Emokykla.lt

10 žingsnių sveikatai palankios vaikų mitybos link

2018-03-19
Susijusios temos: Vaiko sveikata Ugdymo įstaigos
10 žingsnių sveikatai palankios vaikų mitybos link
Ką reikia žinoti, kad vaikai pamėgtų sveikatai palankų maistą? Ką daryti, kad pokyčiai būtų sėkmingi? Pataria vaikų maitinimo revoliucijos Lietuvoje iniciatorė, maisto technologė, mitybos specialistė ir dviejų ikimokyklinukų mama Raminta BOGUŠIENĖ.
1. Stipri bendruomenė – raktas į sveikatai palankų maitinimą
Suaugusieji turi prisiimti atsakomybę už vaikų maitinimą ir sudaryti tam tinkamas sąlygas, juk vaikai dar neturi pakankamai žinių, kokią įtaką maistas daro jų sveikatai. Sveikatai palankaus vaikų maitinimo pokyčiai sėkmingai vyksta tik stipriose bendruomenėse, kur visas personalas dirba išvien, kur matomos tėvų pastangos, kad vaikai valgytų sveikiau – į darželį užkandžiams nededama menkaverčio maisto.  
 
2. Mitybos žinių vienodumas namuose ir ugdymo įstaigoje
Turi būti siekiama mitybos žinių ir požiūrio vienodumo namuose ir ugdymo įstaigoje. Suaugusieji, kurie supa vaikus (tėvai, personalas, virėjos, vadovai), turi būti susipažinę su vaikų maitinimo aprašu, rekomenduojamomis maistinėmis normomis kasdienėje vaikų mityboje, žinoti draudžiamus maisto produktus ir jų priedus kasdieninėje vaikų mityboje, rekomenduojamus maisto produktus, pagrindines mitybos taisykles.
 
3. Vaikų maitinimo tolygumas namuose ir ugdymo įstaigoje
Tėvams, personalui turi būti vedami teoriniai mokymai, grupių rūbinėse iškabinti plakatai: sveikatai palankaus maisto pasirinkimo piramidės, draudžiamų ir rekomenduojamų produktų vaikams pavyzdžiai, 10 sveikos mitybos taisyklių ir pan. Taip pat tėveliams būtų puiki pagalba, jei darželis pasidalintų sveikatai palankesnių patiekalų receptais, kuriuos tėvai gamintų vaikams namuose.
 
4. Virėjos turi gaminti su meile ir gera nuotaika
Virėjai, dietistai turi būti kėlę kvalifikaciją mokymuose, kuriuose gaunama ne tik žinių, motyvacijos pokyčiams, bet ir praktiškai išbandoma, kaip gaminti sveikai. Nuo virėjų meilės tam, ką daro, priklauso rezultatas – patiekalo skonis. Būtų džiugu, jei kiekviena virėja suprastų, kad jos kuriamas maistas tarsi vaistas, padedantis išsaugoti vaikų sveikatą.
 
5. Pasiūlykite pakankamai daug kartų paragauti naujo patiekalo
Būkite kantrūs ir žinokite, kad tik jūs sprendžiate, ką vaikas turi valgyti. Drąsinkime vaikus ragauti, tik neliepkime suvalgyti visko, kas yra lėkštėje, nesugadinkime jų įgimto alkio ir saikingumo jausmo. Geriau tegul ant stalo būna mažesnė, bet kokybiškesnio maisto porcija. Jokiu būdu negalima sakyti „suvalgykite vaikučiai košę, o paskui duosime desertą“ – tai emocinių valgymo problemų skatinimas. Nebijokime, kad vaikas liks alkanas, bijokime, kad bus sotus menkaverčiu maistu.
 
Vaikus būtina supažindinti su sveikatos šaltiniais, pažinti daržoves, grūdines kultūras ir suprasti, kad daržovės neauga prekybos centre. Svarbu surengti šeimoms su vaikais degustacijas ir diskusijas, kurių metu ne tik susipažįstama su naujais skoniais, bet ir formuojama valgymo kultūra: valgyti prie serviruoto stalo, bendrauti, skiriant dėmesį maistui ir artimiesiems.
 
6. Tėveliai ir auklėtojos – pavyzdys vaikams
Jei mes, suaugusieji, nevalgysime sveiko maisto, tai nesitikėkime stebuklų iš vaikų. Jei, atnešus pusrytinę košę, auklėtojos komentuos, kad „ir vėl ta košė“, vaikai gali atsisakyti valgyti. Labai svarbi darželio vadovo motyvacija ir visos komandos vedimas sveikatai palankios mitybos pokyčių link. Ne tik vadovas, bet kiekvienas bendruomenės narys turi suprasti, kad tokie pokyčiai daromi tam, kad išsaugotume mūsų jaunosios kartos sveikatą. Tokie žingsniai prisidės ir prie personalo sveikatos pagerinimo, nes tą patį maistą valgo ir jie.
 
7. Stiprinkite bendruomenės motyvaciją
Bendruomenė turi būti nusiteikusi optimistiškai ir nuosekliai judėti sveikatai palankaus maitinimo link. Motyvacija ir bendruomenės narių vieni kitų palaikymas – būtinas. Šiais laikais vaikai serga nuo maisto pertekliaus ir menkaverčio maisto, o ne nuo maisto stygiaus. Dėl to nesuvalgius vieną kartą brokolio, reikia nebijoti vaikams pasiūlyti kitąkart, būtina siūlyti pakankamai daug kartų, kol jie paragaus, o vėliau įpras ir valgys. Bendruomenė turi atsiminti, kad šiandien renkantis ugdymo įstaigą daugelio tėvelių prioritetu tampa įstaigos rūpinimasis vaikų maitinimu, jų sveikatos tausojimu.
 
8. Sveikatai palankesnių patiekalų integracijai – individualus valgiaraštis
Pereiti prie sveikatai palankaus meniu reikėtų etapais, o ne drastiškai, nes kitaip pokyčiai gali būti atmesti bendruomenės. Rekomenduojame pirmiausia atsisakyti saldžių gėrimų, perdirbtos mėsos, batonų, sumažinti miltinių ir bulvinių patiekalų, riebių padažų, o vietoj jų įvesti vandenį, nesaldintą arbatą, kompotus su uogomis ir vaisiais, mėsą ir žuvį gaminti tausojančiu būdu, siūlyti daugiau daržovių, vaisių ir uogų. Išbandykite naujus patiekalus, degustuokite bendruomenėje ir parenkite meniu, labiausiai tinkantį jūsų ugdymo įstaigai. Vieno valgiaraščio visai Lietuvai negali ir neturi būti, o VšĮ „Sveikatai palankus“ komanda gali konsultuoti ir padėti sudaryti individualų meniu.
 
9. Visi patenkinti pokyčiais nebūna
Reikia suprasti, kad mitybos pokyčiai niekada nebūna lengvi: visiems skoniams, įpročiams įtikti labai sudėtinga. Natūralu, kad 100 proc. patenkintų nauju vaikų maitinimu nebus, to ir nereiktų tikėtis. Mitybos teorijų ir pozicijų yra įvairiausių: vieni nori, kad vaikai valgytų dešreles, gertų saldžias arbatas, kad tik būtų sotūs, kiti nori, kad valgytų veganiškai, be pieno, be glitimo ir dar be kažko, o VšĮ „Sveikatai palankus“ rekomenduoja sveikatai palankų ir subalansuotą maitinimą bendruomenei, kuris yra sudarytas remiantis Sveikatos apsaugos ministerijos ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis.
 
10. Geriau šiek tiek alkanas, nei sotus nuo žalingo valgio
Atsiminkite, kad maistas nėra nusiraminimo priemonė, atpildas ar auklėjimo būdas ir nepergyvenkite, jei vaikai nedrįsta paragauti ko nors naujo. Tai normalus ir laikinas reiškinys, jei tik neduodami sveikatai nepalankūs maisto pakaitalai. Geriau šiek tiek alkanas vaikas, nei sotus nuo žalingo valgio. Bus tokių dienų, kai vaikai valgys mažiau, kitąkart, žiūrėk, jau pamėgs brokolių sriubą, o po savaitės jos atsisakys. Mityba – kintantis procesas, kuris keičiasi priklausomai nuo sezoniškumo, vaiko vidinės būsenos ir nuojautos, kokio maisto jam dabar norisi.
 
Veiksmingos tik kompleksinės priemonės, laipsniškas sveikatai palankaus valgiaraščio įvedimas ir vieningos valgymo kultūros formavimas namuose ir ugdymo įstaigose.
 
VšĮ „Sveikatai palankus“ komandos specialistai gali padėtisudaryti Jūsų ugdymo įstaigai pritaikytą meniu, konsultuoti vaikų maitinimo klausimais ar atvykti į ugdymo įstaigą teoriniams ir praktiniams visos bendruomenės mokymams. Mūsų sukurtame „Sveikatai palankus“ įstaigų tinkle jau daugiau nei 300 įstaigų sutiko vaikus maitinti sveikatai palankiau.
Pagrindinis ne pelno siekiančios organizacijos VšĮ „Sveikatai palankus“ tikslas – ugdyti visuomenės sveikatai palankios mitybos raštingumą, didinant jos sąmoningumą, kad vartotojai rinktųsi sveikatai palankius maisto produktus, inicijuoti, kad sveikatai palankus maistas atsirastų prekybos centruose, viešojo maitinimo sektoriuje, ikimokyklinio ir mokyklinio amžiaus ugdymo įstaigose.
 
Parengė: Sveikatai palankaus maisto technologė, ekologiškų maisto produktų sertifikavimo ekspertė, mitybos specialistė ir VšĮ „Sveikatai palankus“ direktorė Raminta Bogušienė, tel. 8 64 517 472, el. p. raminta.bogusiene@sveikataipalankus.lt