Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  

Gėrio ir grožio keliais kartu su vaikais

2015-04-29
Susijusios temos: Kūrybingumas Vaiko ugdymas
Gėrio ir grožio keliais kartu su vaikais
Rima Jasinskaja, priešmokyklinio ugdymo pedagogė metodininkė
Liudmila Karklelienė, priešmokyklinio ugdymo pedagogė metodininkė
Vilniaus lopšelis-darželis „Gelvonėlis“
Ieškodami grožio ir gėrio keliaujame po visą pasaulį, tačiau šios vertybės turi „gyventi“ mūmyse, kitaip nieko nerasime.
Keičiantis laikams keičiasi ir žmonių vertybės, bet gėris ir grožis išlieka. Tėvai moko vaikus, kas yra gerai ir kas – blogai. Šekspyras yra sakęs: „Kur blogis nugali gėrį, ten gyvybės pradas miršta būtinai.“ Kad ir kaip keisis pasaulis, gėris ir grožis visada išliks svarbūs žmogaus ugdymui, nes be jų pasaulis prarastų svarbiausią dalyką – žmogiškumą. Kalbėdami apie gėrį ir grožį visų pirma remiamės savo suvokimu.
 
Grožio suvokimo irgi neįmanoma išreikšti bendromis sąvokomis: kadangi tai, ką jaučiame, nėra visiškai tapatu, grožis aprašomas skirtingai. Grožio įsikūnijimu žmogaus gyvenime tobulinami veikla, bendravimas. Čia trokštama gražių tarpusavio santykių – dėl savęs ir dėl kitų. Be šių vertybių nebūtų laimės, vaikų auklėjimas taptų skurdus... Visuomeniniame gyvenime grožio ir gėrio poreikis pasireiškia įvairiomis formomis: rengiami grožio konkursai, rašomos knygos, kuriamos laidos ir su vaikais kalbama grožio ir gėrio temomis. 
 
Kviečiame pakeliauti gėrio ir grožio keliais, kuriais keliavome su vaikais. Pirmiausia vaikams atskleidžiama viena paslaptis...
 
– Kai gimsta žmogus, gerumo Fėja pasėja sėklą, kuri auga kartu su žmogumi. Jei žmogus darbštus, rūpestingas, kantrus, geras, dėmesingas, tai šis jo medis išauga stiprus, liaunas, gausiai žydi. Jeigu žmogus piktas, tingus, godus, jo medis lengvai lūš nuo vėjo ar net visai išdžius.
– Na, ar jūs pasiruošę daryti gerus darbus, būti kantrūs, dėmesingi vienas kitam ir tuo pačiu metu matyti grožį?! Tada keliaujame!
 
Žingsniuojame vietoje, žiūrime į šonus (į kairę, į dešinę), pastebime, kas virš mūsų galvų ir po kojomis. Vaikai pasakoja, ką mato aplink: medžius, saulę, skruzdėles, ežerus, mišką, grybus ir t. t. (vaizduotės žaidimas)
 
Auklėtoja pastebi ežiuką, kuriam šalta ir jau metas ruoštis žiemos miegui. Ji siūlo vaikams padaryti gerą darbą – pakloti ežiukui patalą iš rudens nuspalvintų medžių lapų. Auklėtoja atkreipia dėmesį, kad lapeliai nėra paprasti: kiekvienas lapelis turi norą, o kai vaikai juos išpildo, šiluma iš mažųjų rankyčių ir širdelių perduodama lapeliui ir šis taip pat tampa šiltas. Taip ežiuko patalas visą žiemą išliks šiltas.
 
Vaikai pildo lapelių norus (klausimai iš išeitos rudeninės medžiagos), ežiukui pasidaro labai šilta. Žingsniuojame toliau, posūkiai į kairę, į dešinę, aplink ir t. t. (orientaciniai pratimai)
 
Randamas maišelis, paliktas kurmio, kuris skubėjo pasprukti, nes išsigando piktų vaikų, kojomis sugriovusių jo urvelį. Kurmis blogai mato ir negalės sužinoti, ką jam padovanojo miško gyventojai. Nagi, padėkime jam!
 
Žaidžiamas didaktinis žaidimas „Stebuklingas maišelis“ – „Paliesk ir atpažink“. Kelionė tęsiama. Surasti gražūs „sultonėliai“ (ant kotelio pritvirtintas ilgomis juostelėmis sukarpytas, pakankamai plonas popierius). Jie panaudojami žaidimui „Vėjas“, kvėpavimo pratimams, taip pat pratimams smulkiajai motorikai lavinti – pirštukų žaidimas „Lietus“.
 
– Lietus baigėsi, nusišypsokime vienas kitam, padainuokime dainą „Šypsena“ ir prisiminkime, kaip viena šypsena gali pakeisti pasaulį...
„Nuo šypsenos ir apsiniaukusi diena šviesesnė,
Nuo šypsenos danguje vaivorykštė pabunda.
Pasidalink šypsena sava
Ir ji grįš pas tave dar ne kartą!“
 
Toliau auklėtoja siūlo aplankyti gražių daiktų parodą. Vaikai skatinami pasisakyti apie eksponuojamus daiktus, jų kūrėjus – amatininkus. Keliamas klausimas, kas yra grožis? Išklausomi vaikų pasisakymai.
 
– Grožis – tai, kas suteikia mums laimės! Gamtos grožis padeda, įkvepia žmogų. Dailininkai tapo paveikslus, kompozitoriai kuria muziką, poetai – eiles. Kai užaugsite, gal kas nors iš jūsų taps dailininku, rašytoju, bet svarbiausia – linkime jums tapti gerais, darbščiais, tyros sielos žmonėmis! Kiekvienas žmogus turi sielą. O kaip sužinoti, koks yra žmogus? Tai atsiskleidžia per jo darbus. Geras žmogus ir kitiems linki gero!
 
Auklėtoja siūlo vaikams sukurti grožį. Vaikai sėda į savo vietas. Auklėtoja išdalija popieriaus lapus ir...
 
– Mus aplankė dėmė! Prikrėtė išdaigų, sugadino lapus... Ką daryti? Gal pabandykime jos išdaigas paversti grožiu? Pažvelkite, šios dėmės nėra paprastos, jos ypatingos... Į kažką panašios... Ką jos primena? Nagi, pagražinkime jas ir sukurkime stebuklą!
 
Skambant ramiai muzikai vaikai piešia, fantazuoja, kuria. Pasirodo, dėmes galima paversti drugeliais, pelytėmis, medžiais ir t. t.
 
– Kaip malonu buvo žiūrėti į jus! Jūsų akyse degė laimės ugnelės! Žinote kodėl? Ogi dėl to, kad jūs kūrėte grožį ir gėrį! O gėris – sielos grožis! Ne veltui sakoma: ne auksas ir sidabras svarbiausia, svarbiausia – geri žmonės, gėris ir namų židinys.
 
Ieškodami grožio ir gėrio keliaujame po visą pasaulį, tačiau šios vertybės turi „gyventi“ mūmyse, kitaip nieko nerasime. Ir tik tai, kas tikra, yra gražu ir gera. Gebėjimas pamatyti grožį ir gėrį – mūsų moralinio jautrumo pradžia, tad atidžiau apsižvalgykime ir suprasime, jog šios vertybės niekur nedingsta. Turime prisiminti, kad pats gyvenimas yra neutralus – jis tiesiog yra. Ir kokį jį teigsime esant, priklauso nuo mūsų. Vaikai taip pat visada gimsta gražūs ir geri, o kokie jie taps – mūsų atsakomybė. Linkime Jums sėkmės keliaujant grožio ir gėrio takais.
Šaltiniai:
Straipsnis publikuotas „Švietimo naujienų" priede  „Švietimo panorama" Nr. 1 (323) 2013 m. sausis