Emokykla.lt

Priešmokyklinukų patirtinis ugdymas keliaujant po sėklų karalystę

2019-04-08
Susijusios temos: Priešmokyklinis ugdymas
Priešmokyklinukų patirtinis ugdymas keliaujant po sėklų karalystę
Erika STEPONAITIENĖ ir Asta URBONĖ
Šiaulių „Romuvos“ progimnazija
Pavasaris – nuostabus metas gamtos pažinimui, tyrinėjimams, atradimams. Šiaulių „Romuvos“ progimnazijos priešmokyklinukai jau kovo mėnesio pradžioje pradėjo vykdyti patyrimines veiklas.
Pirmiausia ugdytiniai atsinešė įvairiausių sėklyčių: saulėgrąžų, pupelių, moliūgų, žirnių, krapų, pipirnės, svogūnų sodinukų ir kt. Vėliau veiklų metu aiškinomės, kokių sąlygų (vandens, oro, šilumos, dirvos) reikia, kad sėklos sudygtų.
 
Atlikdami ilgalaikius eksperimentus, vaikai stebėjo, kaip skirtingos sąlygos veikia įvairių sėklų dygimą, o duomenis fiksavo stebėjimų kortelėse. Po stebėjimų atliko apibendrinimą ir suformulavo išvadas:
  • sėklos greičiausiai sudygsta šiltoje ir šviesioje patalpoje;
  • sėkloms reikalingas vanduo;
  • pipirnėms sudygti nereikia dirvožemio;
  • sėklos supūva, jei yra šalta ir tamsu.
Vaikai sužinojo, kad sėkla yra lyg sandėlis įvairių vertingų medžiagų, kurių reikia naujam augalui augti, taip pat dar kartą pakartojo augalo sandarą ir kam skirta tam tikra augalo dalis.
 
Priešmokyklinukai nusprendė įgytas žinias patikrinti, tad klasėje ant palangės įsirengė „daržą“ ir „šiltnamį“. Darbo lapuose vaikai fiksavo pupelės augimo stadijas, matavo vazonėliuose sodintų svogūnų išauginus laiškus, sudarė linijinę diagramą. Ugdytiniai aptarė, kurio svogūno laiškai patys ilgiausi, trumpiausi, samprotavo, kodėl kiti svogūnai visai neišleido laiškų.
 
Dar prieš sodindami svogūnus, vaikai juos svėrė, lygino ir braižė diagramą „Svogūnų svoris“. Šiame etape  priešmokyklinukai susipažino su svorio matavimo vienetais (gramais, kilogramais) bei su svorio matavimo prietaisais – svarstyklėmis.
 
Ugdytiniai mokėsi priskirti sėklą iš jos išaugančiam augalui, skaičiavo įvairias sėklas inde ir sudarė stulpelinę diagramą „Sėklų kiekis inde", svėrė jas. Savo stebėjimus perteikė meninėje veikloje atlikdami kūrybinius darbus.
 
Patirtinis mokymasis leidžia mokiniams įsisavinti žinias per realią gyvenimišką patirtį. Vaikai įsitraukė į kūrybišką ir aktyvią veiklą, ieškojo atsakymų, tikrino informaciją pasitelkdami savo asmeninę patirtį. Atlikdami eksperimentus kėlė hipotezes. Jas patvirtino arba paneigė apibendrindami eksperimentų rezultatus. Veiklos skatino mokinius mąstyti, klausti ir ieškoti atsakymų, bendradarbiauti, reflektuoti. Taip pat veiklose atsiskleidė mokinių gebėjimas valdyti emocijas, priimti sprendimus, spręsti problemas, ugdytis valią ir susikaupimą.
 
Netrukus pavasaris sužaliuos visa savo jėga – sužydės gėlės, išsprogs medžių pumpurai, ir mūsų ugdytiniai turės dar daugiau galimybių tyrinėti ir pažinti gamtą.