. Pokalbis turi būti laisvas ir skatinantis vaiką domėtis toliau.
  • Vaikai formuluoja trumpus klausimus ir tikisi trumpų atsakymų. Ilgi suaugusiųjų išvedžiojimai vaikams yra nuobodūs, varginantys ir galiausiai sukelia dar daugiau neaiškumų, nei atsako į dominantį klausimą. Verčiau atsakyti taip, kad vaikas norėtų toliau klausti, nes tik tokiu būdu sukauptos žinios jam bus įdomios ir ilgiau išliks atmintyje. Ilgi atsakymai gali atbaidyti vaiką domėtis kitą kartą, baiminantis sulaukti ilgo išvedžiojimo vietoj trumpo atsakymo.
  • Atsakymai į klausimus neturėtų būti labai išsamūs ir nuodugnūs. Jie padeda vaikui formuoti aktualią žinių sistemą, sužadina smalsumą ir norą kelti kitus klausimus, į kuriuos reikės atsakyti jau išsamiau.
  • Atsakymai turi būti teisingi, o juos pateikiant būtina atsižvelgti į intelektinius vaiko gebėjimus, t. y. gebėjimą juos suprasti. Jokiu būdu negalima vaikui meluoti. Jei nežinote atsakymo verčiau pasakykite: „Šiuo metu nežinau, bet sužinosiu ir būtinai tai tau pasakysiu“. Aišku, tokį pažadą būtina vykdyti ir negalima to atidėti labai ilgam laikui. Vaikas praras pasitikėjimą ir, kitą kartą išgirdęs tokį pasakymą, iš karto nuspręs, kad atsakymo gali ir nesulaukti.
Labai dažnai vaikas, užduodamas klausimą, iš anksto žino, koks bus atsakymas. Todėl svarbu atidžiai išklausyti, ką jis sako, kad galėtumėte logiškai atsakyti. Tai veiksmingas būdas skatinti vaiko mąstymą.
 
Puikus būdas, skatinantis vaiką klausinėti, yra kartu žiūrėti ir aptarinėti paveikslėlius. Tuo metu lavėja ne tik kalba, mąstymas, bet ir regimoji atmintis, formuojasi asociaciniai ryšiai.
 
Bendro paveikslėlių žiūrėjimo nauda
 
Gerai išvystyta regimoji atmintis yra labai reikalinga pradiniame mokymosi skaityti ir rašyti etape,  taip pat mokantis pirmųjų matematikos veiksmų. Norėdamas suvokti tai, kas pavaizduota paveikslėlyje, vaikas turi išmokti ilgesnį laiką sukoncentruoti savo dėmesį. Taip pat jis turi išmokti apžvelgti ne tik tai, kas yra paveikslėlio centre, bet ir jo pakraščiuose.
 
Tokiam veiksmui reikalingos nemenkos protinės pastangos, nes tokio stebėjimo metu vaikas privalo atpažinti ir susieti į visumą visus paveikslėlyje esančius elementus. Tai, kad vaikas sugeba dėmesingai žiūrėti filmą, dar nereiškia, jog jis geba ilgesniam laikui sukaupti dėmesį. Tam svarbios pastangos ir noras.
 
Judantys vaizdai ekrane savaime skatina koncentruoti dėmesį ir sekti juos žvilgsniu. Tačiau paveikslėliai knygose yra nejudantys. Norint susivokti, kas juose vaizduojama, reikalinga motyvacija (noriu sužinoti, kas jame yra pavaizduota) ir pastangos sutelkti dėmesį vedžiojant žvilgsnį nuo vieno paveikslėlio elemento prie kito ir susiejant juos į visumą.
 
Atliekant užduotį „Pažiūrėk atidžiai į paveikslėlį ir pasakyk ką pastebėjai“ galima įsitikinti, kad vaikai nesugeba ilgai sutelkti dėmesio ir minčių ties vienu paveikslėliu. Dauguma ikimokyklinio amžiaus vaikų, kaip, beje, ir pirmokų, neturi susiformavusio gebėjimo žvilgsniu apimti visą paveikslėlio vaizdą. Todėl paveikslėliai nėra jiems tokie įdomūs. Vaikai paprastai juos peržiūri greitai ir nenagrinėja detalių.
 
Aišku, yra ir tokių vaikų, kuriems patinka minėta veikla, tačiau dažniausiai – tai suaugusiųjų nuopelnas. Jie gana anksti vaikus išmokė sukoncentruoti dėmesį, todėl tokiems vaikams nagrinėti, kas pavaizduota paveikslėlyje, yra didelis malonumas ir nekyla sunkumų.
 
Būdai, kaip mokytis susikoncentruoti ir įsiminti
 
Geriausias būdas mokytis stebėti paveikslėlius yra knygučių skaitymas vaikui. Tai galėtų atrodyti taip:
  • Suaugusysis įsitaiso ant sofos, šalia atsisėda vaikas, prisiglaudžia ir pradedama skaityti pasakėlė, kurią vaikas pasirinko.
  • Kai skaitomoje knygelėje randamas piešinys, suaugusysis turėtų stabtelti toje istorijos vietoje, kuri yra vaizduojama piešinyje. Tada reikėtų atkreipti vaiko dėmesį į paveikslėlį, paskatinant: „Pažiūrėk ...“
  • Tyloje ir susikaupus galima keletą akimirkų individualiai apžiūrinėti paveikslėlį, o tada suaugusysis turėtų parodyti centrinę paveikslėlio dalį „Matai: ...“, tada vedant pirštu nukeliauti į paveikslėlio pakraščius „O štai čia, matai: ...“. Šitaip vaikas išmoksta prasmingai žiūrėti į paveikslėlius, žvilgsniu apimti visumą ir nuosekliai judėti stebimame plote.
  • Baigdamas skaityti pasaką suaugusysis turėtų paskatinti pokalbį apie tai, ką vaikas girdėjo ir ką matė paveikslėliuose. 
Organizuojant bendrą skaitymą verta atkreipti dėmesį į tam tikrus dalykus. Ne mažiau nei patogi vieta,  svarbu  ir geras apšvietimas. Tekstas neturi būti skaitomas labai greitai. Skaitant balsas turi būti ramus, bet perteikiantis nuotaiką. Dialogai turėtų būti jausmingi parenkant tinkamą balso tembrą personažui, kuris kalba.
 
Vieno puslapio perskaitymas apytiksliai turėtų trukti 3–5 minutes (papildomai pridėkite laiko paveikslėlių stebėjimuis ir aptarimui). Todėl knygos skaitymui turi būti skiriama pakankamai laiko. Pasaka prieš miegą nėra tas pats, kas skaitymas norint lavinti tam tikrus gebėjimus. Šiuo atveju turėtų būti parinktas laikas, kai vaikas yra budrus ir nepavargęs.
 
Kiekviena veikla, kurią vaikas žino atliksiantis su suaugusiuoju, yra jam labai maloni ir laukiama. Vaikas žino, kad tai laikas, kurio metu visas dėmesys bus skirtas tik jam, o artumas, prisilietimai, apkabinimai suteiks jam be galo svarbų saugumo jausmą. Todėl net nepatraukli veikla (jei ją vaikas turėtų atlikti vienas) tampa įdomi. Vaikas mielai klauso, stebi ir nori tai tęsti.
 
Kartu stebimas paveikslėlis ir jo analizė moko ilgesniam laikui koncentruoti dėmesį. Suvokdamas paveikslėlio visumą vaikas mokosi susieti vaizdą su prieš tai girdėtu tekstu. Pokalbiai apie tai, kas buvo pamatyta ar išgirsta, leidžia lengviau įsiminti. Todėl atsakymai į vaikų pateikiamus klausimus yra labai svarbūs.
 
Nereikia nuolat taisyti vaikų kalbos, pamokslauti ar moralizuoti. Vaiko painiai išsakytą klausimą verta tiesiog pakartoti taisyklingai, pasiteiraujant, ar teisingai supratote klausimą. Tokiu netiesioginiu pamokymu, kaip reikia užduoti klausimus, vaikas pasinaudos klausdamas kitą kartą.
 
Taip pat svarbu ir naudinga yra pagirti vaiką už tai, kad jis domisi, ieško atsakymų į dominančius dalykus.
 
Straipsniai, susiję su tema:
Daugiau psichologės Joanos Grygutis straipsnių:
Jei Jums kyla klausimų, susijusių su ikimokyklinio ar priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymu, parašykite mums: info@ikimokyklinis.lt. Ugdymo specialistai, teisininkai ir kiti specialistai mielai Jums atsakys. Daugiau klausimų ir atsakymų ieškokite skiltyje D.U.K.
 
Draudžiama bet kuriuo būdu ar pavidalu kitur naudoti ir platinti portale esančią tekstinę, grafinę informaciją be raštiško www.ikimokyklinis.lt sutikimo. Jei sutikimas gautas, būtina nurodyti www.ikimokyklinis.lt su nuoroda kaip šaltinį.