Emokykla.lt

5 suaugusiųjų žingsniai, skatinantys vaikus valgyti sveikatai palankų maistą

2016-12-08
Susijusios temos: Šeima Vaiko sveikata
5 suaugusiųjų žingsniai, skatinantys vaikus valgyti sveikatai palankų maistą
Raminta BOGUŠIENĖ, maisto technologė
Daugelis suaugusiųjų, siūlydami vaikui garuose virtą brokolį, galvoja, kad atžala jo nevalgys. Vis dar gaji suaugusiųjų baimė, kad mažametis liks alkanas. Tačiau šiais laikais sergama ne nuo bado, bet nuo pertekliaus.
Ne drausti, bet mokyti
 
Pirma, vaikai – mūsų atspindys. Jei mes priklausomi nuo cukraus, kurio yra ne tik saldumynuose, bet ir kasdienėje duonoje, nesistebėkime, kad vaikai nori visko, kas saldu. Mažamečiai ne tik per šventes, bet ir kiekvieną dieną prašys „nors vieno saldainiuko“.
 
Antra, vaikų nereikia kritikuoti ar ant jų pykti, kuomet jie prekybos centruose stveria spalvingomis etiketėmis padabintą sveikatai nepalankų gardumyną. Ne drauskime, o kalbėkime, pasakokime, kad nuo cukraus dantys genda, kad jame nėra jokių vitaminų ar mineralinių medžiagų, kad jis iš organizmo atima naudingas medžiagas. Mokykime, kad tai, kas sveika, reikia valgyti kiekvieną dieną, o nesveikus produktus vartoti tik retomis progomis.
 
Trečia, taip mąstyti turi visi vaikus supantys suaugusieji: ir tėvai, ir pedagogai. Todėl VšĮ „Sveikatai palankus“ šviečia suaugusiuosius ir vaikus visoje Lietuvoje ir didina mitybos raštingumą. Vaiko sveikatai palankios mitybos pagrindinius principus siekiame įdiegti kasdieniniame gyvenime šeimose ir ugdymo įstaigose. Mokymuose studijuojame etiketes būtent tų maisto produktų, kuriuos tėveliai dažnai perka savo vaikams. Tėveliai, močiutės nustemba, kad „vaikams skirti“ maisto produktai, padabinti linksmomis spalvingomis etiketėmis, dažnai nėra palankūs mažamečių sveikatai. Padedu išsirinkti iš tam tikros maisto produktų grupės sveikatai palankiausią alternatyvą. Nors tokius gaminius kaip saldinta varškė, jogurtai daugelis perka kaip kalcio šaltinį, mokymuose įrodau, kad tai ne kalcio, bet cukraus šaltinis.
 
Sudarykime sąlygas pasirinkti sveikatai palankų maistą
 
Jei vaikui leistume rinktis tarp saldainio ir obuolio, dažnas paimtų saldumyną. Tačiau mes, suaugusieji, turime sudaryti sąlygas kasdien rinktis tik iš sveikatai palankaus maisto. Ką tai reiškia? Vaikai reguliariai turi gauti sveikatai palankų maistą ne tik namuose, bet ir viešoje erdvėje – ugdymo įstaigose, restoranuose, kavinėse. Tik išugdę mažamečių sąmoningumą ir sudarę sąlygas rinktis iš sveikatai palankių produktų, auginsime sveikus ir laimingus vaikus. Nutukimas, širdies kraujagyslių ligos ir kitos sveikatos problemos nuolat didėja, nors vaistų vartojimas auga. Supraskime, kad vaistai gydo pasekmes, o priežastys glūdi gyvenimo būdo įpročiuose. Tik pakeitę mitybą sveikatai palankesne kryptimi sulauksime didesnių pokyčių sveikatos srityje.
 
5 suaugusiųjų žingsniai, skatinantys vaikus valgyti sveikatai palankų maistą
  1. Maitinkitės taip, kaip norite, kad maitintųsi jūsų vaikai. Suaugusiųjų mitybos įpročius perima atžalos, tad būkite joms sektinu pavyzdžiu. Neslėpkite daržovių šaldytuve, valgykite, pavyzdžiui, raugintus kopūstus vaikams matant. Jei pirmenybę teikiate bulvių traškučiams, o ne virtoms bulvėms, nesitikėkite, kad vaiką trauks sveikatos šaltiniai.
  2. Dažnai siūlykite paragauti sveikatai palankų maistą ir anksčiau ar vėliau mažametis jo ne tik paragaus, bet ir suvalgys. Nejauskite baimės, kad atžala liks alkanas, jei nepasiūlysite pakaitalų (sausainių, saldainių, bandelių, trapučių ir t. t.). Jei vaikas nevalgo košės, bet mielai vietoje jos sukerta sumuštinį, pirmojo patiekalo visada ir atsisakys. Geriau šiek tiek alkanas vaikas nei sotus nuo žalingo valgio. Be to, atsiminkite, kad maistas nėra nusiraminimo priemonė, žaislas, papirkimo įrankis, atpildas ar auklėjimo būdas.
  3. Prie naujo skonio vaiką pratinkite palaipsniui. Papildykite maistą sveikatai palankiais ingredientais – maltais sėmenimis ar saulėgrąžų sėklomis, uogomis ar daržovėmis, džiovintomis žemoje temperatūroje. Bent 20 proc. įprastų blynų, apkepų, virtinukų miltų keiskite viso grūdo miltais. Mažamečius taip pat pratinkite prie grūdinių kultūrų įvairovės, naudokite įvairesnius miltus (avižinius, grikių, kukurūzų, viso grūdo, spelta ir pan.). Atsipalaiduokite, net jei vaikai nedrįsta paragauti ko nors naujo. Tai normalus ir laikinas reiškinys, jei neduodami sveikatai nepalankūs maisto pakaitalai.
  4. Būkite kantrūs ir žinokite, kad tik jūs sprendžiate, ką vaikas turi valgyti. Nesugadinkite jų įgimto alkio ir saiko jausmo brukdami menkaverčius gardumynus ir liepdami suvalgyti viską, kas yra lėkštėje.
  5. „Suvalgyk, nes tai sveika“ pakeiskite į „Paragauk, tau patiks“. Jei būsite kantrūs, pasiūlysite pakankamai daug kartų sveikatai palankaus maisto vaikas ne tik paragaus, bet suvalgys, o kai paaugs – patiks.
Šiais metais pradėta vykdyti nacionalinė iniciatyva „Sveikatai palanki ugdymo įstaiga“, kurios įgyvendintoja VšĮ „Sveikatai palankus“ siekia kompleksinių vaikų maitinimo pokyčių ugdymo įstaigose. Iniciatyvos metu viešinama informacija, ką vaikai valgo ir geria kiekvieną dieną mokyklose ir darželiuose, su kokiomis maitinimo ir lavinimo problemomis susiduria ugdymo įstaigos. Šia iniciatyva siekiama didinti visos ugdymo įstaigos bendruomenės mitybos raštingumą ir gerinti vaikų maitinimą Lietuvos mastu.
Socialinio tinklo „Facebook“ bendruomenė „Sveikatai palanki mityba“plečiasi ir jungia žmones, kuriuos domina kompetentinga informacija apie sveikatai palankią mitybą namuose, ugdymo įstaigose ir viešojo maitinimo įstaigose.
Raminta Bogušienė – VšĮ „Sveikatai palankus“ direktorė, tarptautinio projekto HealthEDU turinio kuratorė, sveikatai palankios mitybos ir gyvenimo būdo propaguotoja, sveikatos specialistė, maisto technologė. Tel. 8 645 17 472, el. paštas  raminta.bogusiene@sveikataipalankus.lt.
 
Susiję: