Emokykla.lt

Tapyba ant vandens džiugina autizmo spektro sutrikimų turinčius vaikus

2016-01-08
Tapyba ant vandens džiugina autizmo spektro sutrikimų turinčius vaikus
Toma MALVICĖ, psichologė
Kauno Prano Daunio aklųjų ir silpnaregių ugdymo centras
Terapinis tapybos ant vandens meno poveikis akivaizdus. Ne tik tyrimai rodo, bet ir dirbdamos praktiškai pajutome, kad tokia terapija padeda išlieti susikaupusias emocijas, atsipalaiduoti, gerina dėmesio koncentraciją, todėl tinka itin aktyviems, sunkiai dėmesį išlaikantiems vaikams.
Apie vandens ir spalvų terapinį poveikį žino visi. Tačiau ne visi girdėjo vaiko, kuris paprastai nekalba, ištartą emocingą „vaaau!“, išvydus savo piešinio ant vandens atspaudą lape. Tas keistas spalvos, vandens ir judesio derinys teikia ne tik malonų ramybės jausmą piešiant, bet ir ryškias emocijas, pamačius savo kūrinį ant popieriaus lapo. Tai patirti galėjo Kauno Prano Daunio aklųjų ir silpnaregių ugdymo centro* ikimokyklinio amžiaus vaikai, turintys autizmo spektro sutrikimų, dalyvavę piešimo ant vandens užsiėmimuose. Šiuos užsiėmimus vedė VšĮ Meno terapijos ir socializacijos instituto „VYTA“ darbuotoja Evelina Voverytė ir šio teksto autorė.
 
Nuo pat pirmųjų susitikimų pastebėjome šios terapijos naudą. Vaikai stebėjo vandenį, spalvų sąveiką su juo, vėliau specialiomis lazdelėmis piešė įvairiausius ornamentus. Tokia veikla daugumai vaikų padėjo ilgesniam laikui sukoncentruoti dėmesį nei kita, vaikams įprasta veikla. Mažieji stebėjo, kaip jų piešinukai nuo vandens paviršiaus perkeliami ant popieriaus. Beveik visas šis procesas buvo palydėtas vaikų nuostaba, pasididžiavimo jausmu ir džiugesiu, reiškiamu savitai, bet labai nuoširdžiai.
 
Užsiėmimuose buvo dirbama su vienu–dviem vaikais. Tai padėjo jiems atsipalaiduoti, pajusti terapijos intensyvumą. „Greitai kintantis, spalvingas vaizdas vaikams padeda susikaupti, išlaikyti dėmesį. Jie nurimsta ir susidomi tapymo procesu. Taip pat ši technika padeda  ugdyti vaikų pažintinius gebėjimus: galima skaičiuoti, pažinti spalvas, įvairius storius, ilgius, linijų formas ir geometrines figūras,“ – pasakojo „VYTA“ instituto darbuotoja Evelina Voverytė. Tačiau svarbiausia vaikams buvo nauja, kitokia patirtis, piešiant ne ant gerai pažįstamo popieriaus lapo, ne teptukais ar pieštukais, matant kitaip besiliejančias spalvas, suvokiant savo judesius, sekant jų amplitudę.
 
Terapinis tapybos ant vandens meno poveikis akivaizdus. Ne tik tyrimai rodo, bet ir dirbdamos praktiškai pajutome, kad tokia terapija padeda išlieti susikaupusias emocijas, atsipalaiduoti, gerina dėmesio koncentraciją, todėl tinka itin aktyviems, sunkiai dėmesį išlaikantiems vaikams. Kiekvieno susitikimo metu vaikai vis aktyviau ir drąsiau rinkdavosi spalvas, rankų judesiai darėsi vis tikslesni, nebe tokie chaotiški ar atsitiktiniai. Daugumai vaikų net nebereikėjo priminti veiksmų sekos, jie patys kūrė, improvizavo. Buvo gera matyti, kaip auga vaikų pasitikėjimas savimi šioje veikloje, skleidžiasi jų kūrybingumas, emocijos.
VYTA – Veidas Yra Tavo Atspindys
 
VYTA menas – tapyba ant vandens, dar vadinama marmuravimu ar ebru. Piešiama specialiame inde ant sutirštinto vandens, dažų teptuku ištaškant foną, o vėliau specialiomis lazdelėmis formuojami patys įvairiausi ir spalvingiausi raštai, ornamentai. Atlikus šiuos veiksmus vaizdas nuo vandens paviršiaus perkeliamas ant popieriaus. Reikia paminėti, kad piešimui naudojami visiškai natūralūs dažai. Tai ypač svarbu dirbant su vaikais, kuriems smalsu ne tik pamatyti, bet ir paliesti ar net paragauti darbo priemonių.
 
Šis menas skirtingose šalyse vadinamas vis kitaip. Tai rodo savitą šio meno suvokimą ir kultūrą. Lietuviškas šios technikos pavadinimas VYTA buvo sukurtas bendradarbiaujant su ebru meistrais, kurie domisi šios technikos filosofija, taip pat su Lietuvos kultūrologais bei istorikais. Paraidžiui šis pavadinimas reiškia „Veidas Yra Tavo Atspindys“.
 
Bendradarbiaudami su ES „VYTA“ darbuotojai vykdo projektą „Negalės įveikimas bei socializacija pasitelkiant ebru“. Jo idėja – išmėginti šį meną, dirbant su negalią turinčiais mokiniais ir vėliau taikyti tapybą ant vandens kaip dailės terapijos metodą.
 
Kauno Prano Daunio aklųjų ir silpnaregių ugdymo centro specialistai ir pedagogai nuolat ieško naujų metodų, veiklos formų, kurios sužadintų vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimų smalsumą, kūrybingumą, stiprintų jų galias, gebėjimus, skatintų išraišką. Įprasti metodai šiems vaikams dažnai to nesuteikia. Veikla turi stimuliuoti pojūčius, žadinti emocijas, provokuoti bendrauti ir tuo pačiu leisti jaustis saugiai. Tik taip vaikai supras, kad visa, kas nauja, nepatirta, nematyta, gali būti įdomu, saugu ir linksma.
*Kauno Prano Daunio aklųjų ir silpnaregių ugdymo centre, po 2015 metais rugsėjo 1 dienos įvykusios reorganizacijos, ugdomi ikimokyklinio amžiaus vaikai, vykdomas pradinis ir pagrindinis ugdymas mokiniams su įvairiapusiais raidos sutrikimais ir regos sutrikimų turintiems vaikams.