Emokykla.lt

Skatiname vaikų žingeidumą – iš kur atsiranda motyvacija domėtis ir atrasti?

2019-07-24
Susijusios temos: Pedagogika
Skatiname vaikų žingeidumą – iš kur atsiranda motyvacija domėtis ir atrasti?
Miglė RIMEIKĖ
„Šiaurės licėjus“
Kaip gi sudominti vaikus ir padėti jiems išlikti motyvuotais, jums pasakoja „Šiaurės licėjuje“ Kaune patyrimines STEAM stovyklas vedanti mokytoja Laura Muliuolienė bei Robotikos akademijos turinio padalinio vadovas Kristijonas Vasiliauskas.
Galime pasidžiaugti, kad šiuolaikiniai vaikai yra itin žingeidūs – jiems neužtenka tik išgirsti žodinį paaiškinimą apie daiktus, veiksmus ar procesus. Vaikams labai svarbu tai ir pamatyti, paliesti ir patirti pačiam. Tačiau motyvacijos stoka – labai dažnas reiškinys šiame amžiuje. Vaikai nuo ankstyvo amžiaus yra apsupti teikiamomis gyvenimo įvairovėmis, tiek materialiomis tiek nematerialiomis. Tad, laikui bėgant, net paprasčiausios veiklos pateikimas turi būti naujas, įdomus, žavintis bei žadinantis smalsumą. Kaip gi sudominti vaikus ir padėti jiems išlikti motyvuotais, jums pasakoja „Šiaurės licėjuje“ Kaune patyrimines STEAM stovyklas vedanti mokytoja Laura Muliuolienė bei Robotikos akademijos turinio padalinio vadovas Kristijonas Vasiliauskas.
 
Motyvacijos svarba
 
Motyvacija mus veda pirmyn į pažinimo pasaulį. Pažinimas – tai varomoji ir kuriamoji jėga, be kurios neįsivaizduojami nauji išradimai, pasiekimai, naujovių įgyvendinimas. Motyvacija vaikus skatina domėtis, ieškoti, analizuoti, pateikti kuo geresnį rezultatą. Tad labai svarbu, kad vaikai visame kame: knygose, eksperimentuose, atradimuose, visoje mus supančioje aplinkoje ar ypač kasdieniniuose darbuose išliktų motyvuoti.
 
„Šiuolaikiniuose vaikuose nepastebėjau jokios motyvacijos stokos. Jie ypač žingeidūs. Tačiau vaikų motyvacijos ir dėmesio centru tapo ne mokslai ir nuotykiai lauke, o kompiuteriniai žaidimai. Jie ypatingai patraukia savo turiniu bei įvairiais efektais ir istorijomis. Tačiau jei kalbame apie motyvaciją mokymuisi – mokytojams bei tėvams tenka būti vis išradingesniems“, – pastebi Kristijonas Vasiliauskas.
 
 
„Motyvuodami vaikus pasitelkime pokalbį, diskusiją, žaidimus, įvairias „misijas“ ar iššūkius. Leiskime vaikui išbandyti ir patirti įvairias veiklas – vasarą tam puikiai tinka teminės stovyklos. O namuose net elementariausi ir ne itin mėgstami darbai (indų plovimas, grindų siurbimas, dulkių valymas) gali tapti žaidimu. Tereikia šiek tiek fantazijos ir indų plovimas taps „Burbulų švente”, dulkių valymas „Dailininko dirbtuvėmis“, grindų siurbimas „Dramblio pietumis“, – pataria pedagogė L. Muliuolienė.
 
Robotikos akademijos turinio padalinio vadovas išskiria, kad šiuolaikinių vaikų motyvaciją labiausiai sužadinti padeda jų veiklos prasmės suvokimas. Kai vaikai pajaučia, kad tai, ką daro nešą pokytį, kad tai yra smagu, yra matomas progresas jo veikloje – tai skatina veikti toliau. O smagios, įtraukiančios veiklos skatina įsitraukti. Norint sudominti vaikus, būtina naudoti jų kalbą, būti susipažinus su madingais žaidimais, žaislais, hobiais, filmais. Tik skiriant laiko vaikų pramogų, hobių išbandymui, galima prieiti prie jaunų asmenybių ir panaudoti šias naujoves skatinant veikti. Galima skaičiuoti ledus ir braškes, tačiau galima skaičiuoti pokemonus ir superherojus. Spėkite, kurios pamokos vaikai klausysis atidžiau?
 
 
STEAM principai motyvacijai didinti
 
STEAM – gamtos mokslus, technologijas, meną, inžineriją ir matematiką apjungianti veikla ne tik skatina vaikus tyrinėti, bet ir skatina jų motyvaciją. Tokios veiklos mokina vaikus mąstyti kritiškai, kelti hipotezes ir jas patikrinti, įvertinti praktiškai. Norimo rezultato siekimas – geriausia motyvacija vaikams, net jei iš pirmo žvilgsnio užduotis gali pasirodyti per sunki.
 
„Šioje veikloje vaikai nelieka nuosaikūs stebėtojai, jie tampa dalyviais. Galėdami patys dalyvauti veikloje ir tiesiogiai prie jos prisiliesti, vaikai daug geriau įsimena, įsisavina, analizuoja, mokosi bendrauti, išgirsti, ieškoti kompromisų, ugdo valią ir kantrybę , kas šiuolaikinei kartai ypač aktualu. Taip, palaipsniui auga motyvacija padaryti ir padaryti ne bet kaip, nes STEAM veikloje svarbus galutinis rezultatas. STEAM veikla, kaip žinia, apjungia kelias veiklas, tad net nemėgstama, nežinoma, nepatirta veikla, jos neišskiriant, tampa būsimo rezultato dalimi. O pasiektas norimas rezultatas visuomet suteikia pasitenkinimo, pasididžiavimo jausmą ir norą padaryti geriau“, – pastebi „Šiaurės licėjuje“ Kaune patyrimines, STEAM metodika grįstas, stovyklas vedanti pedagogė.
 
„STEAM vaikų ugdyme pasitarnauja kaip greitas, visapusiškas ir viską apjungiantis rezultatas. Kalbant apie labiausiai išplėtotą STEAM sritį robotiką, yra labai smagu, kai teoriškai pamokos metu aptartus dalykus, vaikai iš karto gali panaudoti ir įgalinti praktikoje. Tai leidžia augti pasitikėjimui savo jėgomis, augina gebėjimą taikyti žinias, spręsti problemas. Praktiškai išmėginti teoriniai konceptai pagiliną jų suvokimą, moko vaikus greitai kelti hipotezes ir jas patikrinti realiomis sąlygomis. Vaikai tuomet supranta, kaip skirtingų disciplinų dalykai yra susiję. Matomas globalus problemos suvokimas leidžiantis atrasti efektyviausią sprendimą bei padeda vaikams suvokti, teorinių žinių naudą, praktikoje“, – teigia K. Vasiliauskas.
 
 
Patarimai veikloms namuose
 
„Namuose atlikdami įvairius buities darbus pakvieskite vaiką tai daryti kartu, užduokite įvairius, net pačius primityviausius klausimus, leiskite vaikams viską paliesti, ką galima ir paragauti, pasiūlykite padaryti įvairių, neįtikėtinų eksperimentų ir atradimų, nebijokite žaisti, susitepti, pasirodyti juokingi ar suklysti, kaip tai darome mes pedagogai Šiaurės licėjaus Kaune stovyklose. Naudodami įvairius produktus klauskite vaiko: „Kas tai yra?“, „Kaip tai atsiranda?“, „Kam reikalingas produktas?“, „Ką su juo galima padaryti, nuveikti?“ ir pan. Sulauksite daug netikėtų, įdomių, neįprastų minčių, tad pagirkite vaiką už jo žinias ir išmonę. Papildykite diskusiją savo turimomis žiniomis, tai ypač skatina vaikų žingeidumą ir motyvaciją“, – pataria „Šiaurės licėjaus“ stovyklose Kaune dirbanti pedagogė.
 
Norint išlaikyti motyvaciją svarbu vaiką pagirti. Viskam reikia laiko ir kantrybės, tad ir mažiausias žingsnelis pirmyn vaikui yra labai svarbus. Vėliau vaikui jau ir pačiam taps smagu padaryti geriau, daugiau. Taip, po truputį, atsiras motyvaciją ir noras daryti gerai, o nepasisekus nepamirškite priminti vaikui, kad klaidos mums padeda išmokti ir suprasti, tai labai svarbi ir neatsiejama motyvacijos dalis.