Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  

Vilniaus lopšelio-darželio „Boružėlė“ vaikai apsilankė „Senelio kieme“

2020-12-29
Susijusios temos: Vaiko ugdymas
Vilniaus lopšelio-darželio „Boružėlė“ vaikai apsilankė „Senelio kieme“
Kristina Vilutienė
Vilniaus lopšelio-darželio „Boružėlė“ vyresnioji mokytoja
Etninės veiklos integravimas į ugdomąjį procesą skatina mažinti atotrūkį tarp šiuolaikinio vaiko ir senųjų tradicijų. 
Tradicijų puoselėjimas ir grįžimas į senuosius laikus itin reikšmingas ikimokyklinukams ir priešmokyklinukams. Senovės tradicijos padeda nepamiršti tautos šaknų, papročių ir svarbiausių tradicijų. Lietuvių liaudies žaidimai, dainos, išvykos po senuosius etnografinius kaimus, nuotraukų aptarimas, ar gamtos, gyvūnijos stebėjimas skatina jaunąją kartą ne tik lavinti vaizduotę, žadina šiltus jausmus, bet ir skatina formuotis tautinei savimonei. 
 
Pažintis su karve
 
Vilniaus lopšelio-darželio „Boružėlė“ priešmokyklinukai leidosi į nepaprastą, atradimų kupiną ir senolių išmintimi paremtą kelionę. Pirmiausia mažieji draugai aplankė „Senelio kieme“ besiganančias karvutes. Savaitės pokalbiai prasidėjo nuo naujų sąvokų, tokių kaip žalmargė, jautis, veršiukas. Ryto veikla prasidėjo nuo stilizuoto spektaklio „Jaučio trobelė“. Po spektaklio vaikai diskutavo ir išsiaiškino, kuo skiriasi karvė, jautis ir veršiukas. Vaikai vienbalsiai sutarė, kad karvės duoda pieną, bet kaipgi pienas keliauja iki mūsų namų, kaip jis pasigamina ir ką iš jo galime pagaminti? Iš pat ryto, grupėje vaikus pasitiko butaforinė karvė, kurią vaikai galėjo savo rankomis pamelžti ir taip sužinoti, kaip atsiranda pienas. Šis metodas padėjo ne tik sužinoti apie karvių gyvenimo būdą, mitybą, ganyklas, bet ir apie pieno atsiradimą! Lietuvių liaudies mįslės bei patarlės leido dar labiau įsijausti ir dainomis apdainuoti karvutės kilnų darbą. Vaikams pieno gamybos procesas taip patiko, kad jie darbavosi kelias dienas, kol visi gerai įgudo pamelžti karvę. Sužinojus iš kur atsiranda pienas vaikams kilo klausimas, kaip gaminamas sūris, varškė, jogurtas, kefyras ir kiti pieno produktai. Drauge su vaikais nusprendėme slėgti sūrį ir pasigaminti varškės. Šie procesai nors ir ilgi, tačiau itin veikiantys vaikų pasaulėžiūrą ir norą gerbti bei tausoti gyvūnus. Taip pat teko išsiaiškinti ir pieno produktų maistines savybes – taip puoselėjant sveikos gyvensenos principus ir formuojant teisingus mitybos įpročius. Be abejo, įtraukėme ir šiuolaikinių eksperimentų su pienu ir spalvotais maistiniais dažais –stebėjome, kaip kinta ir plečiasi spalvos vos tik paliečiame muiluotu vatos gabalėliu.
 
Pažintis su vištele
 
Po pažinties su karvės šeimyna, vaikai nusprendė išsiaiškinti, kaip atsiranda kiaušinis. Po perskaitytos pasakos „Vištytė ir gaidelis“ vaikams teko tyrinėti, kaip atrodo kiaušinis, minti mįsles apie kiaušinio vidų, išsiaiškinti, kodėl trynys geltonas, o kodėl užpylus karšto vandens ant baltymo jis pabaltuoja. Be to, leidosi į nepaprastą virtuvės kelionę – kepė kiaušinienę. Po tyrinėjimų nuspręsta pažaisti su plunksnomis, taip įsitikinant, kad plunksnos yra itin lengvos ir gali ilgai išsilaikyti ore.
 
Pažintis su avele
 
Dienos bėgo nenumaldomu greičiu, o mažieji darželio draugai dar turėjo susipažinti su švelniąja avele. Lietuvių liaudies dainomis, rateliais ir žaidimais vaikai kvietė minkštas, švelnias, dekoruotas aveles. Vaikams kilo klausimų: kaip gaminama vilna, kur galima panaudoti vilną ir ar avelei neskauda? Pirmiausia vaikai susipažino su avies šeimyna ir praturtino savo žodyną šiais žodžiais: avis, avinas, ėriukas. Išsiaiškinę, kaip nukerpama vilna ir suverpiami vilnoniai siūlai, vaikai žaidė smagius lietuvių liaudies žaidimus tokius kaip „Siūlai, siūlai susivykit“. Taip pat vaikai atliko meninių veiklų ir dekoravo popierines aveles vilnos gabalėliais. Meniniais kūriniais puošė stendus ir vaidino mini spektaklius.
 
Kelionės po senovę ir lietuvių tradicijų pajautimas įkvėpė vaikus ugdyti meilę naminiams gyvuliams, pagarbą gimtajam kraštui, žodžiui. Taip ugdomi vaikai nepraranda glaudžių ryšių su senąja karta, vertybėmis, tradicijomis ir gamta. Tad lopšelyje-darželyje „Boružėlė“ etninės veiklos integravimas į ugdomąjį procesą yra neatsiejama dalis, kuri skatina mažinti atotrūkį tarp šiuolaikinio vaiko ir senųjų tradicijų.