Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  

„eTwinning“ projektas „Kalėdos su STEM“

2021-01-05
Susijusios temos: Projektai Pedagogika Vaiko ugdymas
„eTwinning“ projektas „Kalėdos su STEM“
Kristina Kalinauskienė
Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ priešmokyklinio ugdymo vyresn. mokytoja
Kalėdų laukimas gerokai prasmingesnis įgyvendinant įdomias, dar neišbandytas STEM veiklas. 
Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ priešmokyklinės „Bitučių“ grupės ugdytiniai su manimi, ikimokyklinio ugdymo mokytoja Kristina Kalinauskiene, šiais metais Kalėdų laukėme dalyvaudami tarptautiniame „eTwinning“ projekte „Kalėdos su STEM“ (angl. „Christmas with STEM“).
 
Projekto partnerėmis tapo 15 Lietuvos ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų. Projektui prasidėjus, prisidėjo ir viena partnerė iš Islandijos, todėl projektas „Kalėdos su STEM“ įgavo europinio projekto statusą.
 
Projekto tikslas – gilinti žinias apie žiemą, adventą ir Kalėdų tradicijas atliekant STEM (gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos taikymo) užduotis. Projekto metu vaikai turtino aplinkos pažinimo, tyrinėjimo, skaičiavimo ir matavimo, problemų sprendimo, mokėjimo mokytis sričių žinias. Vaikai eksperimentavo, tyrinėjo, naudojosi išmaniosiomis technologijomis, įveikė iššūkius, atrado inžinerinius sprendimus, atliko matematikos užduotis, domėjosi mokslu, išgyveno įdomybių kupiną Kalėdų laukimo metą.
 
Projektas vyko keturias advento savaites. Kiekvienai savaitei skirta viena iš keturių STEM akronimo raidžių. Įdomu tai, kad projekto veiklos galėjo būti vykdomos tiek vidaus, tiek lauko erdvėse. Tokia mokymosi forma ugdytiniams labai patraukli, nes vaikams patinka ir būti, ir žaisti tiek viduje, tiek lauke. Pedagogui toks būdas taip pat labai patogus, nes veikimas lauke tarsi savaime įtraukia ugdytinius, nereikalauja ypatingo ruošimosi – juk visas ugdymui skirtas priemones galima rasti gamtoje – sniegas, vanduo, oras ir kt.
 
Pirmoji projekto savaitė skirta mokslo (angl. Science) veikloms. Ugdytiniai tyrinėjo sniegą, aiškinosi, kada jis limpa, o kada – ne, atliko eksperimentą su vašku, kurio metu išsiaiškino, jog vašką išlydyti reikia aukštos temperatūros, stebėjo, kaip, patekęs ant vėsaus arba šalto paviršiaus, vaškas vėl sustingsta, aptartas ir saugus elgesys su ugnimi. Ugdytiniai išbandė šešėlių žaidimą, priėjo prie išvados – kuo plaštaka laikoma arčiau žibintuvėlio – tuo šešėlis ant sienos – didesnis, ir atvirkščiai. Ugdytiniai ieškojo atsakymo į klausimą, kas atsitinka uždegus žvakę lauke. Iš pradžių spėjimus žymėjo veiklos lapuose, po to, keliavo į lauką stebėti – ar spėjimas pasitvirtina.
 
Antroji savaitė skirta technologijoms (angl. Technologies). Projekto metu tiek pedagogams, tiek ugdytiniams teko išbandyti informacinių komunikavimo technologijų priemones, pavyzdžiui, skaitmeninių knygų kūrimo tinklalapis „Storyjumper.com“ (kiti projekto dalyviai naudojosi svetaine „Bookcreator.com“) Šiomis programomis sukurta projekto metu atliktų veiklų elektroninė knyga „Kalėdos su STEM“. Nuotraukų koliažams naudotasi priemone „Fotor.com“ arba mobiliajame telefone įdiegta nuotraukų koliažų kūrimo programa. Veikdami ugdytiniai naudoja planšetinius kompiuterius, išbandė spalvinimo programėlę „Quiver“, likusias iki Kalėdų dienas padėjo skaičiuoti ir kasdien vis kitokią veiklą išrinkdavo sąveikioji ugdymo priemonė „Bee Bot“.
 
Viena iš projekto idėjų – pasirinkta programa sukurti elektroninį žaidimą ir juo pasidalinti su projekto partneriais. Pasitelkus mokymui(si) ir vertinimui skirtą „Kahoot“ programą, sukurta viktorina „Aš laukiu Kalėdų!“.
Projekto refleksijai pasirinktas balsavimo metodas sąveikiojo komunikavimo svetainėje „Mentimeter.com“. Ugdytiniai internetinėje erdvėje galėjo balsuoti ir stebėti balsų pasiskirstymą, kokia projekto veikla populiariausia. Šiuolaikiniam vaikui tokie žaidimai – ne tik lavinamoji, bet ir puiki motyvacinė priemonė. Technologijų savaitę priešmokyklinio ugdymo grupės vaikai taip pat sėkmingai išbandė projekto partnerių parengtus elektroninius žaidimus „LearningApps.org“, „Wordwall.net“ tinklalapiuose.
 
Trečiąją – inžinerijos savaitę (angl. Engineering) ugdytiniai priėmė iššūkius ir ieškojo inžinerinių sprendimų, pavyzdžiui, kaip iš 9 zefyrų ir 16 medinių iešmelių pastatyti namelį, jame apgyvendinti kalėdinį personažą, kaip iš „Lego“ kaladėlių sukonstruoti roges, kad jose tilptų kuo daugiau kalėdinių dovanų, kaip iš duotų priemonių pastatyti senį besmegenį, kad jis turėtų akis, šypseną, nosį, 3 sagas, kepurę, šaliką, rankas ir pan.
 
Ketvirtoji savaitė – matematikos (angl. Mathematics) sritis. Ugdytiniai atliko užduotį „Spalvoti lašeliai“ – vadovaudamiesi pateikta schema, į stiklines su vandeniu lašino tam tikros spalvos, tam tikrą kiekį maistinių dažų, stebėjo, koks paveikslas išryškėja ir, priėjo prie išvados, kad stiklinėse, kuriose įlašinta daugiau dažų lašelių – spalva intensyvesnė ir ryškesnė.
 
Užduočių lapuose priešmokyklinukai skaičiavo geometrines formas, išsidėsčiusias ant kalėdinės eglutės, o iš spalvoto popieriaus iškirpo tokias pat figūras, sudėliojo eglę ir ją papuošė taip, kaip parodyta.
 
Džiugu, kad ugdytinių tėveliai aktyviai dalyvavo projekte ir kiekvieną savaitę namuose su vaikais atliko užduotį, susijusią su tos savaitės STEM akronimo raide. Bendradarbiavimui su tėvais iš viso numatytos 4 užduotys ir jos sėkmingai atliktos: eksperimentas „Ledinė eglutė“ (S akronimo raidė), „Iškoduok paslaptį“ (T akronimo raidė), „Labirintas“ (E akronimo raidė), „Namų kepyklėlė“ (M akronimo raidė).
 
Žinoma, dėl šalyje susiklosčiusios pandeminės situacijos, šiomis keturiomis užduotimis tėvai ir vaikai neapsiribojo. Didžioji dalis ugdytinių, nuo gruodžio 16 d., saugumo sumetimais liko namuose, tad ir prie grupėje įgyvendinamų veiklų prisidėjo būdami namuose.
 
Taigi projekto įgyvendinti nesukliudė net paankstintos kalėdinės mokinių atostogos! Dėl to esu dėkinga mūsų grupės tėveliams! Projektas labiausiai orientuotas į pažinimo sritį, tačiau neabejotinai šalia ugdėsi ir kitos kompetencijos – komunikavimo, socialinė, meninė, sveikatos saugojimo.
 
Projekto rezultatai džiugina, nes ugdytiniai gilino žinias apie žiemą, apie advento laikotarpį, Kalėdų tradicijas, galėjo patirti, jog Kalėdų laukimas gerokai prasmingesnis įgyvendinant įdomias, dar neišbandytas STEM veiklas, kurias vaikai gavo progą atlikti ne tik ugdymo įstaigoje, bet ir namuose. Projektinė veikla sėkmingai integruota į kasdienį ugdymo procesą, jį paįvairino ir praplėtė. Projekto metu užmegzti bendradarbiavimo santykiai tarp šalies ir užsienio pedagogų. Tikiu, kad tai puikus startas naujiems bendriems projektams kurti ir įgyvendinti ateityje.
 
Mūsų darbai
Elektroninės knygos „Kalėdos su STEM“ prieiga internete.
Viktorinos „Aš laukiu Kalėdų!“ prieiga internete