Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  

Kaip ugdyti vaikų gamtos pažinimą žiemą

2015-02-15
Susijusios temos: Kūrybingumas Vaiko ugdymas
Kaip ugdyti vaikų gamtos pažinimą žiemą
Danutė Plytnykienė,
Vilniaus lopšelio-darželio „Pasaka“ auklėtoja ekspertė
Nors žiema jau įpusėjo, tačiau kasdien gamta pateikia nepakartojamo grožio vaizdų, ragina kaskart išbandyti, atrasti, patirti, pažinti, džiaugtis... Pasivaikščiojimų ar išvykų metu išnaudokime visa tai aktyviai veikdami kartu su vaikais, fiksuokime pažinimo akimirkas nuotraukose, užrašykime  vaikų mintis, samprotavimus, keliamas vaikų hipotezes. Žiemos pramogos, tyrinėjimai gamtoje, stebėjimai, eksperimentai, užduotys  vaikams suteikia galimybę kaupti patirtį, nuodugniau pažinti ir įsitikinti gamtos ir gyvūnijos prisitaikymo, sąryšingumo ir išgyvenimo svarbą.
Koks šiandien sniegas? Baltas, šaltas, purus, lengvas, lipnus, susmegęs, sutežęs... Tik aktyviai ir įvairiai išbandydami įsitikinsime, koks yra sniegas. Statiniai iš sniego, jų spalvinimas, gamtinės medžiagos panaudojimas, žaidimai, vaikų tarpusavio pokalbiai, tarimasis, draugo nuomonės, patarimų išklausymas suteiks didelį pažinimo ir bendravimo malonumą, turtins vaikų patirtį.
 
Siūlau keletą nesudėtingų stebėjimų, kuriems atlikti nereikia specialaus pasirengimo ar sudėtingų prietaisų. Svarbiausia – didelis susidomėjimas gamtoje vykstančiais pokyčiais, vaikų smalsumas, pastabumas, noras patiems pastebėti, pažinti, atrasti.
 
Stebėjimai darželio kieme
 
Jeigu žiemą kieme apsidairysime aplinkui, pamatysime, kiek įdomių dalykų slepia šalčio sukaustyta mus supanti gamta. Artimiausioje darželio aplinkoje auga eglutės, pušelės. Sustokime po eglute ar pušimi ir gerai įsižiūrėkime.
  • Užduotis vaikams „Pagalvok ir pasakyk, kas maitinosi eglutėje ar pušyje?“
Po šiais medžiais vaikai pastebės gausiai pribirusių, įvairiai išlukštentų kankorėžių. Prisirinkę jų ir palyginę pamatys, kad jie skirtingi: vienų kankorėžių žvyneliai tarsi papurenti, kitų – nuskabyti, iš kankorėžio likusi tik šluotelė. Galima manyti, kad čia pusryčiavo voveraitė ir gražiai nuskabė stipriais dantimis kankorėžio žvynelius.
 
Pušyje maisto ieškojo genelis ar kėkštas, jų palikti kankorėžiai – tarsi papurę. Ypač genelis geba lenktu snapu sėkliukes išrinkti, tad kankorėžis lieka sveikas, tačiau papuręs, nes jis jau be sėkliukių. Kėkštas dažniausiai tenkinasi nepabaigtu genelio lukštentu kankorėžiu, kruopščiai surenka išbyrėjusias sėkliukes. Jeigu mes tuo metu ir nepamatysime,  kas maitinasi pušyje, tačiau iš palikto pėdsako žinosime, – tai voveraitės, genelio ar kėkšto žiemos valgykla.
 
Vaikai puikiai įsivaizduoja, pasakoja vieni kitiems, kuria, fantazuoja apie tai, kas maitinasi eglutėje ar pušyje ir, grįžę į grupę,  nupiešia piešinėlius.
  • Eksperimentas „Skaidrus ledas, baltas sniegas tai – nešvarus vanduo“
Suraskime ledo gabalą ar balto sniego gniūžtę. Parsineškime juos į grupę ir pro didinamąjį stiklą gerai apžiūrėkime. Ledo gabale ar sniego gniūžtėje pamatysime įšalusių, sustingusių šiaudelių, lapelių, įvairiausių nešvarumų. Palaukime, kol ledas ir sniegas ištirps, tada pamatysime, kad ištirpęs skaidrus  ir permatomas ledas, balta sniego gniūžtė virto nešvariu vandeniu. Taip eksperimentuodami  įsitikinsime, kad ledo laižyti nevalia, sniego ragauti pavojinga, nes juose pilna nešvarumų.
 
Šiuo eksperimentu susidomėję vaikai gal imsis kitų idėjų, pavyzdžiui, sušaldyti spalvotą vandenį, paversti jį ledo bokšteliais, papuošti jais aikštelę, sudėlioti bokštelius ant akmens ar sukurti įvairiausių raštų ant sniego. Kitą kartą, šaldant ledo bokštelius, galima pabandyti nespalvinti vandens, bet į vandenį įdėti pagaliuką, šiaudelį, akmenėlį ar spalvotą konstruktoriaus detalę. Ledo bokštelyje užšaldyti daiktai pasikeis vietomis – tie, kurie nenuskendo, atsidurs ledo bokštelio dugne, o tie, kurie vandenyje paniro, – ledo bokštelio viršuje.
 
Patarimas.  Atliekant šiuos bandymus pravartu naudoti kuo įvairesnės talpos, formos ir dydžio indelius. Šie eksperimentai vaikus žavi, vaikai patys susiranda įvairiausių pakuočių, dėlioja ledo bokštelius, stato, jais puošia aplinką, žavisi, dalijasi patirtimi su draugais.
  • Žaidimas „Ledo bokštus pastačiau“
Vaikai, sustoję ratu, judesiais rodo, kaip statė bokštus iš ledo.
  • Tyrinėjimai sniege „Kas ėjo šiuo taku?“
Apsnigtoje pamiškėje ar plyname lauke, prie medžių ar krūmų žiemą galima pastebėti daug mažų pėdelių. Tai įvairiausių žiemojančių paukščių, mažesnių ir didesnių gyvūnų palikti pėdsakų raštai. Įdėmiau juos apžiūrėkime. Pastebėsime, kad pėdsakai skiriasi ne tik dydžiu ir forma, bet ir išsidėstymu, nes  vieni gyvūnai šokuoja, kiti šuoliuoja, treti straksi, dar kiti sėlina, tykodami grobio. Įdomiausia stebėti paukščių pėdsakus, nes jų pėdos – ištisi ornamentai sniege. Pėdų stebėjimas ir pėdų raštų mokėjimas „skaityti“ paskatins sukurti savų pėdų raštus.
  • Žaidimai „Aš – nykštukas“ (eiti dėliojant pėdutę prie pėdutės) ir „Aš – milžinas“ (eiti kiek įmanoma didesniais žingsniais) 
  • Užduotis vaikams „Sukurk savus pėdų raštus"
Suktis ant pirštų galų ratu, eiti suglaudus kulnis, pėdomis nupiešti saulutę, eiti kryželiu – lyg koptume į kalną, eiti šoniniu žingsniu – lyg koptume su slidėmis ir kt. Atidžiai įsižiūrėti į savo batų atspaudus ir atskirti savus nuo kitų atspaudų. Stebėtis savo ir draugų savitai sukurtais atspaudais sniege. Pėdsekių žygiai, stebėjimai tinka jaunesniems vaikams, tačiau kurti raštus patiks ir vyresniesiems. Jie atras įvairiausių atspaudų sniege, kai atsiguls, priklaups, šuoliuos ar šokuos. Sėkmės!
 
Gražiausios snaigės konkursas
 
Sninga. Tai puikus metas tyrinėti iš dangaus krintantį sniegą. Tyrinėkime, jis kaskart kitoks, – jei šąla po atodrėkio – krinta sniegas lyg kruopos, jei šlapdriba – sniegas sulipęs. Bet, šaltukui spustelėjus, iš dangaus krenta tikri meno kūriniai – snaigės. Jos įvairiausių formų – nė vienos nėra tokios pat.
 
Stebėkime snaiges, nukritusias ant pirštinės ar draugo kepurės. Tikrai nerasite dviejų vienodų. Tik gaila, kad snaigės labai greitai ištirpsta. Įsidėmėkime pačias gražiausias ir jas nupieškime tuoj pat ant sniego, tik daug didesnes. Palyginkime savąsias nupieštas su draugų nupieštomis. Jos visos skirtingos. Grįžę į grupę, nupieškime snaigių ir dalyvaukime snaigių piešinių parodėlėje-konkurse.
  • Karpinių ir piešinių konkursas „Gražiausia snaigė“
Konkurso dalyviai pristato savo darbus. Tarpusavyje tariasi ir renka gražiausiai nupieštą, iškarpytą snaigę. Apdovanojami visi konkurse dalyvavę vaikai.
  • Tyrinėjimas „Kokia sniego danga? Išmatuokime ją“
Gausiai pasnigus, išeikime į nuošalesnę vietą ir pamatuokime sniego dangą su sniegmačiu – lazdele. Įbedę sniegmatį į sniegą, pažymėkime sniegmatyje, kokio storio sniego danga. Grįžę į grupę, pamatuokime su liniuote žymą sniegmatyje ir įsitikinsime, kokia sniego danga.
 
Šie tyrinėjimai tinka įvairaus amžiaus vaikams.
 
 
Daugiau autorės straipsnių:
Draudžiama bet kuriuo būdu ar pavidalu kitur naudoti ir platinti portale esančią tekstinę, grafinę informaciją be raštiško www.ikimokyklinis.lt sutikimo. Jei sutikimas gautas, būtina nurodyti www.ikimokyklinis.lt su nuoroda kaip šaltinį.