Emokykla.lt

Autizmo supratimo dieną kvietė plėsti pažinimo ribas

2015-04-04
Autizmo supratimo dieną kvietė plėsti pažinimo ribas
Indrė SEKEVIČIENĖ
Balandžio 2 d. visuomenė buvo kviečiama išgirsti ir suprasti žinią, kad šalia esantis kitaip nei įprasta besielgiantis žmogus gali turėti autizmo spektro sutrikimą. Kaune minimos Tarptautinės autizmo supratimo dienos rengėjai ir dalyviai skatino plėsti pažinimo ribas ir priimti šalia esantį ypatingąjį.   
Ar vienodai reaguotume į parduotuvėje parkritusį vaiką, į troleibuse prisilietimo bijantį jaunuolį, laiptinėje klykiantį paauglį, jeigu žinotume, kad jis turi neurologinį sutrikimą, bet nepasiduotume pirmiausia į galvą šovusiai minčiai „Siaubas, kokie ožiai“, „Netikęs auklėjimas“? Balandžio 2 d. visuomenė buvo kviečiama išgirsti ir suprasti žinią, kad šalia esantis kitaip nei įprasta besielgiantis žmogus gali turėti autizmo spektro sutrikimą. Kaune minimos Tarptautinės autizmo supratimo dienos rengėjai ir dalyviai skatino plėsti pažinimo ribas ir priimti šalia esantį ypatingąjį.    
 
„Autizmo spektro sutrikimą turintys žmonės yra tarp mūsų. Ir jų vis daugėja. Būtina šviesti visuomenę – kuo daugiau sužinos, tuo didesnė tikimybė, kad gebės suprasti, priimti žmones tokius, kokie jie yra. Dažnai tėvai bijo žmonių reakcijos ir nedrįsta kartu su savo negalią turinčiu vaiku eiti į teatrą, baseiną, vaikų žaidimo kambarį“, – sakė autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus ugdančio Kauno vaikų abilitacijos centro laikinai einanti direktoriaus pareigas Raimonda Juknevičienė. 
 

Skatino potyriais nugalėti baimę

Kotryna laikė užspaudusi ausis ir vis rėkė. Šalia persirengimo kambaryje esančios moterys sunerimo, ar verta vesti vaiką į baseiną, jei jis taip reaguoja. Pasirodo, verta. Pajutusi šiltą vandenį, mergaitė nurimo ir ėmė šypsotis. Kiti Kotrynos bičiuliai verkė išeidami – pirmą kartą apsilankę Kauno plaukimo centro baseine jie džiaugėsi atradę naujų puikių potyrių. „Mes vis galvojome čia ateiti, bet nedrįsome. Nežinojome, kokios sūnaus reakcijos tikėtis, pagaliau, kaip į jį reaguos aplinkiniai. O dabar džiaugiamės ir tikrai ateisime vėl“, – sakė pirmoko Kasparo mama Ala.  
 
Taip Kauno vaikų abilitacijos centro ugdytiniai ir jų artimieji pradėjo minėti Tarptautinę autizmo supratimo dieną. Vėliau renginiai persikėlė į centro ir miesto erdves. Kauno vaikų abilitacijos centro ir Kauno r. Garliavos Jonučių progimnazijos auklėtiniai kartu su ilgamete bičiule dailininke Rasa Labine išbandė tapymo ant šilko meną. Tiesa, prieš septynerius metus auklėtiniai buvo nutapę panašų paveikslą, kuris puošia Kauno vaikų abilitacijos centrą. Šįkart sukurtas spalvingas pavasarinis darbas gražaus bendradarbiavimo 10-mečio proga iškeliaus į Kauno r. Garliavos Jonučių progimnaziją. „Šie vaikai yra apdovanoti. Stebiu, kaip negalios virsta privalumais: be galo ryškus spalvų pojūtis, išskirtinės dėmės, formos, dydžiai. Vaikų kūriniai yra kaip atskiros istorijos: viskas pasakojama piešiniais“, – žavėdamasi vaikų kuriamu darbu sakė dailininkė. 
 

Neigiamos patirtys skatina veikti

„Manau, kad šviesti apie šalia esančius kitokius žmones svarbu nuo mažens. Vyresni jau yra įgiję tam tikrų stereotipų, socialinių taisyklių, kurios apsunkina pažinimą ir ryšį“, – sakė Kauno r. Garliavos Jonučių progimnazijos Pradinio ugdymo skyriaus vedėja Audra Galvanauskienė. Pati auginanti vaiką su autizmo spektro sutrikimu, A. Galvanauskienė prisipažino ne kartą susidūrusi su visuomenės smerkimu ir kritika, kurie gimė iš žinių stokos. Todėl labai svarbu, kad šeima, mokykla sudarytų sąlygas pažinti tuos, kurie turi tam tikrų sutrikimų. „Mūsų moksleiviai dažnai susitinka su Kauno vaikų abilitacijos centro ugdytiniais. Iš pradžių vaikai buvo nedrąsūs, nežinojo, ko tikėtis, tačiau dabar čia atvažiavę jie jaučiasi kaip namuose. Kai centro vaikai atvyksta pas mus, jie taip pat yra labai šiltai sutinkami“, – sakė A. Galvanauskienė. Anot jos, įvairiausių bendrų veiklų vykdymas, betarpiškas bendravimas visoms pusėms yra labai naudingas – susipažinusieji su ypatingais vaikais niekuomet nepuls smerkti, o ypatingieji įgis naujų patirčių, mokysis ir ugdys bendravimo įgūdžius.
 
Į Kauno vaikų abilitacijos centro rengiamą Tarptautinės autizmo supratimo dienos šventę atvykusi Kauno r. Garliavos Jonučių progimnazijos pirmoko mama Jelena teigė ugdanti vaiką neskirstyti žmonių: tai, kad šalia esantis vaikas yra kitoks, dar nereiškia, kad jis yra blogas.  „Mano sūnus, prieš atvykdamas čia, šiek tiek sunerimo – nežinojo, ko laukti. Tačiau po renginio jautėsi gerai ir pasakė, kad čia ugdomų vaikų elgesys yra kitoks, bet viskas buvo šaunu“, – sakė septynmečio Roberto mama. Kartu su Robertu besimokančio Dovydo mama Ilona taip pat džiaugėsi sūnaus įgyjama patirtimi pamatyti, suprasti ir priimti šalia esantį kitokį vaiką. „Manau, kad tokios patirtys užtvers kelią pašaipoms, kurios labai atsiliepia vaiko gyvenimo kokybei“, –  sakė pirmoko mama. 

Dalijosi patirtimis su praeiviais
 
Tarptautinės autizmo supratimo dienos minėjimui persikėlus į Kauno senamiestį, čia susirinkę renginio dalyviai siekė supažindinti praeivius su autizmo spektro sutrikimu, galimybėmis padėti ir į viską pažvelgti kitu kampu. Renginį viešosiose miesto erdvėse organizavusios asociacijos „Kitoks vaikas“ vadovė Aušra Stauskienė balandžio 2-osios orą prilygino autizmui: nenuspėjamas, besikeičiantis, nepastovus. Nors oras nelepino, renginio tikslas pabūti kartu ir surasti bendraminčių – pasiektas. 
 
Rasti ryšį su gyvūnais vaikams ir visiems besidomintiems padėjo Kaniterapinės pagalbos centro atstovai, dailės studija „Menų kambarys“ vedė dailės terapijos užsiėmimus bei dalyviams dovanojo rankų darbo autizmo supratimo apyrankes (jas pinti padėjo Kaune studijuojantys Indijos piliečiai). Rotušės aikštėje vykusio renginio metu Kauno vaikų abilitacijos centras organizavo piešimą kreidelėmis, Kauno tvirtovės „Rotaract“ klubas susirinkusiuosius vaišino arbata ir bandelėmis, Kovo 11-osios mokyklos atstovai kvietė pajudėti šokio ritmu, prisijungė akademinės bendruomenės atstovai. 
 
 
Tinkama pagalba – svarbus progreso veiksnys

Autizmas – neurologinis sutrikimas, veikiantis kalbos, socializacijos, mokymosi ir elgesio sritis. Dėl jų keičiasi vaiko santykis su pasauliu, gebėjimas jį pažinti. Šis sutrikimas berniukams diagnozuojamas penkis kartus dažniau nei mergaitėms: vienam iš 54 berniukų ir 1 iš 252 mergaičių. Vaikui vystantis, šis sutrikimas pasireiškia skirtingai, autizmo lemiami raidos sutrikimai taip pat yra individualūs. Ypač svarbu, kad šį sutrikimą turintis vaikas gautų tinkamą pagalbą, nes tik ji mokys komunikuoti, savarankiškai mokytis, deramai elgtis.  
 
Kauno vaikų abilitacijos centrą planuojama reorganizuoti – perkelti į didesnes patalpas Kauno Prano Daunio aklųjų ir silpnaregių ugdymo centre. Tai leistų priimti dvi eilėje laukiančias ikimokyklines grupes. Be to, vaikai įgytų pagrindinį išsilavinimą (šiuo metu centre veikia 2 ikimokyklinio ugdymo grupės ir 4 specialiosios lavinamosios klasės vaikams su autizmo sindromu).
 
„Kauno vaikų abilitacijos centras – ketvirta mūsų sūnaus ugdymo įstaiga. Centro specialistai sugeba taip motyvuoti ir ugdyti vaiką, kad ne tik šeimos nariai, bet ir aplinkiniai pastebi greitai vykstantį įvairiapusį progresą. Galimybė šioje ugdymo įstaigoje įgyti pagrindinį išsilavinimą yra labai svarbi, nes šis klausimas kėlė nemažą galvosūkį“, – džiaugėsi aštuonmečio Kristupo mama Indrė.  
 
  
Šaltiniai:
Nuotraukų autorė Indrė Sekevičienė