Emokykla.lt

Darželis, į kurį nori vaikas

2015-09-25
Darželis, į kurį nori vaikas
Saulė ŠERĖNIENĖ, direktorė
Lietuvos švietimo pagalbos asociacija
Pagaliau sutikau vadovą, kuris ne sako, kad viskas yra negerai, o kūrybiškai ieško išeičių iš visų susidariusių situacijų, imliai stveria visas inovacijas ir kuria pirmiausia savo pačios svajonių darželį. 
Būtent nuo darželio, į kurį nori kiekvienas vaikas, viskas ir prasidėjo. Kolegės pakviesta į ikimokyklinio ir pradinio ugdymo konferenciją skaityti pranešimo galvojau, kaipgi suformuluoti jo pavadinimą... Po plenarinio posėdžio priėjusi Kauno lopšelio-darželio „Želmenėlis“ direktorė Lina BAGDANAVIČIENĖ padėkojo už pranešimą ir pasidžiaugė veiklomis, kurias rengia Lietuvos švietimo pagalbos asociacija.
 
Vėliau, dalyvavusi darželio švietimo pagalbos specialistų atvirose veiklose, kartu parengusi edukacines kūrybines dirbtuves ikimokyklinių ugdymo įstaigų vadovams ir specialistams, pamaniau, kad būtent tokia vadyba turėtų būti įdomi kitiems švietimo įstaigų vadovams Lietuvoje. Pagaliau sutikau vadovą, kuris ne sako, kad viskas yra negerai, o kūrybiškai ieško išeičių iš visų susidariusių situacijų, imliai stveria visas inovacijas ir kuria pirmiausia savo pačios svajonių darželį. Todėl pakviečiau direktorę pokalbio. Šis man paliko stiprų įspūdį.
 
Kur Jūsų sėkmės paslaptis, kad pavyko sukurti darželį, į kurį nori kiekvienas vaikas? Komandoje ar vadyboje?
 
Nėra jokios paslapties, yra daug darbo komandoje, daug kalbėjimosi, tarimosi. Galbūt man pasisekė, kad pati dabar auginu keturmetę dukrą, pagal kurią orientuojuosi į šiuolaikinio vaiko poreikius, matau, kas jai įdomu, ko ji norėtų, kokios veiklos yra telkiančios, kokios blaškančios. Vadovauju darželiui aštunti metai, teko priimti daug sprendimų, kurie atnešė pokyčių, teko pačiai formuoti pedagogų, administracijos komandą. Turiu labai aiškią viziją, koks turi būti darželis, kad jame svarbiausias yra vaikas ir jo poreikiai, o tik paskui – pedagogas ir kiti specialistai, padedantys vaikui tą komfortą ir gebėjimus pasiekti. Galiu pripažinti, kad su manimi auklėtojoms dirbti nėra lengva, nes darželyje vyksta daug renginių, jiems keliu labai aukštus kokybės reikalavimus, todėl ir pedagogui krūvis tenka nemažas. Galbūt ne visiems tai yra paprasta.
 
Daugelis vadovų apsupti lėšų stygiaus problemų, nepakanka remontui, ugdymo priemonėms. Kaip Jums pavyksta įveikti šiuos sunkumus?
 
Negaliu sakyti, kad nėra stygiaus. Norėčiau iki galo pabaigti pastato renovaciją, atnaujinti ir modernizuoti patalpas viduje, tam nepakako savivaldybės skiriamų lėšų. O edukacinėms priemonėms mokinio krepšelio lėšų lyg ir pakanka. Prie ūkinių reikmių prisideda tėvai. Galbūt matydami, kad gaunamos lėšos panaudojamos tikslingai ir veiksmingai, vaiko poreikiams ir interesams tenkinti, gerokai mieliau talkina. Nors daug ką perkame įstaigos lėšomis. Norėdama modernizuoti ir paversti šiuolaikišku ugdymo procesą, ir pritraukti išorinių lėšų, etatų sąrašą papildžiau projektų vadovo pareigybe. Manau, šis eksperimentas pasiteisins.
 
Sakykite, ar darbui su tėvais taikote kokius nors išskirtinius metodus, kad išvengiate tradicinių konfliktų?
 
Vėlgi jokios paslapties – visada daug kalbuosi, aiškinu situacija, kol abiem pusėms tampa aišku, kas ir kaip. Be abejo, priėmimas kelia tam tikrų problemų, nes vietų tiek nėra, kiek yra norinčiųjų, ir labai dažnai gaila atėjusių tėvų, tačiau yra kaip yra. Man visuomet didelis komplimentas, kai tėvai atėję sako, kad nori būtent į mūsų darželį. Tai savotiškas mano ir komandos veiklos įvertinimas.
 
Direktore, Jūs daug dėmesio skiriate edukacinėms aplinkoms kurti. Ko labiausiai reikia ikimokykliniame sektoriuje, kad tos aplinkos būtų patrauklios vaikui ir patogios pedagogui?
 
Edukacinės aplinkos yra vaiko ugdymo(si) proceso esminė dalis. Jei vaikas jausis gerai, jis daugiau išmoks, jam bus linksma ir įdomiau žaisti. Priemonės dar ne viskas, nors jos, be abejo, turi nemenką vaidmenį. Per savo vadovavimo metus... iškirtau krūmus, panaikinau pavėsines, kurios buvo daugiau vietos jaunimo prieglobstis vakarais nei erdvė vaikams. Pedagogai išmoko šiltuoju metų laiku išsinešti paklotus, skėčius nuo saulės ir kurti žaidybines aplinkas natūralioje terpėje. Vaikams sukuriamas žaidimo, mokymo, poilsio ir iškylos poveikis. Pagal teritorijos išdėstymą turiu vizijų sukurti saugaus eismo aikštelę, taip pat suformuoti žiemos sezonui čiuožinėjimo erdves. Kai yra jau sukurtos erdvės, paprasčiau dirbti ir kūrybiškam pedagogui.
 
Jūs kaip nedaugelis darželių turite visą švietimo pagalbos specialistų komandą – tiek socialinį pedagogą, tiek kūno kultūros, muzikos pedagogus, logopedą? Viską, išskyrus psichologą. Ar pasiteisino šis modelis? 
 
Manau, kad taip. Visi mano specialistai turi ką veikti ir esu visiškai patenkinta jų veiklomis. Kaip minėjau, darželyje labai daug renginių vaikams. Todėl muzikos pedagogas turi ką veikti. Jo užduotis ne tik kokybiškas renginių apipavidalinimas, bet ir vaikų muzikinis parengimas šventėms. Džiugu matyti, kad vaikai eina į sceną be didelės baimės, jau įpratę joje būti. Vaikų kalbos taisymas taip pat aktualus ir svarbus. Socialinis pedagogas, mano supratimu, turi palengvinti vaiko darželyje buvimą, jei jam yra sunku dėl hiperaktyvumo, socialinės adaptacijos sunkumų ir pan. Švietimo pagalbos specialistų komanda jauna, todėl jiems paprasčiau rasti dialogą su vaikais.
 
Ką galėtumėt palinkėti kolegoms, pradedant naujuosius mokslo metus?
 
Visų pirma turbūt sveikatos ir meilės darbui. Negali nemylint vaikų dirbti su jais. Negali nekęsdamas savo veiklos ją atlikti kokybiškai. Galbūt nuskambės šabloniškai, tačiau labiausiai norėtųs palinkėti vieni kitų girdėjimo ir pajautimo. Tada viskas bus gerai. 
 
Ačiū už pokalbį.