Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  

Kalbės tyla, gerės vaikų sveikata

2020-01-06
Susijusios temos: Pedagogika Vaiko ugdymas
Kalbės tyla, gerės vaikų sveikata
Stanislava Balčiūnienė
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja
„Tyla reikalinga mums lygiai taip pat, kaip ir bendravimas“ – aiškinome savo ugdytiniams. Visi suprantame, kad vaikai negeba kontroliuoti savęs, savo balso. Mes, suaugusieji, turime jiems padėti išmokti kalbėti ramiu balsu, „išgirsti tylą“ ir mėgautis ja.
Telšių lopšelyje-darželyje „Berželis“ daug dėmesio skiriama sveikam, tyrinėjančiam ir pozityviam vaikui ugdyti. Sąvoka „sveikas“ niekaip nedera su triukšminga aplinka. Deja, vaikų darželiuose triukšmo išvengti neįmanoma – galime tik stengtis jį kontroliuoti. Suprasdamos sveikos kartos ugdymo svarbą kartu su kolege mokytoja Vaida Tamušauske triukšmo lygio kontrolę savo grupėje šiais mokslo metais priskyrėme prie prioritetinių tikslų. Pasinaudojome galimybe dalyvauti Telšių rajono savivaldybės skelbiamame konkurse sveikatingumo tema ir laimėjusios projektą, tai yra gavusios finansavimą, ėmėmės įgyvendinti grupės projektą „Kalbės tyla, gerės vaikų sveikata“. Skirti papildomą dėmesį triukšmo prevencijai raginome ir darželio bendruomenę bei vaikučių tėvelius.
„Tyla reikalinga mums lygiai taip pat, kaip ir bendravimas“ – aiškinome savo ugdytiniams. Visi suprantame, kad vaikai negeba kontroliuoti savęs, savo balso. Mes, suaugusieji, turime jiems padėti išmokti kalbėti ramiu balsu, „išgirsti tylą“ ir mėgautis ja. Laimėjusios projektą, įsigijome priemonių, kurios padeda nukreipti vaikus tikslingai veiklai tiek grupėje, tiek lauke. Pastebėjome, kad vaikai tapo ramesni, draugiškesni, paslaugesni ir supratingesni. Šiais mokslo metais mūsų grupėje sėkmingai prigijo ir „Kimochi“ programa. Ji labai tiko minėtame tylos projekte. Pavyzdžiui, suaugusiojo pirštas prie lūpų – „primenu, kalbėk tyliau“ ir pan. Mokėmės tylos žaidimų, ramių žaidimų su judesiais, kontrastingų garsų žaidimų. Vaikai patys ėmė pastebėti triukšmo pasekmes: ima skaudėti galvą, ausis, jie greičiau pavargsta, tampa pikti, irzlūs.
Šiuo projektu esame patenkintos ir mes, mokytojos: pastebėjome, kad vaikai tapo nepakantūs triukšmui grupėje (drąsiai drausmina draugus, stebi jų nuotaikas, vengia konfliktinių situacijų). Vaikai labai pamėgo stalo ir kitus ramius žaidimus. Įsigytas laminavimo aparatas suteikia galimybę pačioms gamintis kokybiškas priemones: dėliones, rankos lavinimo užduotis, užduotis kūrybiškumui ugdyti ir pan. Ypač svarbi ir funkcionali šio projekto priemonė – triukšmo reguliavimo šviesoforas, stipriai ugdantis vaikų savikontrolę tylos atžvilgiu.
Triukšmas vaikų ugdymo įstaigose nuolatinė būsena, todėl ir toliau dirbsime kryptingai ir kantriai. Rengiame vaikus laimingam gyvenimui, o laimė – tai būti sveikam, socialiai ir emociškai adekvačiam. Raginame visus: pabūkime su vaikais bent valandą per dieną tyliai – rezultatai kalbės patys už save. Mokykimės tylos kartu su vaikais, anūkais! Sveikata – neįkainojama vertybė.