Emokykla.lt

Patirtinis ugdymas su „PYKŠT IR POKŠT eksperimentais“

2018-09-22
Susijusios temos: Priešmokyklinis ugdymas
Patirtinis ugdymas su „PYKŠT IR POKŠT eksperimentais“
Asta URBONĖ, priešmokyklinio ugdymo mokytoja, Šiaulių „Romuvos“ progimnazija
Laura BAJORIŪNĖ, socialinė pedagogė, Šiaulių lopšelis-darželis „Pasaka“
Šiandienos vaikai yra aktyvūs, smalsūs, nenustygstantys vietoje. Jie siekia greito rezultato ir mėgsta įspūdžius, todėl visi pykšintys ir pokšintys eksperimentai juos žavi. Du žavūs ikimokyklinukų ir priešmokyklinukų draugai, berniukas PYKŠT ir mergaitė POKŠT, siūlo vaikams pasinerti į įtraukiantį eksperimentų pasaulį.
Pedagogo darbe nėra nė lašo monotonijos – ugdymo procese mes mokomės, kuriame, tyrinėjame, eksperimentuojame, ieškome ir atrandame kartu su mažaisiais bendrakeleiviais. Ikimokyklinio amžiaus vaikai mus žavi gebėjimu džiaugtis mažiausiomis smulkmenomis, noru tyrinėti ir pažinti pasaulį. Atliepiant vaikų poreikius bei įsijaučiant į visus pedagogui priskirtus vaidmenis, tenka ieškoti įdomių, dar neišbandytų ugdymo metodų, kurie įkvėptų, sužavėtų vaikus ir būtų veiksmingi – taip atsirado bandymai ir tyrinėjimai.
 
Eksperimentus, kaip ugdymo metodą, pradėjome naudoti prieš septynerius metus. Pirmieji mūsų eksperimentų bandytojai buvo ankstyvojo amžiaus vaikai. Jie iš prigimtinio smalsumo tyrinėja juos supančią aplinką, užduoda daug klausimų „kodėl?“ ir „kaip?“, o mūsų darbas – jiems padėti ir paskatinti, todėl į ugdomąjį procesą nuolat įtraukiame bandymų ir eksperimentų.  Džiugu, kad eksperimentuodami ne tik vaikai įgijo žinių, bet ir mes, jų ugdytojos, sukaupėme nemažai patirties.
 
Sukaupta patirtimi pradėjome dalytis vesdamos seminarus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogams: demonstruodavome dar nematytus bandymus ir eksperimentus, drąsindavome juos įtraukti į ugdomąjį procesą. Seminarų metu pedagogams siūlėme išbandyti darbo lapus, kuriuose vaikai galėtų žymėti savo spėjimą, kaip baigsis bandymas, o po bandymo pažymėti, ar jų spėjimas pasitvirtino. Diskusijų metu atsirado mintis, kad būtų vertinga turėti tokių darbo lapų kiekviename darželyje, todėl nusprendėme savo idėją pasiūlyti leidyklai „Šviesa“. Taip ir atsirado knygelės „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“ su darbo lapais. 
 
Knygelių kūrimo procesas buvo išties ypatingas: atrodė, kad esame su vaikais išbandę begalę eksperimentų ir liko tik suguldyti juos į knygą, tačiau norėjome būti tikros, kad kiekvienas knygelėje aprašytas eksperimentas vaikams tikrai pavyks, atitiks jų amžių, bus suprantamas, džiugins. Taip atrinkome po 16 eksperimentų kiekvienai knygai.
 
„PYKŠT“ ir „POKŠT“ knygelių veikėjai kviečia vaikus atlikti bandymus ir eksperimentuoti su spalvomis, vandeniu, ledu, tyrinėti gamtą bei atlikti ilgalaikius eksperimentus. Eksperimentuodami vaikai ugdosi kritinio mąstymo, problemų sprendimo, kūrybiškumo, gebėjimo susikaupti ir darbus atlikti iki galo įgūdžius. Taip pat lavėja jų komunikavimo, socialiniai įgūdžiai, juk vaikai nuolat dirba vienas šalia kito, o kai kuriuos bandymus atlieka kartu. Eksperimentuodami vaikai iš tiesų dirba be galo rimtai! Jiems tai jokiu būdu ne žaidimas, o pati rimčiausia veikla: jie sulaikę kvapą laukia eksperimento pabaigos, kuomet galės džiaugtis rezultatais ir aptarti juos su draugais.
 
Priešmokyklinukai geba kritiškai mąstyti, daryti prielaidas, jas paneigti, todėl jiems skirti eksperimentai sudėtingesni. 6–7 metų vaikams skirtoje knygoje rasite ilgalaikių eksperimentų, kurie trunka kelias dienas, o vaikai kasdien žymi rezultatus. Knygelėje, skirtoje 3–5 metų vaikams, eksperimentai paprastesni, vykstantys čia ir dabar, kad mažiesiems nereikėtų ilgai laukti jų pabaigos, o rezultatai teiktų daug džiaugsmo.
 
Mūsų patirtis rodo, kad vaikai, išbandę naujus eksperimentus darželio grupėje, labai dažnai juos kartoja namuose su tėveliais (tai patvirtina ugdytinių tėvai, juokaudami, kad vaikai „užkrėsti“ eksperimentavimo virusu), todėl knygos „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“ ne tik gali būti integruotos į ugdomąjį procesą darželio grupėje, bet ir juos nesunkiai galės atlikti vaikai su tėveliais namuose.
 
Tikime, kad tai ne paskutinės serijos „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“ knygos. Lietuvoje sparčiai plintant STEAM* dalykų integravimo į ugdomąjį procesą idėjai, tikimės, kad žingeidūs veikėjai PYKŠT ir POKŠT pakvies mažuosius plačiau išbandyti inžineriją, technologijas, matematiką.
 
 
Džiugių akimirkų su PYKŠT IR POKŠT!
 
* STEAM – gamtos mokslai (angl. Science), technologijos (angl. Technology), inžinerija (angl.Engineering), menas (angl. Art) ir matematika (angl. Mathematics).