Emokykla.lt

Lauko pedagogika sprendžia darželių problemą, ugdo sveikus vaikus

2014-08-12
Susijusios temos: Pedagogika Šeima Ugdymo įstaigos
Lauko pedagogika sprendžia darželių problemą, ugdo sveikus vaikus
Parengė Juozas DAPŠAUSKAS
Lietuvos didžiųjų miestų tėveliams nerandant savo vaikams darželiuose vietos, lauko pedagogikos atstovai siūlo originalią išeitį: kurti vaikų priežiūros grupes, o tam, pasirodo, labiausiai reikia ne didelių patalpų, o gryno oro, lauko, miško ir kitų paprastų dalykų.
Praėjusią savaitę Vilniuje vyko lauko pedagogikos mokytojos ir praktikės Džuljetos Robertson (Juliet Robertson) iš Jungtinės Karalystės intensyvūs seminarai susidomėjusiems šia veikla praktikams ir tėveliams. Džuljeta Robertson – mokymo konsultantė iš Škotijos, kuri specializuojasi lauko pedagogikos ir žaidimų lauke srityse. Ji vadovauja, inicijuoja ir kuruoja naujus lauko projektus, atlieka rimtas lauko pedagogikos studijas. Dž. Robertson veda lauko pedagogikos mokymus įvairiose šalyse.
 
Noras skleisti informaciją ir dalytis sukauptomis žiniomis kilo jau 1986 m., pradėjus darbą su vaikais lauko darželiuose. Daugiau nei 80 proc. laiko vaikai tiek vasarą, tiek žiemą praleidžia lauke. Tarptautinė patirtis, nuolatiniai mokymai ir mokymo kelionių tinklas gana platus. Jis apima Kanadą, Švediją, Čekiją, Norvegiją, Bulgariją. Tai šalys, kurios nori, kad lauko pedagogikos taikymas plistų jų darželiuose, mokyklose ir jaunimo ugdymo centruose. Intensyvūs savaitės trukmės kursai mūsų šalyje gerokai prisidėjo, kad subtilūs lauko pedagogikos elementai skleistųsi ir Lietuvoje.
 
Tėvystės centras plečia veiklą
 
Buvusi VšĮ Tėvystės centro direktorė ir viena iš steigėjų Vitalija Pilipauskaitė-Butkienė džiaugiasi, kad veiklos Tėvystės centre ne tik kad nesustoja, bet ir dar labiau plečiasi. „Vis pasvajodavome: kaip būtų puiku, jei prie Tėvystės centro įsikurtų vaikų darželis. Kad čia galėtų susitikti mamos ir vaikai, su kuriais kartu „augome“: mokėmės kartu laukti vaikelio, dalyvavome žindymo, nešiojimo ir kituose kursuose, šeimų susitikimuose. Vaikams paaugus, mamoms grįžus į darbą, prireikia nuolatinės vaikų priežiūros grupės, kurioje vaikai būtų auginami ta pačia dvasia ir rūpestingai. Lauko pedagogika pagrįstas darželis tam labai tinka.“ 
 
VšĮ Tėvystės centro direktorė ir lauko darželio „Po smilgom“ kūrėja Ieva Dapšauskė sako: ,,Dar negimus sūnui kartu su vyru susivokėm, kad vaiko auginimas yra sąmoningai apgalvotas žingsnis. Kai išaugome kūdikiškus rūpestėlius, atėjo laikas priimti dar vieną svarbų sprendimą – kas ir kaip toliau lavins, ugdys ir prižiūrės mažylį. Kaip ir kiti pareigingi tėveliai užpildėme prašymą vietai valstybiniame darželyje gauti. Sunku buvo išsirinkti, į kokį top 5 sąrašą galėtų pretenduoti mūsų sūnus, kuris labai judrus, smalsus ir gerai jaučiasi, kai būna gamtoje. Mums labai artimos Valdorfo ugdymo idėjos ir veiklos, tačiau nuodugniau susipažinę su lauko pedagogikos ir lauko darželių patirtimi šią vasarą aplankytame lauko darželyje Giorlico mieste (Vokietija), praėjusią savaitę lauko pedagogikos seminare, suvokėme, kad Valdorfo ir lauko pedagogikos idėjos labai glaudžiai susijusios, nes grįstos žaidimu, per kurį vaikai puikiausiai įgyja tiksliųjų, gamtos mokslų žinių, įgauna raštingumo, literatūrinių gebėjimų, nuolat kuria pasaulį, kuriame jiems gera gyventi. Kilus idėjai sukurti darželį didžiausias iššūkis – išmokti netrukdyti vaikams žaisti.“
 
Lauko pedagogikos principais paremtose grupėse labai daug dėmesio skiriama fiziniam aktyvumui lauke, aplinkos pažinimui, tyrinėjimams. Vaikai žaidžia ne įprastais žaislais, o naudojasi pasirinktai veiklai reikalingomis priemonėmis, įrankiais, įvairiais daiktais. Užsiėmimai visuomet virsta draugiškais ir linksmais žaidimais. Galioja taisyklė, leidžianti vaikui pačiam rinktis jį dominančią veiklą ir mokytis savarankiškai atrandant, o ne gaunant tiesiogines instrukcijas. Vaikas lauko darželyje jaučiasi nesuvaržytas, jo santykiai su aplinkiniais ir gyvąja gamta natūralesni ir šiltesni.  Tai ir yra tikrasis pasaulis, kuris praturtina vaiko prisiminimus spalvingų patirčių ir išgyvenimų.
 
Lauko pedagogikos teigiama įtaka raidai ir sveikatai
 
Tėvystės centro darželio „Po smilgom“ kūrėja Milda Jankauskienė, dalyvavusi lauko pedagogikos seminare – mokymuose dalijasi: „Visa mano vaikystė prabėgo gamtoje. Tai buvo natūralu ir paprasta. Su broliais žaisdavome ir lakstydavome po miškus, laukus, jodinėdavome arkliais ir kurdavome laužus, bet niekada apie tai negalvojau kaip apie galimybę ugdyti(s). Praėjusią savaitę į Vilnių atvykusi lektorė iš Škotijos sužavėjo savo entuziazmu ir lauko pedagogikos patirtimi. Sužinojau gausybę naudingų praktinių patarimų, kaip paprastus vaiko žaidimus su vandeniu ir gamtinėmis medžiagomis paversti į raštingumo, matematikos, meno ir kt. ugdomąsias veiklas. Buvo nepaprastai įdomu matyti, kaip išradingai naudojami ne tik pagaliukai ir akmenys, bet ir šiuolaikinės technologijos. Laisvė žaisti, kurti ir improvizuoti lauko pedagogikoje yra ne tikslas,  bet ir būtinybė, nes atvėrus savo mintis ir praplėtus akiratį į lauką, mišką, galima perkelti ten bet kokią ugdomąją veiklą. Tai galimybė vaikams augti laisvai judant ir mokantis tų pačių svarbių dalykų kaip ir kitose ugdymo įstaigose, tik gamtos apsuptyje.“ 
 
Šie darželiai gerokai daugiau dėmesio skiria gerai vaikų sveikatai, nes vieta, kurioje įrengiamas lauko darželis, yra grynesniame ore, švaresnėje aplinkoje, natūralioje gamtoje, naudojamos natūralios priemonės, sveikiau maitinamasi.
 
Daugiau kaip 20 metų Skandinavijoje ir pastaraisiais metais Jungtinėje Karalystėje atliktais tyrimais įrodyta, kad vaikų buvimas lauke visą dieną ir ištisus metus daro teigiamą įtaką jų mokymuisi ir vystymuisi, sveikatai. Apibendrinant sukauptą patirtį bei atliktus tyrimus apie lauko darželius ir lauko pedagogiką apskritai galima teigti, kad šiomis sąlygomis vaikai auga fiziškai aktyvesni ir tvirtesni. Reguliariai būnančių lauke vaikų sveikata ir imunitetas stiprėja, todėl jie rečiau serga. Būdami visą dieną gamtoje vaikai turi daugiau galimybių lavinti smulkiąją ir stambiąją motoriką. Vaikai jaučiasi saugesni juos supančioje aplinkoje, nes yra įtraukiami į rizikos vertinimo, prisiėmimo bei valdymo procesus.
 
Savo sūnų Danielių į lauko darželį leisiantis sveiko gyvenimo būdo propaguotojas Juozas Dapšauskas dalijasi savo patirtimi ir ateities lūkesčiais: „Sveiko gyvenimo ugdymo principais paremta veikla duoda gražius rezultatus. Sūnui Danieliui jau greit bus 2 metai, tačiau dar nėra sirgęs jokiomis ligomis. Aplinkiniai sakydavo, kad jei dar ligi šiol nesirgo, tai, pradėjęs eiti į darželį, tikrai dažnai sirgs, nes vaikai vieni nuo kitų greitai užsikrečia, tada prasidės tikrieji vargai ir stresai. Su mintimi, kad sūnus neišvengs užkrečiamųjų ligų, kaip ir buvau susitaikęs, tačiau susipažinęs su kitų šalių ilgalaike patirtimi, kad darželis gali būti ne ligų „pasigavimo“ vieta, bet būtent visapusiškai sveiko gyvenimo įgūdžių ugdymosi vieta, požiūrį pakeičiau. Manau, tai parodys lauko pedagogika ir sveiko gyvenimo įgūdžių diegimu paremtas lauko darželis „Po smilgom“, tokio tipo darželio veiklą visą savaitę teko stebėti šią vasarą Vokietijoje.“ 
 
Lauko pedagogika Lietuvoje bus skleidžiama bendradarbiaujat su Lietuvos sveikuolių sąjunga, kitomis nevyriausybinėmis, politinėmis ir valstybinėmis organizacijomis, žiniasklaidos priemonėmis. Siekiama, kad ir tradiciniai darželiai perimtų šią lauko pedagogikos patirtį, kad ir juose augtų sveiki ir kūrybingi vaikai. Lauko pedagogikos žinios ir patirtis bus tobulinamos ir ateityje bendradarbiaujant su tokio tipo darželiais užsienyje. Taip konkrečiais darbais prisidėsime prie LR Seimo paskelbtų Vaikų sveikatos metų realaus įgyvendinimo.
 
Nuo rugsėjo 1 d. Tėvystės centras kviečia į lauko pedagogikos principais grindžiamą lauko darželį-vaikų priežiūros grupę „Po smilgom“ Vilniuje (Pavilnių regioniniame parke, Dailidžių g.). Daugiau informacijos rasite čia ir čia.
 
Lauko pedagogikos vaikų lauko darželio grupes Tėvystės centras planuoja suburti ir Utenoje, Ukmergėje, Šiauliuose, Kaune, Klaipėdoje ir kitose vietovėse.
Mildos Jankauskienės ir Juozo Dapšausko nuotraukos
Šaltiniai: